Main Article Content

Blanca Paula Rodríguez Garabatos
Universidade da Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0002-4667-5084
Vol. 9 (2022), Articles, pages 100-119
DOI: https://doi.org/10.17979/digilec.2022.9.0.9049
Submitted: Apr 10, 2022 Published: Dec 28, 2022
How to Cite

Abstract

Emilia Pardo Bazán has left evidence in her stories and novels of the importance of sewing as a fundamental element in the education of the women of her time. Sewing was learned from childhood in the private sphere or in kitchenware schools and guaranteed the quality of angel in the house of the apprentices. This activity allowed idle women to entertain themselves and the most needy, to earn a living or seek an extra income. However, Pardo Bazán, always concerned about female training, lets fall through her fiction, the intellectual concerns of many women who are not satisfied with needlework. Sewing can therefore serve as an element of female submission or as an instrument to forge a certain independence. In any case, the need for its exercise has to be freely chosen and not to the detriment of the real vocation of women is clear.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aboal López, María. (2009). Reflejo y construcción de la mujer decimonónica en la ilustración española y americana. Comunicación y Género, 2(1), (65-86). DOI: https://doi.org/10.5209/cgen.64945.

Alas Clarín, Leopoldo. (1889, 9 de noviembre). Madrid Cómico, Año IX, nº 351.

Amar y Borbón, Josefa. (1994). Discurso sobre la educación fisica y moral de las mujeres (M. Victoria López Cordón, Ed.). Cátedra.

Axeitos Rodríguez, Ricardo y González Prieto, Manuel. (2014-2015). La zurcidora, Emilia Pardo Bazán en El Día y La Nación. La Tribuna. Cadernos de Estudos da Casa-Museo Emilia Pardo Bazán, 10, 93-120.

Charnon Deuscht, Lou. (2009). Un intermedio lírico: La política y poética de la educación sexual en Dulce dueño de Emilia Pardo Bazán. Arenal, 16, 263-280, https://doi.org/10.30827/arenal.v16i2.147.7

Cook, Teresa A. (1977). Emilia Pardo Bazán y la educación como elemento primordial en la liberación de la mujer. Hispania, 60, (2), 259-265.

De Burgos Seguí, Carmen. (1904). Moderno manual de labores, (Juan y Antonio Bastinos, Eds.).

De Gabriel, Narciso. (2018). Emilia Pardo Bazán, las mujeres y la educación. El Congreso pedagógico (1892) y la cátedra de Literatura (1916). Historia y memoria de la educación, 8, 489-525, DOI:https://doi.org/10.5944/hme.8.2018.20636

Díaz Sánchez, Pilar. (2007). Morriña de Emilia Pardo Bazán, la cuestión femenina. Cuadernos de Historia Contemporánea, Volumen extraordinario, 47-57, DOI:10.5209/CHCO.7592.

Ezama Gil, Ángeles. (2012). La vocación pedagógica de Emilia Pardo Bazán. Moenia, 18, 417-437, https://doi.org/10.15304/m.v18i0.811.

Grupo de investigación La Tribuna: Xosé Ramón Barreiro Fernández, Ricardo Axeitos Valiño, Patricia Carballal Miñán y Jacobo Manuel Caridad Martínez. (2008). Aportaciones a la biografía de Emilia Pardo Bazán. La crisis matrimonial (1875-1884). La Tribuna, Cadernos de estudos da Casa-Museo de Emilia Pardo Bazán, 6, 72-128, https://doi.org/10.32766/tribuna.6.120.

Herrero de Vidal, Melchora. (1905). Para las mujeres. Reflexiones y consejos, (Prólogo del Excmo. Señor don Jesús Pando y Valle). Imprenta de los hijos de MG. Hernández.

Herrero Figueroa, Araceli, Emilia Pardo Bazán. (2010-2011). “Feminista”: desigualdad intergenérica y maltrato doméstico. La Tribuna, Cadernos de estudos da Casa-Museo de Emilia Pardo Bazán, 8, 57-70.

Jimeno de Flaquer, Concepción. (1908). Iniciativas de la mujer en la higiene moral y social, Conferencia leída en la Sociedad Española de Higiene, Madrid.

Martín Gaite, Carmen. (1994) Usos amorosos del XVIII en España. Anagrama.

Noya Taboada, Ruth. (2016). La violencia en los cuentos de Emilia Pardo Bazán, Santiago, USC.

Paredes Núñez, Juan. (1992). El feminismo de Emilia Pardo Bazán. Cuadernos de estudios gallegos, Tomo XL, 105, 303-313.

