Mythological, palatine and cloak and sword elements in Fineza contra fineza, a Calderón´s courtly festival

Authors

  • María José Tobar Quintanar Independent researcher Author

DOI:

https://doi.org/10.17979/janus.2021.0.10.10422

Keywords:

Calderón, "Fineza contra fineza", dramatic genre, mythological play, generic hybridism

Abstract

This paper studies the generic characterization of Fineza contra fineza, a Calderón´s courtly festival performed for the first time in 1671. Although the classification as a mythological comedy is evident from the appearance of the god Cupid, the mythical time of action and the location in classical Greece, in the plot there are many palatine elements (noble characters, a courtly and refined love, a demanding ethic of honour, the conflict between loyalty, friendship and love, and some techniques of entanglement: identity confusion, simulations, dissimulations, secrets) and also typical features of cloak and sword plays (a “fantasma” scene, the comic role of noble characters and humorous metatheatre). This shows the extraordinary command of the conventions of all dramatic genres by Calderón, since he was wisely able to combine them in this comedy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado Teodorika, Tatiana, “El jardín en el teatro aurisecular. Las comedias mitológicas de Calderón”, en Nuevos caminos del hispanismo. Actas del XVI congreso de la AIH. París, del 9 al 31 de julio de 2007, Pierre Civil y Françoise Crémoux (coords.), Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert, 2010, vol. 2, pp. 145165, <https://cvc.cervantes.es/literatura/aih/pdf/16/aih_16_2_049.pdf>, [01/11/2021].

Alvarado Teodorika, Tatiana (ed.), “Introducción”, en Pedro Calderón de la Barca, La dama y galán Aquiles. (El monstruo de los jardines), Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, 2013, pp. 11-99.

Apolonio de Rodas, Argonáuticas, introducción, traducción y notas de Mariano Valverde Sánchez, Madrid, Gredos, 1996.

Arellano Ayuso, Ignacio, Convención y recepción. Estudios sobre el teatro del Siglo de Oro, Madrid, Gredos, 1999.

Arellano Ayuso, Ignacio, Calderón y su escuela dramática, Madrid, Laberinto, 2001.

Arellano Ayuso, Ignacio, El arte de hacer comedias. Estudios sobre teatro del Siglo de Oro, Madrid, Biblioteca Nueva, 2011.

Arellano Ayuso, Ignacio, “Calderón y los géneros dramáticos, con otras cuestiones anejas: honor, amor, legitimación política y autoridad de las taxonomías”, Rilce, nº 34.1, (2018), pp. 100-126.

Aut, Diccionario de Autoridades, ed. facsímil, Madrid, Gredos, 1990, 3 vols., <http://web.frl.es/DA.html>, [15/06/2021].

Calderón de la Barca, Pedro, La dama duende, Fausta Antonucci (ed.), Barcelona, Crítica, 2005.

Calderón de la Barca, Pedro, Amigo, amante y leal, José María Ruano de la Haza (ed.), en Comedias, V. Verdadera quinta parte de comedias, Madrid, Biblioteca Castro, 2010a, pp. 1114-1218.

Calderón de la Barca, Pedro, Apolo y Climene, Sebastian Neumeister (ed.), en Comedias, IV. Cuarta parte de comedias, Madrid, Biblioteca Castro, 2010b, pp. 1039-1162.

Calderón de la Barca, Pedro, Basta callar, José María Ruano de la Haza (ed.), en Comedias, V. Verdadera quinta parte de comedias, Madrid, Biblioteca Castro, 2010c, pp. 1219-1348.

Calderón de la Barca, Pedro, Comedias, IV. Cuarta parte de comedias, Sebastian Neumeister (ed.), Madrid, Biblioteca Castro, 2010d.

Calderón de la Barca, Pedro, El encanto sin encanto, Sebastian Neumeister (ed.), en Comedias, IV. Cuarta parte de comedias, Madrid, Biblioteca Castro, 2010e, pp. 333-447.

