Notes on the syntactic combinatorics of confiar in Medieval Spanish
DOI:
https://doi.org/10.17979/rlex.2024.30.11853Keywords:
diachrony, verbal analysis, syntactic changeAbstract
This contribution focuses on describing the syntactic constructions of confiar in the medieval period. The analysis of a sample of data from the CDH corpus allows us to point out the variability of semantic-syntactic structures that this verb admits from the 13th to the 15th century.
Downloads
References
ADESSE: Bases de datos de verbos. Alternancias de diátesis y esquemas sintáctico-semánticos del español, Vigo, Universidade de Vigo, en línea en http://adesse.uvigo.es/ [consulta: 01/10/2024].
ALONSO, Martín (1986): Diccionario medieval español. Desde las Glosas Emilianenses y Silenses (s. X) hasta el siglo XV, Salamanca, Universidad Pontificia de Salamanca.
CANO AGUILAR, Rafael (1985): «Sobre el régimen de las oraciones completivas en español clásico», en Julio Fernández-Sevilla et al., eds., Philologica Hispaniensia in Honorem Manuel Alvar, Madrid, Gredos, vol. 2, pp. 81-93.
CDH = RAE (2013): Corpus del Diccionario histórico de la lengua española, en línea en https://apps.rae.es/CNDHE [consulta: 12/10/2024].
CONDE NOGUEROL, María Eugenia (2024): «Una aproximación diacrónica a la gestación de confiar como verbo de transferencia», Revista de Filología Española, 104, 1, pp. 1-10 https://doi.org/10.3989/rfe.2024.1423.
CONDE NOGUEROL, María Eugenia y María José RODRÍGUEZ ESPIÑEIRA (2023): «Diacronía de las construcciones de confiar con completiva», en Alejandro Fajardo Aguirre y Dolores Torres Medina, eds., Lexicografía del español: intercomunicación y diálogos, Berlin, Peter Lang, pp. 55-70.
CORPES XXI = REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2024): Corpus del Español del Siglo XXI (CORPES), v. 1.2, Madrid, Real Academia Española, en línea en https://www.rae.es/corpes/ [consulta: 01/09/2024].
CREA = REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2008): Corpus de referencia del español actual, Madrid, Real Academia Española, en línea en http://www.rae.es [consulta 10/10/2024].
DCRLC = CUERVO, Rufino José (1893-1953): Diccionario de construcción y régimen de la lengua castellana, Bogotá, Instituto Caro y Cuervo, vol. 2.
DEA = SECO, Manuel, Olimpia DE ANDRÉS y Gabino RAMOS (2012): Diccionario del español actual, Madrid, Aguilar-Santillana.
DECH = COROMINAS, Joan (1954-1957): Diccionario crítico etimológico de la lengua castellana, Bern, Francke, 4 vols.
DLE = REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (201423): Diccionario de la lengua española. Madrid, Espasa, en línea en http://dle.rae.es/ [consulta 01/09/2024].
DUE = MOLINER, María (1966-1967): Diccionario de uso del español, Madrid, Gredos.
GÓMEZ TORREGO, Leonardo (1999): «La variación en las subordinadas sustantivas: queísmo y dequeísmo», en Ignacio Bosque y Violeta Demonte, coords., Gramática descriptiva de la lengua española, Madrid, Espasa Calpe, vol. 2, pp. 2105-2148.
NGLE = REAL ACADEMIA ESPAÑOLA Y ASOCIACIÓN DE ACADEMIAS DE LA LENGUA ESPAÑOLA (2009-2011): Nueva gramática de la lengua española. Madrid, Real Academia Española, en línea en https://www.rae.es/gramática [consulta: 10/10/2024].
NTLLE = REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2001): Nuevo tesoro lexicográfico de la lengua española, Madrid, Real Academia Española, en línea en https://apps.rae.es/ntlle/SrvltGUISalirNtlle [consulta: 20/10/2024].
SERRADILLA CASTAÑO, Ana (1995): «Sobre las primeras apariciones de construcciones preposicionales ante que completivo en español medieval. Factores determinantes», EPOS, XI, pp. 147-163.
SERRADILLA CASTAÑO, Ana (1997): El régimen de los verbos de entendimiento y lengua en español medieval, Madrid, Ediciones de la UAM.
SERRADILLA CASTAÑO, Ana (2017): «El avance del dequeísmo en el siglo XIX. Facto-res desencadenantes», Revista de Filología Española, 56,1, pp. 145-173.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The papers published in this journal are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors grant the right of first publication to the Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, which may publish in any language and format as well as publish and distribute their whole or partial content by any technologically available means and via data base.
Authors are allowed and encouraged to disseminate the articles accepted for publication on personal or institutional websites, before and after their publication, provided it is clearly stated that the work belongs to this journal and all bibliographic data are provided along with access to the document.
