“My Genius Engendered Them and They Are Growing Up in the Arms of the Camera”: Baroque Short Novel on Cinema and TV

Authors

  • Victoria Aranda Arribas Universidad de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.17979/janus.2020.0.09.10401

Keywords:

Short Novel, Exemplary Novels, Cervantes, Film Adaptation, Television

Abstract

This paper looks over the fortune of the Baroque Short Novel on screen from the invention of the cinematographer. Departing from adaptations inspired by Boccaccio’s Decameron (1352), father of the modern novella, detailed information is given about the translation of sixteen of these tales to the screen. Special attention will be paid to Cervantes’s Exemplary Novels (1613). The two latter sections deal with The Impertinent Curious Man, a story included in the first part of Don Quixote (1605) that attracted filmmakers from early on; and with the other Golden Age narrators (Salas Barbadillo, Castillo Solórzano, Lope de Vega y María de Zayas) whose works became TV material thanks to the rise of literary serials during late Francoism and the Spanish Transition.

References

Aranda Arribas, Victoria, “La ilustre (y muda) fregona de Armando Pou (1927)”, Hispania Félix, nº 8, (2018), pp. 107-172.

Aranda Arribas, Victoria, “La española inglesa (Marco Castillo, 2015): ‘una mentira que no satisface porque verdad no parece’”, Il confronto letterario, nº 71, (2019a), pp. 31-76.

Aranda Arribas, Victoria, “La Garduña al desnudo: Castillo Solórzano en la adaptación televisiva de Lara Polop”, Criticón, nº 136-2, (2019b), pp. 175-209. DOI: https://doi.org/10.4000/criticon.7332

Aranda Arribas, Victoria, “El licenciado Rodaja (Chic /Marías, 1973): una novela adaptada, una adaptación teatralizada”, Anales cervantinos, 52, 2020 [en prensa]. DOI: https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2020.008

Avalle-Arce, Juan Bautista, Deslindes cervantinos, Madrid, Edhigar, 1961.

Ayala, Francisco, El escritor y el cine, Madrid, Cátedra, 1996.

Bardini, Marco, “Il nome di Boccaccio nei titoli cinematografici”, Il nome nel testo. Rivista internazionale di onomastica letteraria, nº 12, (2010), pp. 87-100.

Bartra, Eli y Esteve, Llorenç, “La I Guerra Mundial y el auge del cine catalán. Un estudio de “Barcinógrafo y de Magi Muria”, Filmhistoria online, nº 4-2, (1994), pp. 28-37.

Bentley, Bernard P. E., A Companion to Spanish Cinema, Londres, Tamesis, 2008.

Bettetini, Gianfranco, La conversación audiovisual, Madrid, Cátedra, 1986.

Blandeau, Agnes, Pasolini, Chaucer and Boccaccio: Two Medieval Texts and their Translation to Film, North Carolina, MacFarland & Company, 2006.

Bogliari, Gianfranco, “Il Decameron al cinema. Un’opera all’origine di tanti film” [en línea], 2013, <https://altritaliani.net/il-decameron-alcinema-unopera-allorigine-di-tanti-film/>, [19/05/2020].

Bonilla Cerezo, Rafael, “Un novelista en el ducado de La señora Cornelia”, Insula, nº 799-800, (2013), pp. 23-27.

Cabero, Juan Antonio, Historia de la cinematografía española, Madrid, Gráficas Cinema, 1949.

Carrillo Casado, Francisco, La ilustre fregona, Toledo, Talleres Gráficos de Rafael G. Menor, 1926.

Casalduero, Joaquín, Sentido y forma de las “Novelas ejemplares”, Madrid, Gredos, 1974.

Castillo Martín, Francisca, De la narrativa breve al cine: técnicas de adaptación [Tesis doctoral inédita], Málaga, Universidad de Málaga, 2013.

Cebrián, Julio (coord.), Don Quijote deja huellas, Madrid Fundación Autor, 2005.