Calderón de la Barca, Pedro, Fineza contra fineza, Sebastian Neumeister (ed.), en Comedias, IV. Cuarta parte de comedias, Madrid, Biblioteca Castro, 2010f, pp. 1223-1353.

Calderón de la Barca, Pedro, El galán fantasma, Noelia Iglesias Iglesias (ed.), Madrid, Cátedra, 2015.

Calderón de la Barca, Pedro, Las manos blancas no ofenden, Verónica Casais Vila (ed.), Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, 2020.

Casais Vila, Verónica (ed.), “Introducción”, en Pedro Calderón de la Barca, Las manos blancas no ofenden, Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, 2020, pp. 9-42.

Casariego Castiñeira, Paula, “El secreto como estrategia dramática: el caso de Nadie fíe su secreto, de Calderón”, Memoria y civilización, nº 19, (2016), pp. 113-129.

Casariego Castiñeira, Paula (ed.), “Introducción”, en Pedro Calderón de la Barca, Nadie fíe su secreto, Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, 2018, pp. 11-67.

Castro Rivas, Jéssica, “Secreto y silencio en La banda y la flor de Calderón de la Barca”, en “Festina lente”. Actas del II Congreso Internacional Jóvenes Investigadores Siglo de Oro (JISO 2012),

Carlos Mata Induráin, Adrián J. Sáez y Ana Zúñiga Lacruz (eds.), Pamplona, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra, 2013, pp. 65-77.

Egido, Aurora (ed.), “Introducción”, en Calderón de la Barca, La fiera, el rayo y la piedra, Madrid, Cátedra, 1989, pp. 11-104.

Escudero Baztán, Juan Manuel, Amor, honor y poder o el universo dramático de Calderón, Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, 2021a.

Escudero Baztán, Juan Manuel (ed.), “Introducción”, en Pedro Calderón de la Barca, Casa con dos puertas, mala es de guardar, Madrid, Cátedra, 2021b, pp. 11-49.

Fernández Mosquera, Santiago, “Capa y espada en las fiestas mitológicas de Calderón”, Anuario Calderoniano, nº 6, (2013), pp. 133-147.

Gómez Rubio, Gemma, “Rojas Zorrilla ante el universo palatino: el caso de Morir pensando matar”, Lectura y Signo, nº 2, (2007), pp. 191-216.

Iglesias Iglesias, Noelia, “El jardín minado de El galán fantasma de Calderón”, Atalanta, nº 1.2, (2013), pp. 51-76.

Iglesias Iglesias, Noelia, “Hacia una taxonomía de los títulos de comedias de Calderón”, Bulletin of Hispanic Studies, nº 91.3, (2014), pp. 243-260.

Iglesias Iglesias, Noelia (ed.), “Introducción”, en Pedro Calderón de la Barca, El galán fantasma, Madrid, Cátedra, 2015, pp. 11-69.

Kroll, Simon, “El secreto en Calderón. Análisis de algunos aspectos del secreto en las comedias de Calderón”, Hipogrifo, nº 3.1, (2015), pp. 19-34.

La flecha del amor. / Comedia / con que / el día que cumple / felices años / la / serenísima / reina de España / D. Mariana / de / Austria / festeja / a las cesáreas majestades / de / Leopoldo / y / Margarita / el Excelmo. Señor / Marqués de los Balbases / embajador de España. / En 22 de diciembre de 1672. / Escrita en Viena / por la obediencia de una pluma española. / En la emprenta de Juan Bautista Hacque, <https://books.google.es/books?id=_6cUq7d2MjQC&pg=PP16&lpg=PP16&dq=La+flecha+del+Amor.+/+Comedia/+1672&source=bl& ots=nCTeGx9zW0&sig=ACfU3U2LP7mwCTxbRuX_yxCGlXO3WjPk3g&hl=es&sa=X&pli=1#v=onepage&q&f=false>, [01/11/2021].

