Of "gozques", "Anaxandros" and "griguiescos": Francisco Pérez de Amaya portrayed by Lope de Vega

Authors

  • Cipriano López Lorenzo Université de Neuchâtel Institut des Langues et Littératures Hispaniques Author

DOI:

https://doi.org/10.17979/janus.2021.0.10.10430

Keywords:

La Filomena, satire, epistle

Abstract

Throughout theses pages we will intend to examine the rhetorical strategies displayed by Lope when describing Francisco Pérez de Amaya, a lawyer from Antequera, in the first and eighth epistles included in La Filomena. We will examine, therefore, the way in which the poet attacked him drawing on metaphores and similes that, up to now, have been overlooked in specialised and related papers. Once analyzed those images, we will discover the peculiar portrait made by Lope, full of professional displacements and personal satires. Together with it, some cross-references and interesting aspects on our poet’s imaginary will arise, as well as his stance against the “cultos”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, Dámaso, Obras completas, Madrid, Gredos, 1982, vol. 6.

Avendaño, Joaquín, Elementos de gramática castellana, con algunas nociones de Retórica, Poética y Literatura española, Madrid, A. Vicente, 1849.

Calvo González, José, “Amaya, Francisco”, en Real Academia de la Historia, Diccionario Biográfico electrónico <http://dbe.rah.es/>, [21/02/2020].

Carreño, Antonio, “Leyendo a Quevedo: Lope”, La Perinola, 14, (2010), pp. 197-220.

Castillo Solórzano, Alonso de, Jornadas alegres, Madrid, Bibliófilos españoles, 1909.

Chevalier, Maxime, Quevedo y su tiempo: la agudeza verbal, Barcelona, Crítica, 1992.

Covarrubias, Sebastián de, Tesoro de la lengua castellana, o española, Madrid, Luis Sánchez, 1611.

Dacos, Nicole, “‘Julio y Alejandro’. Grutescos italianos y cartografía flamenca en el Peinador de la Reina”, Cuadernos de La Alhambra, 42, (2007), pp. 80-117.

Daza Somoano, Juan Manuel, “Ecos de la polémica gongorina en el Examen crítico de la canción a la venida del duque de Osuna, de Francisco de Amaya”, Cuadernos de ALEPH, 2, (2007), pp. 73-78.

De Armas, Frederick A., “Pintura y poesía: la presencia de Apeles en el teatro de Lope de Vega”, en Lope de Vega y los orígenes del teatro español. Actas del I Congreso Internacional sobre Lope de Vega, Manuel Criado de Val (dir.), Madrid, Edi-6, 1981, pp. 719-732.

Entrambasaguas, Joaquín de, “Censura coetánea de una poesía de Lope de Vega”, Anales de la Universidad de Madrid, II, (1933), pp. 215-231, y III, (1934), pp. 72-93.

Fernández Arenas, José, “La decoración grutesca. Análisis de una forma”, D’Art: revista del Departament d’Historia de l’Art, 5, (1979), pp. 520.

Gargano, Antonio, “Tomé de Burguillos, un ‘discípulo inesperado’ de Quevedo”, La Perinola, 15, (2011), pp. 131-155.

Garrido Berlanga, Mª Ángela, “Un texto recuperado: los comentarios al Ibis de Ovidio por Francisco de Amaya”, Criticón, 131, (2017), pp. 133-144.

Góngora, Luis de, Sonetos, ed. Juan Matas Caballero, Madrid, Cátedra, 2019.

Góngora, Luis de, Romances, ed. Antonio Carreira, Barcelona, Quaderns Crema, 1998, vol. 2.

Gramática de la lengua castellana, Real Academia Española (ed.), Madrid, Joaquín Ibarra, 1771.

Huergo Cardoso, Humberto, “‘De una encina embebido en lo cóncavo’. Las Soledades y la iconografía eremítica”, Creneida, 7, (2019), pp. 121-167.

Iglesias Feijoo, Luis, “Una carta inédita de Quevedo y algunas noticias sobre los comentaristas de Góngora, con Pellicer al fondo”, Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo, 59, (1983), pp. 141-203.

Jammes, Robert, “L’Antidote de Jáuregui annoté par les amis de Góngora”, Bulletin Hispanique, 6: 3-4, (1962), pp. 193-215.

La Barrera, Cayetano de, Obras de Lope de Vega, publicadas por la Real Academia Española, Madrid, Est. tip. Sucesores de Rivadeneyra, 1890.

Llamas Martínez, Jacobo, “Lope frente a Góngora y Quevedo: algunas consideraciones sobre La Filomena, La Circe y el Burguillos”, eHumanista, 23, (2013), pp. 132-146.

López Lorenzo, Cipriano, y Valiente Romero, Antonio, “Las notas marginales de Pedro Díaz de Rivas a La Filomena”, Anuario Lope de Vega, 27, (en prensa), s.p.

