Main Article Content

Alfredo Blanco Martínez
Universidade da Coruña
Spain
Jéssica María Regueiro Barreiros
Universidade da Coruña
Spain
Vol. 2 (2015), Didaxis, pages 75-86
DOI: https://doi.org/10.17979/digilec.2015.2.0.1904
Submitted: Nov 30, 2016 Published: Dec 7, 2018
How to Cite

Abstract

This paper deals with the short story as a form of creative and spontaneous expression whereby students can acquire the necessary strategies to express themselves through different types of writing. This didactic experience carried out in the subject of Spanish Language and Literature of second year of Secondary Education. During this period, students are immersed in issues referring to grammatical content. However, the study of literature is in general and, in consequence, the students don’t study about texts or authors. Therefore, our proposal tried to introduce the students in the field of literary creation as a tool of expression. With the aim of improving the teaching-learning process of the participants, we have done a qualitative study based on action research and educational innovation. To collect data, we used the observations and document analysis. After the data analysis, we can conclude about the importance of teaching practice in order to meet the needs, tastes and interesting of students. Finally, we consider the short story as an alternative to introduce students in the literary world.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Bal, M. (2006). Teoría de la narrativa. Una introducción a la narratología. Madrid: Cátedra.

Bassols, M. y Torrent, A. M. (2012). Modelos textuales. Teoría y práctica. Barcelona: Octaedro.

Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Goetz, J.P., y M.D. Lecompte. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

Graves, D. H. (2002). Didáctica de la escritura. Madrid: Morata.

Kohan, S. A. (2001). Cómo narrar una historia. De la imaginación a la escritura: todos los pasos para convertir una idea en una novela o relato. Barcelona: ALBA.

Kohan, S. A. (2004). Las estrategias del narrador. Cómo escoger la voz adecuada para que el relato fluya, tenga unidad y atrape al lector. Barcelona: ALBA.

Latorre, A. (2015). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: GRAÓ.

Martín Vegas, R. A. (2009). Manual de didáctica de la lengua y literatura. Madrid: Síntesis.

Mccormick Calkins, L. (2001). Didáctica de la escritura en la escuela primaria y secundaria. Argentina: AIQUE.

Prado Aragonés, J. (2004). Didáctica de la lengua y la literatura para educar en el siglo XXI. Madrid: La Muralla.

Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J. y García Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

Simons, H. (2011). El estudio de caso. Teoría y práctica. Madrid: Morata.

Torre, S. (2001). Sentipensar: estrategias para un aprendizaje creativo. Mimeo.

Fernández Serón, C. G. (2010). El cuento como recurso didáctico. Revista Digital, innovación y experiencias educativas, 26, 1-9.

Lahoz Funes, A. (2012). El microrrelato en aula ELE. Aplicación didáctica. Suplementos. MarcoELE, 15, 1-64.

Montoya Rubio, V.M., Soto Martínez, A., Sola Carvajal, M.S., Díaz Martos, P., López Martínez, D. y Morilla Méndez, M. (2010). La unidad didáctica en infantil, primaria y secundaria, aproximaciones a su desarrollo. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 24, 49-67.

Pérez Molina, D., Pérez Molina, A. I. y Sánchez Serra, R. (2013). El cuento como recurso educativo. Ciencias, Revista de investigación, 2-29.