Cervantes Saavedra, Miguel de, Novelas ejemplares, Jorge García López (ed.), Madrid, Galaxia Gutenberg, 2013.

Cervera, Elena y Heredero, Carlos F., Don Quijote y el cine, Madrid, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales /Filmoteca Española, 2005.

Clerc, Jeanne-Marie, Littérature et Cinéma, Paris, Nathan, 1993.

Asociación Internacional Siglo de Oro, Toulouse, Presses Universitaires du Midi, 2013, pp. 367-374.

Crusells, Magí, Directores de cine en Cataluña. De la A a la Z, Barcelona, Universidad de Barcelona, 1982.

Dunn, Peter, “Las Novelas ejemplares”, en Juan Bautista Avalle-Arce y Edward Riley (eds.), Suma cervantina, Londres, Támesis, 1973, pp. 81-118.

España Arjona, Manuel, La narrativa picaresca en sus adaptaciones televisivas: El pícaro (1974) y Las pícaras (1983) [Tesis doctoral inédita], Málaga, Universidad de Málaga, 2017.

España Arjona, Manuel, “¿Una transposición encubierta o la funcionalidad urgente de un texto cervantino? Los elementos encubiertos de El celoso extremeño de Miguel de Cervantes en la serie televisiva Las pícaras”, eHumanista, nº 38, (2018), pp. 673-688.

España, Rafael de, De la Mancha a la pantalla. Aventuras cinematográficas del Ingenioso Hidalgo, México /Barcelona, Universidad Autónoma de Zacatecas / Universitat de Barcelona, 2007.

Esposito, Riccardo F., “Commedie boccaccesche, decamerotici e altre historie: i precursor (1965-1968)” [en línea], 2008, <http://www.cinemedioevo.net/classici/commedie_boccaccesche.htm>, [17/05/2020].

Fernández, Luis Miguel, “Clásicos y modernos. La serie Los libros y la televisión de la Transición”, en Televisión y Literatura en la España de la Transición (1973-1982), Antonio Ansón, Carmen Peña Ardid et al. (eds.), Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2010, pp. 119-138.

Fernández Colorado, Luis y Cerdán, Josetxo, “Estudios Cinematográficos Orphea Film (II): La Alquimia de un sueño” [en línea], 2002, <http://www.cervantesvirtual.com/s3/BVMC_OBRAS/ff9/09d/d08/ 2b1/11d/fac/c70/021/85c/e60/64/mimes/ff909dd0-82b1-11df-acc7002185ce6064_2.html>, [22/05/2020].

Fernández Cuenca, Carlos, Cervantes en el cine, Madrid, Orión, 1947.

Fernández Cuenca, Carlos, Imágenes del manchego sin par, Madrid, Ministerio de Información y Turismo, 1970.

Fernández Cuenca, Carlos, “Historia cinematográfica de Don Quijote de la Mancha”, en Cervantes en imágenes. Donde se cuenta como el cine y la televisión adaptaron su vida y obra [edición digital], en Luis M. González y Pedro Medina (eds.), Madrid, Festival de Alcalá de Henares /Comunidad de Madrid, 2017, pp. 31-73.

Forcione, Albar K., Cervantes and the Humanist Vision: a Study of Four Exemplary Novels, Princeton, Princeton University, 1982. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400886050

García de Castro, Mario, La ficción televisiva popular: una evolución de las series de televisión en España, Barcelona, Gedisa, 2002.

García Fernández, Emilio C., El cine español entre 1896 y 1939. Historia, industria, filmografía, documentos, Madrid, Ariel, 2002.

Glannon, Walter, “The Psychology of Knowledge in El licenciado Vidriera”, Revista Hispánica Moderna, nº 40-3, (1978), pp. 86-96.

Gómez Laguna, Ana María, “Cervantes en Hollywood: El curioso impertinente en Kissing a Fool (1998)”, en Hans Christian Hagedorn (coord.), Don Quijote, cosmopolita. Nuevos estudios sobre la recepción internacional de la novela cervantina, Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, 2009, pp. 369-381.