Mar, Emanuel del, A new and improved theoretical and practical grammar of the Spanish Language, New York, Jos. Desnoues, 1826.

Martínez Jiménez, Nuria, “La trayectoria italiana de Julio Aquiles en el círculo de Rafael”, Archivo Español de Arte, 92: 365, (2019), pp. 116.

Oleza Simó, Joan (dir.), ARTELOPE: base de datos y argumentos del teatro de Lope de Vega <https://artelope.uv.es>, [21/02/2020].

Ortiz del Casso, José, Estudio de la lengua castellana, Madrid, La Ilustración, 1847.

Pacheco, Francisco, Arte de la Pintura, su antigüedad y grandezas, Sevilla, Simón Fajardo, 1649.

Palomino Velasco, Antonio, El museo pictórico, y escala óptica. Tomo segundo, Madrid, viuda de Juan García Infanzón, 1724.

Paravicino, Fray Hortensio, Sermones cortesanos, ed. Francis Durán, Madrid, Castalia, 1994.

Pelegrin, Lamberto, Elementos de la Gramática Universal aplicados a la lengua española, Marsella, Imprenta d’Achard, 1825.

Pérez de Montalbán, Juan, Fama póstuma a la vida y muerte del doctor frey Lope Félix de Vega Carpio, ed. Enrico di Pastena, Pisa, ETS, 2001.

Portús, Javier, “Envidia y conciencia creativa en el Siglo de Oro”, Anales de Historia del Arte, Volumen extraordinario, (2008), pp. 135-149.

Quevedo, Francisco de, Poemas escogidos, ed. José Manuel Blecua, Madrid, Castalia, 1989.

Quevedo, Francisco de, Poesía original completa, ed. José Manuel Blecua, Barcelona, Planeta, 1990.

Ruiz Pérez, Pedro, “Las grotte: programa, emblema, estética”, en Palabras, símbolos, emblemas, Ana Martínez Pereira, Inmaculada Osuna y Víctor Infantes (eds.), Madrid, Turpin /Sociedad Española de Emblemática, 2013, pp. 33-57.

Sáez, Adrián J., El ingenio del arte: la pintura en la poesía de Quevedo, Madrid, Visor, 2015.

Salas, Xavier de, El Bosco en la literatura española, Barcelona, J. Sabater, 1943.

Sánchez Jiménez, Antonio, El pincel y el Fénix: pintura y literatura en la obra de Lope de Vega Carpio, Madrid /Frankfurt am Main, Iberoamericana /Vervuert, 2011.

Sánchez Jiménez, Antonio, “Quevedo y Lope (poesía y teatro) en 1609: patriotismo y construcción nacional en la España defendida y la Jerusalén conquistada”, La Perinola, 17, (2013), pp. 27-56.

Sánchez Jiménez, Antonio, “Furor, mecenazgo y enárgeia en la Arcadia (1598): Lope de Vega y los frescos de Cristoforo Passini para el palacio del Gran Duque de Alba”, Etiópicas, 10, (2014), pp. 55-110.

Sánchez Jiménez, Antonio, “La Arcadia (1598) de Lope de Vega y los frescos del palacio del Gran Duque de Alba”, en El duque de Medina Sidonia: mecenazgo y renovación estética, José Manuel Rico García y Pedro Ruiz Pérez (eds.), Huelva, Universidad de Huelva, 2015, pp. 179-188.

Sánchez Jiménez, Antonio, “De sagitarios y perros: dos representaciones gráficas de la marca Lope de Vega”, Studia Aurea, 10, (2016), pp. 153-171.

Sigüenza, José de, Fundación del Monasterio de El Escorial por Felipe II, Madrid, Sucesores de Rivadeneyra, 1927.

Tobar Quintanar, María José, “Los poemas antigongorinos de Quevedo: defensa de Lope y ataque al estilo y ad personam de Góngora”, Castilla. Estudios Literarios, 4, (2013), pp. 177-203.

Vega, Lope de, Obras poéticas, ed. José Manuel Blecua, Barcelona, Planeta, 1989.

Vega, Lope de, Poesía IV. La Filomena. La Circe, ed. Antonio Carreño, Madrid, Biblioteca Castro, 2004.

Vega, Lope de, La Dorotea, ed. Donald McGrady, Barcelona, Galaxia Gutenberg, 2012.

Vega, Lope de, La vega del Parnaso, eds. Felipe B. Pedraza Jiménez y Pedro Conde Parrado, Cuenca, EUCLM, 2015.

Vian Herrero, Ana, et alii (eds.), Diálogos españoles del Renacimiento, Toledo, Almuzara, 2010.

Downloads

Published

2021-01-25

Issue

Section

Sección Monográfica