Main Article Content

Pilar Vicente de Foronda
Spain
http://orcid.org/0000-0001-8877-2571
Biography
Vol. 2 No. 1 (2017), Free theme articles, pages 271-296
DOI: https://doi.org/10.17979/arief.2017.2.1.1977
Submitted: Feb 13, 2017 Accepted: Jan 11, 2018 Published: Jan 12, 2018
How to Cite

Abstract


Art history has been presented to us as an absolute truth that could not be modified nor questioned. In this article we focus on the use that mainstream Western art has made of the image of women. From the Venus steatopygian to the fetishism of the pre-Raphaelite painters or the art decó ladies, there is an use of the female body for the construction of the social imaginary on these images. The aim of this article is to outline how this use has been shifting throughout history in order to suit the interests of the dominant class thus facilitating the subjugation of women.


Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Arias de Cossío, A.M. (1990). La imagen de la mujer en el romanticismo español. Actas de las terceras jornadas de investigación interdisciplinaria. La imagen de la mujer en el arte español. Organizadas por el Seminario de Estudios de la Mujer de la Universidad Autónoma de Madrid. Madrid: U.A.M.

Balló, T. (2016). Las Sinsombrero. Barcelona: Espasa Libros, S.A

Blazquez, J.M. (1975). Diccionario de las religiones prerromanas en Hispania. Madrid: Istmo.

Bornay, E. (1998). Las hijas de Lilith. Madrid: Cátedra.

Bretón Caballero, J. (2002). La Mujer en el imaginario surreal. Figuras femeninas en el universo de André Bretón. Castellón: Publicacions de la Universitat Jaime I.

Bru Romo, M. (1990). La mujer en el arte prehistórico: simbología y representación. Actas de las terceras jornadas de investigación interdisciplinaria. La imagen de la mujer en el arte español. Organizadas por el Seminario de Estudios de la Mujer de la Universidad Autónoma de Madrid. Madrid: U.A.M.

Camacho Martinez, R. y Miró Domínguez, A. (2001). Iconografía Y Creación Artística. Estudios Sobre La Identidad Femenina Desde Las Relaciones De Poder (eds.) Málaga: Servicio de publicaciones centro de ediciones de la diputación de Málaga.

De Diego, E. (1992). El andrógino sexuado. Eternos ideales, nuevas estrategias de género. Madrid: Visor.

Dominguez Rodriguez, A. (1990) Imágenes de la mujer en las cantigas de Santa María. Actas de las terceras jornadas de investigación interdisciplinaria. La imagen de la mujer en el arte español. Organizadas por el Seminario de Estudios de la Mujer de la Universidad Autónoma de Madrid. Madrid: U.A.M.

Duby, G. y Perrot, M. (Dir.) (2001). Historia de las Mujeres. Seis tomos. Madrid: Taurus.

Duby, G. y Perrot, M. (2001). La historia de la vida privada. Madrid:Taurus.

Duran, M. Á. (1981). Liberación y utopía. Madrid: Akal.

Fernandez Flórez, W. (1986). Volvoreta. Navarra: Salvat.

Hauser, A. (1972). Historia social de la literatura y el arte. Vol III. 1.088 y ss. Madrid: Guadarrama.

Jorge Diez, M. E. y Galera Mendoza, E. Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada. Número 35.

León, L. (2003). De la perfecta casada. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. 11ª ed. Madrid: Espasa Calpe.

López Fdez. Cao, M. (2000). Creación artística y mujeres: recuperar la memoria. Madrid: Narcea.

Mayayo, P. (2003). Historias de mujeres, historias del arte. Madrid: Cátedra, Ensayos Arte.

Mena Marquez, M. (1990). La imagen de la mujer en la pintura española en comparación con la pintura italiana. Actas de las terceras jornadas de investigación interdisciplinaria. La imagen de la mujer en el arte español. Organizadas por el Seminario de Estudios de la Mujer de la Universidad Autónoma de Madrid. Madrid: U.A.M.

Pérez Sanchez, A. E. (1992). Pintura Barroca en España (1600 – 1750). Madrid: Cátedra.

Rivera Garretas, M.M. (1993). Cómo leer en los textos de mujeres medievales. Cuestiones de interpretación, La voz del silencio II. Historia de las mujeres. Compromiso y método en C. Segura (ed.). Madrid: Laya.

Serrano De Haro, A. (2000). Mujeres en el arte. Espejo y realidad. Barcelona: Plaza Janés.

Sontag, S. (1998). La enfermedad y sus metáforas y El sida y sus metáforas. Madrid: Taurus.

Yarza Luaces, J. (1990) De “Casadas, estad sujetas a vuestros maridos, como conviene en el señor” a “señora, soy vuestro vasallo, por juramento y compromiso”. Actas de las terceras jornadas de investigación interdisciplinaria. La imagen de la mujer en el arte español. Organizadas por el Seminario de Estudios de la Mujer de la Universidad Autónoma de Madrid. Madrid: U.A.M.