Gómez Mesa, Luis, La literatura española en el cine nacional, Madrid, Filmoteca Nacional de España, 1978.

González de Amezúa y Mayo, Agustín, Cervantes, creador de la novela corta española, II, Madrid, CSIC, 1982.

González-Linares, Mario, “Alfonso XIII, el rey pornógrafo”, en Amberes, 2016, <http://amberesrevista.com/alfonso-xiii-el-rey-pornografo-2/>, [02/08/2020].

González López, Palmira, Els anys daurats del cinema classic a Barcelona, Barcelona, Institu del Teatre, 1987.

González López, Palmira, “La gitana blanca, 1923”, en Antología crítica del cine español 1906-1995. Flor en la sombra, Julio Pérez Perucha (ed.), Madrid, Cátedra / Filmoteca Española, 1997.

González Ramírez, David, “En el origen de la novela corta del Siglo de Oro: los novellieri en España”, Arbor, nº 752, (2011), pp. 1221-1243. DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2011.752n6016

González Ramírez, David, “En el origen de la novela corta del Siglo de Oro: los novellieri desde sus paratextos”, Arbor, nº 756, (2012), pp. 813-828. DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2012.756n4013

Guarinos, Virginia, “Del teatro al cine y a la televisión: el estado de la cuestión en España”, Cuadernos de Eihceroa (Dossier: Televisión, teatro y cine), nº 2, (2003), pp. 61-77.

Guarinos, Virginia, “El teatro en TV durante la Transición (1975-1982). Un panorama con freno y marcha atrás”, Televisión y Literatura en la España de la Transición (1973-1982), en Antonio Ansón, Carmen Peña Ardid et al. (eds.), Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2010, pp. 97-118.

Heredero, Carlos F., Espejos entre ficciones. El cine y el “Quijote”, Madrid, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, 2009.

Herranz, Ferrán, El “Quijote” y el cine, Madrid, Cátedra, 2005.

Iznaola Gómez, Enrique, “Miguel Picazo, un cineasta jiennense”, en Miguel Picazo. Un cineasta jiennense, Enrique Iznaola Gómez (ed.), Jaén, Diputación de Jaén, 2004, pp. 19-58.

Lara, Fernando, “El Quijote. Variaciones sobre un mito”, en Cervantes en imágenes. Donde se cuenta cómo el cine y la televisión adaptaron su vida y obra [edición digital], Luis M. González y Pedro Medina (eds.), Madrid, Festival de Alcalá de Henares /Comunidad de Madrid, 2017, pp. 83-90.

Lázaro, Antonio, “Dos cabalgan juntos (Rodajes cervantinos en Castilla-La mancha)”, en Cervantes en imágenes. Donde se cuenta como el cine y la televisión adaptaron su vida y obra [edición digital], Luis M. González y Pedro Medina (eds.), Madrid, Festival de Alcalá de Henares / Comunidad de Madrid, 2017, pp. 323-332.

Malpartida Tirado, Rafael, “Novela corta y cine: el caso de El curioso impertinente”, eHumanista, nº 38, (2018), pp. 657-672.

Manrupe, Raúl y Portela, María Alejandra, Un diccionario de films argentinos (1930-1995), Buenos Aires, Corregidor, 2001.

Marshall, Lee, “Monstrous Beauty”, Queen’s Quarterly, nº 123-3, (2016), pp. 326-337.

Martín Patino, Basilio, “Dos experiencias cervantinas”, en Cervantes en imágenes. Donde se cuenta cómo el cine y la televisión adaptaron su vida y obra [edición digital], Luis M. González y Pedro Medina (eds.), Madrid, Festival de Alcalá de Henares /Comunidad de Madrid, 2017, pp. 324-332.

Medina Díaz, Pedro, “Filmografía”, en Cervantes en imágenes. Donde se cuenta cómo el cine y la televisión adaptaron su vida y obra [edición digital], Luis M. González y Pedro Medina (eds.), Madrid, Festival de Alcalá de Henares / Comunidad de Madrid, 2017, pp. 451-1182.

