Review. Siete memoriales españoles en defensa del arte de la pintura, edición de Antonio Sánchez Jiménez y Adrián J. Sáez. Con estudios y notas complementarias de Juan Luis González García y Antonio Urquízar Herrera, Madrid, Iberoamericana Vervuert, 2018. 248 páginas
DOI:
https://doi.org/10.17979/janus.2018.0.07.10366Keywords:
Treaties, painting and poetry, dignity of painting, dignity of the artist, editionAbstract
The importance of the texts edited in the debate on the dignity of painting, its ideological and cultural context and the meaning of the involvement of poets are highlighted.
References
Bergmann Emilie L., Art Inscribed. Essays on Ekphrasis in Spanish Golden Age poetry, Cambridge, Harvard University Press, 1979.
Egido, Aurora, Fronteras de la poesía en el barroco, Barcelona, Crítica, 1990.
Egido, Aurora, De la mano de Artemia. Estudios sobre literatura, emblemática, mnemotecnia y arte en el Siglo de Oro, Palma de Mallorca, José de Olañeta, 2004.
Gállego, Julián, El pintor de artesano a artista, Granada, Universidad de Granada, 1976.
Lee, Rensselaer W., Ut pictura poesis. La teoría humanística de la pintura, Madrid, Cátedra, 1982.
Orozco Díaz, Emilio, El barroquismo de Velázquez, Madrid, Rialp, 1965.
Orozco Díaz, Emilio, Mística, plástica y barroco, Madrid, CUPSA, 1977.
Orozco Díaz, Emilio, Temas del barroco: de poesía y pintura, Granada, Universidad de Granada, 1989.
Orozco Díaz, Emilio, El pintor fray Juan Sánchez Cotán, Granada, Universidad de Granada, 1993.
Ponce Cárdenas, Jesús, Écfrasis: visión y escritura, Madrid, Fragua, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Janus. Estudios sobre el Siglo de Oro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.