Lobato, María Luisa, “’Jardín cerrado, fuente sellada’: espacios para el amor en el teatro barroco”, en En torno al Teatro del Siglo de Oro. Jornadas XXI-XXIII, Antonio Serrano (coord.), Almería, Instituto de

Estudios Almerienses, 2007, pp. 199-219,<https://www.dipalme.org/Servicios/Anexos/anexosiea.nsf/VAnexos /IEA-jtsoXXI_XXIII/$File/JornadasTeatroSigloOro.XXIXXIII.pdf>, [22/06/2021].

Manrique Frías, Gerardo, Los mitos clásicos en los dramas mitológicos de Calderón de la Barca. Estudio de sus referencias básicas: personajes y lugares, tesis en acceso abierto dirigida por el prof. Dr. D. Juan Antonio López Férez, UNED, 2010, <http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=tesisuned:FilologiaGmanrique&dsID=Documento.pdf>, [12/07/2021].

Mariscal Hay, Beatriz, “Observaciones sobre la recepción de Fineza contra fineza de Calderón: representación y lectura”, Anuario Calderoniano, nº 1, (2008), pp. 269-283.

Neumeister, Sebastian (ed.), “Introducción”, en Pedro Calderón de la Barca, Comedias, IV. Cuarta parte de comedias, Madrid, Biblioteca Castro, 2010, pp. IX-XXVIII.

Ovidio, Metamorfosis, Consuelo Álvarez y Rosa Mª Iglesias (eds.), Madrid, Cátedra, 2009.

Pedraza Jiménez, Felipe B., Calderón. Vida y teatro, Madrid, Alianza Editorial, 2000.

Plinio el Viejo, Historia natural. Libros I-II, introducción de Guy Serbat, traducción y notas de Antonio Fontán, Ana María Moure Casas y otros, Madrid, Gredos, 1995.

Rodríguez Romera, María Isabel, El espacio en la técnica dramática de Calderón. Las comedias mitológicas cortesanas, Tesis Doctoral, UNED, 2015, <http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:Filologia-Mirodriguez/RODRIGUEZ_ROMERA_MIsabel_Tesis.pdf>,

/11/2021].

Sáez, Adrián J., “Intrigas en la corte de Buda: disimulación política y género palatino en El cuerdo loco de Lope de Vega”, Anuario Lope de Vega, nº 21, (2015), pp. 95-115.

Shergold, Norman D. y John E. Varey, Fuentes para la historia del teatro en España, I. Representaciones palaciegas: 1603-1699. Estudio y documentos, London, Tamesis Books, 1982.

Trambaioli, Marcella, “Il pastor Fido de Giovan Battista Guarini: Paradigma privilegiado de la comedia cortesana en la España de los Austrias”, en Centros de poder italianos en la monarquía hispánica (siglos XVXVIII), José Martínez Millán y Manuel Rivero Rodríguez (eds.), Madrid, Polifemo, 2010, vol. 2, pp. 1337-1373.

Trambaioli, Marcella, “A vueltas con la fiesta teatral del barroco español: modelos, normas y rasgos”, Anuario Calderoniano, vol. extra, nº 1, 2013, pp. 235-252.

Vila Carneiro, Zaida (ed.), “Introducción. Una de las primeras comedias de Calderón”, en Pedro Calderón de la Barca, Amor, honor y poder, Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, 2017, pp. 9-44.

Zugasti, Miguel, “El jardín: espacio del amor en la comedia palatina. El caso de Tirso de Molina”, en Homenaje a Frédéric Serralta: el espacio y sus representaciones en el teatro español del Siglo de Oro, Françoise Cazal, Christophe González y Marc Vitse (eds.), Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, 2002, pp. 583-619.

Zugasti, Miguel, “Comedia palatina cómica y comedia palatina seria en el Siglo de Oro”, en El sustento de los discretos. La dramaturgia áulica de Tirso de Molina. Actas del Congreso Internacional organizado por el GRISO (Monasterio de Poyo, Pontevedra, 4-6 de junio de 2003), Eva Galar y Blanca Oteiza (eds.), Madrid / Pamplona, Revista Estudios / GRISO, 2003, pp. 159-185.

Downloads

Published

2021-11-18

Issue

Section

Artículos