Mínguez Arranz, Norberto, La novela y el cine. Análisis comparativo de dos discursos narrativos, Valencia, Ediciones de La Mirada, Contraluz / Libros de Cine, 1998.

Montero, Laureano, Le cinéma d’Eloy de la Iglesia: marginalité et transgression, Borgoña, Universidad de Borgoña, 2014. DOI: https://doi.org/10.58335/shc.393

Navarrete Cardero, José Luis, “La españolada y Sevilla”, Cuadernos de Eihceroa, nº 4, (2003), pp. 9-67.

Nieto Jiménez, Rafael, El cine de Juan de Orduña: actor, director y productor cinematográfico, Madrid, Universidad Autónoma de Madrid, 2012.

Palacio, Manuel, Historia de la televisión en España, Barcelona, Gedisa, 2001.

Payán, Miguel Juan (coord.), El Quijote en el cine, Madrid, Jaguar, 2005.

Pérez Fernández, Julián Jesús, “La gitanilla y The Bohemian Girl: la trayectoria musical de un tema cervantino”, Diligec: Revista Internacional de Lenguas y Culturas, nº 1, (2014), pp. 42-58. DOI: https://doi.org/10.17979/digilec.2014.1.0.3485

Pérez Fernández, Julián Jesús, The Bohemian Girl de William Balfe y Alfred Bunn a través de algunos fragmentos significativos, Diligec: Revista Internacional de Lenguas y Culturas, nº 3, (2016), pp. 33-48. DOI: https://doi.org/10.17979/digilec.2016.3.0.1754

Pérez Gómez, Ángel A., Rinconete y Cortadillo, en Cervantes en imágenes. Donde se cuenta cómo el cine y la televisión adaptaron su vida y obra [edición digital], Luis M. González y Pedro Medina (eds.), Madrid, Festival de Alcalá de Henares / Comunidad de Madrid, 2017, pp. 337-340.

Pérez Perucha, Julio, “A la sombra del Quijote”, Cervantes en imágenes. Donde se cuenta cómo el cine y la televisión adaptaron su vida y obra [edición digital], Luis M. González y Pedro Medina (eds.), Madrid, Festival de Alcalá de Henares / Comunidad de Madrid, 2017, pp. 73-83.

Porter-Moix, Miquel, “Algunes dades inèdites sobre el treball cinematogràfic d’Adrià Gual per a la ‘Barcinógrafo’ (Barcelona, 1914)”, D’ Art: Revista del Departament d'Historia de l'Arte, nº 2, (1973), pp. 21-28.

Porter-Moix, Miquel, Adrià Gual i el cinema primitiu de Catalunya (18971916), Barcelona, Publicaciones de la Universidad de Barcelona, 1985.

Pulici, Davide, “Quel gran pezzo del cinema italiano”, Nocturno (Dossier: Decameroticus, guida al cinema boccaccesco italiano), nº 56, (2007), p. 4.

Quesada, Luis, La novela española y el cine, Madrid, Ediciones J.C., 1986.

Ramírez Morales, Dulce Néstor, Don Quijote de La Mancha en el cine universal, Ciudad Real, Instituto de Estudios Manchegos, 1958.

Riva, Massimo, “Boccaccio Beyond the Text”, en The Cambridge Companion to Boccaccio, Guyda Armstrong, Rhiannon Daniels, Stephen J. Milner (eds.), Cambridge, Cambridge University Press, 2015, pp. 219-234. DOI: https://doi.org/10.1017/CCO9781139013987.016

Romero-Díaz, Nieves, “Ha nacido una estrella: leyendo a Zayas para la televisión”, en Laberinto [en línea], 2000-2001, <https://acmrs.asu. edu/sites/default/files/2020-01/v3_Laberinto_RomeroDiaz.pdf.>, [23/06/2020].

Sánchez Noriega, José Luis, De la literatura al cine. Teoría y análisis de la adaptación, Barcelona, Paidós, 2001.