Pardo Bazán, E. (1892). Stuart Mill, Nuevo Teatro Crítico, II(17), 41-76.

Pardo Bazán, Emilia. (1981). La mujer española (La educación del hombre y de la mujer,) (Leda Schiavo, Ed.). Editora Nacional.

Pardo Bazán, Emilia. (1989). Dulce dueño (Marina Mayoral, Ed.). Castalia.

Pardo Bazán, Emilia. (1990a). Cuentos de Marineda (Morrión y Boina), Cuentos completos, tomo I (Paredes Núñez, Ed.). Fundación Barrié.

Pardo Bazán, Emilia. (1990b). Cuentos Nuevos (Los huevos arrefalfados), Cuentos completos, tomo I (Paredes Núñez, Ed.). Fundación Barrié.

Pardo Bazán, Emilia. (1990c). Cuentos dramáticos (Oscuramente), Cuentos completos, tomo II (Paredes Núñez, Ed.). Fundación Barrié.

Pardo Bazán, Emilia. (1990d). Cuentos dramáticos (La Chucha), Cuentos completos, tomo II (Paredes Núñez, Ed.). Fundación Barrié.

Pardo Bazán, Emilia. (1990e). Cuentos de la Patria (El catecismo), Cuentos completos, tomo II (Paredes Núñez, Ed.). Fundación Barrié.

Pardo Bazán, Emilia. (1990f). Cuentos amorosos (Instintivo), Cuentos completos, tomo III (Paredes Núñez, Ed.). Fundación Barrié.

Pardo Bazán, Emilia. (1997). Los pazos de Ulloa (Mº Angeles Ayala, Ed.). Cátedra.

Pardo Bazán, Emilia. (1999a). Un viaje de novios, Obras completas, tomo I (González Herrán, Ed.). Biblioteca Castro.

Pardo Bazán, Emilia. (1999b). El cisne de Vilamorta, Obras completas, tomo I (González Herrán, Ed.). Biblioteca Castro.

Pardo Bazán, Emilia. (1999c). Doña Milagros, Obras completas, tomo III (González Herrán, Ed.). Biblioteca Castro.

Pardo Bazán, Emilia. (1999d). Una Cristiana, Obras completas, tomo III (González Herrán, Ed.). Biblioteca Castro.

Pardo Bazán, Emilia. (1999e). La prueba, Obras completas, tomo III (González Herrán, Ed.). Biblioteca Castro.

Pardo Bazán, Emilia. (1999f). La piedra angular, Obras completas, tomo III (González Herrán, Ed.). Biblioteca Castro.

Pardo Bazán, Emilia. (1999g). La madre naturaleza (Ignacio. P. López, Ed.). Cátedra.

Pardo Bazán, Emilia. (2002). La Tribuna (Marisa Sotelo Vázquez, Ed.). Alianza.

Pardo Bazán, Emilia. (2003). Un viaje de novios (Marisa Sotelo Vázquez, Ed.). Alianza.

Pardo Bazán, Emilia. (2007). Morriña (Ermitas Penas Varela, Ed.). Cátedra.

Pardo Bazán, Emilia. (2011). Obras Completas, XII, Cuentos Dispersos, II (González Herrán, Ed.). Biblioteca Castro.

Pardo Bazán, Emilia. (2018). El encaje roto, Antología de cuentos de violencia contra las mujeres (Cristina Patiño Eirín, Ed.). Contraseña.

Pasalodos Salgado, Mercedes. (2000). El traje como reflejo de lo femenino. Evolución y significado, Madrid 1898-1915. UCM.

Rey Castelao, Ofelia. (2015). Casas y cosas en la galicia occidental del siglo XVIII. Cuadernos de Historia moderna, XIV, 211-233, https://doi.org/10.5209/rev_CHMO.2015.51187

Simón Palmer, Carmen. (1982). La mujer española en el siglo XIX, Ciclo de conferencias sobre Madrid en el siglo XIX, Ayuntamiento de Madrid.

Sixto Barcia, Ana María. (2016). La educación femenina en Galicia. Innovación educativa, 26, 13-27, https://doi.org/10.15304/ie.26.3589

Villanueva, Darío y González Herrán, José Manuel. (1999), Introducción, Insolación. Morriña. Pardo Bazán, Emilia, Obras Completas, Tomo II. Biblioteca Castro.

Woolf, Virginia. (2012). Una habitación propia. Alianza.