Sánchez Noriega, José Luis, “Indagación desmitificadora del primado estético de la literatura frente al cine”, en Literatura española y cine, Norberto Mínguez Arranz (coord.), Madrid, Editorial Complutense, 2002, pp. 97-112.

Santos, Antonio, El sueño imposible. Aventuras cinematográficas de don Quijote y Sancho, Santander, Fundación Marcelino Botín, 2006.

Segre, Cesare, “La estructura psicológica de El licenciado Vidriera”, en F. Campos Corona (coord.), en Actas del I Coloquio Internacional de la Asociación de Cervantistas, Madrid, Anthropos, 1990, pp. 53-62.

Seguin, Jean Claude, “Las Novelas ejemplares en tiempos del cine silente”, en Cervantes creador y Cervantes recreado, Emmanuel Marigno, Carlos Mata Induráin y Hugo Hernán Ramírez Sierra (eds.), Pamplona, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra, 2015, pp. 249-279.

Stefani, Nicola, Il racconto dei racconti (2015) di Matteo Garrone. Quaderni del CSCI: rivista annuale di cinema italiano, nº 13, (2017), p. 276.

Stefani, Alessandro di, Il curioso impertinente. Tomás Borrás (trad.), Stefania Di Carlo e Iole Scamuzzi (eds.), Florencia, Società Editrice Fiorentina, 2019.

Truffaut, François, El cine según Hitchcock, Madrid, Alianza, 2014.

Utrera Macías, Rafael, Film Dalp Nazarí, Córdoba, Filmoteca de Andalucía, 2000.

Utrera Macías, Rafael, “Cine y literatura”, en Cine, arte y artilugios en el panorama del cine español, Rafael Utrera Macías (ed.), Sevilla, Padilla Libros, 2002, pp. 31-62.

Utrera Macías, Rafael y Guarinos, Virginia, Carmen global: El mito en las artes y los medios audiovisuales, Sevilla, Universidad de Sevilla, 2010.

Vaiopoulos, Katerina, De la novela a la comedia: las “Novelas ejemplares” de Cervantes en el teatro del Siglo de Oro, Vigo, Academia del Hispanismo, 2010.

Wolf, Sergio (2001). Cine /Literatura. Ritos del Pasaje. Barcelona: Paidós.

Prensa escrita

Baget Herms, Josep Maria, “El casamiento engañoso”, en Imagen y Sonido, nº 85, (07/1970), pp. 57-58.

Baget Herms, Josep Maria, “Rinconete y Cortadillo” en Imagen y Sonido, nº 104, (02/1972), p. 57.

“Bohemian Girl to Be Here October 2”, en The Bismarck Tribune, 22/09/1926, p. 6.

Christmas, E., “Singing is a Municipal Project in St. Paul”, en The Deadborn Independent, 18/06/1921, p. 11.

Cía, Blanca, “Los estudios Orphea, pioneros del cine sonoro en España,” en El País [en línea], 28/11/2018. <https://elpais.com/ ccaa/2018/11/27/catalunya/1543345277_808213.html>, [22/05/2020].

“Comienza la serie El jardín de Venus. Cuentos eróticos del Mediterráneo”, en El País [en línea], 11/10/1983, <https://elpais.com/diario /1983/10/11/radiotv/434674801_850215.html>, [28/05/2020].

El heraldo de Madrid, 28/03/1928, p. 5.

El Liberal, 01/04/1928, p. 2.

“James Baner [sic], director alemany, rodarà pellícules als studies de Montjuïc”, en L’instant, 04/06/1936, p. 5.

“La gitanilla”, en Le petit journal, 18/04/1924, p. 4.

L. de A., “Actualidades: El curioso impertinente”, en ABC, 21/04/1953, p. 48.

“Next Week at Local Theatres”, en The Roanoke Rapids Herald, 26/03/1936, p. 23.

“Proyecciones”, en El Imparcial, 03/10/1925, p. 6.

Published

2020-11-11

Issue

Section

Artículos