Main Article Content

Español
Universidad de Guayaquil
Ecuador
https://orcid.org/0000-0002-1041-3437
Biography
Numa Sebastián Calle Lituma
Escuela Superior Politécnica de Litoral
Ecuador
https://orcid.org/0000-0002-3882-1133
Biography
Javier Ricardo López Ruiz
Universidad de Guayaquil
Ecuador
https://orcid.org/0009-0005-7560-7610
Biography
Vol. 19 No. 2 (2025): rotur, Articles, pages 38-61

DOI:

https://doi.org/10.17979/rotur.2025.19.2.11753
Submitted: 2025-02-11 Published: 2025-10-27
Copyright How to Cite

Abstract

Nautical tourism in Ecuador is considered a key market for the development of the country’s tourism sector, contributing to economic diversification and sustainability. Tourism development in Vinces Canton in the Los Ríos province is confined mainly to river and lake regattas, which take place at specific times of year, thus underutilising the area’s valuable waterways. The aim of this research is to analyse nautical tourism in Vinces and propose a strategic plan to strengthen its development. A mixed descriptive methodology was used, based on analytic-synthetic and inductive-deductive methods. The specific objectives of the study are to identify the river and lake resources in the canton, determine the profile and motivations of visitors to the area, and analyse current tourism supply and demand, in order to gain a clearer picture of the current situation of and potential demand for tourism locally, and design promotion strategies on that basis. The strategic actions proposed seek to optimise the area’s natural lake resources by combining sport and nature, promote local tourist hubs, and encourage public and private investment to boost the economy of the region and the country.


 

Article Details

References

Acerenza, Miguel, Ángel (2003). Gestión de marketing de destinos turísticos en el ambiente competitivo actual. Aportes y Transferencias, 7(2), 43–56. https://www.redalyc.org/pdf/276/27670204.pdf

AL DIA. (2025, marzo 31). Vinces cerró con broche de oro las regatas Guayaquil–Vinces. https://www.aldia.com.ec/vinces-cerro-con-broche-de-oro-las-regatas-guayaquil-vinces/

Arce, Rafael Francisco, Suárez, Erick, Solís, Elisa y Argudo, Nadia (2020). Análisis de los productos turísticos: Caso Península de Santa Elena, Ecuador. Podium, 38, 139–158. http://dx.doi.org/10.31095/podium.2020.38.9

Arévalo, Daniela (2021). Reseña histórica de las noches venecianas del cantón Vinces como valoración cultural [Trabajo de titulación de pregrado, Universidad Técnica de Babahoyo]. Repositorio UTB. http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/9932

Baena, Antonio (2008, julio-agosto). Sobre el origen del kayak. Sport Training, (13). https://www.sportraining.es/2013/01/31/articulo-el-kayak-como-deporte-de-aventura/

Baidal, Joselyn y Mendoza, Gabriela (2019). Estudio de factibilidad para el diseño de un producto turístico náutico en el cantón Guayaquil [Tesis de grado, Universidad de Guayaquil]. Repositorio Universidad de Guayaquil. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/45980

Basteiro, Begoña (2004). El desarrollo del turismo náutico en Galicia. Cuadernos de Turismo, (13), 145–163. Recuperado de http://hdl.handle.net/10201/13021

Benevolo, Clara y Spinelli, Riccardo (2018). The quality of web communication by Italian tourist ports. Tourism: An International Interdisciplinary Journal, 66(1), 52–62. https://hrcak.srce.hr/197383

Bigné, Enrique, Font, Xavier y Andreu, Luisa (2000). Marketing de destinos turísticos: Análisis y estrategias de desarrollo. ESIC Editorial.

Boullón, Roberto (2006). Planificación del espacio turístico. Trillas.

Cabarcos, Norma (2006). Promoción y venta de servicios turísticos. Ideaspropias Editorial. Recuperado de https://www.ucipfg.com/Repositorio/MGTS/MGTS14/MGTSV-09/lecturasgenerales/Mercadeo_Turistico_-_LGC.3._Promocion_Ventas_en_Turismo.pdf

Clúster Marítimo Español. (2017, 9 de mayo). Oportunidades del turismo náutico en España.

De Souza, Nathalie (2019). El turismo deportivo como tipología dinamizadora en destinos consolidados [Trabajo de fin de grado, Universidad de Alicante]. Repositorio Institucional RUA. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/110143/1/TFG-Nathalie-Alexandra-de-Souza-Bello.pdf

Ferradás, Salvador (2001). La relevancia del turismo náutico en la oferta turística. Cuadernos de Turismo, 7, 67–80. Recuperado de https://revistas.um.es/turismo/article/view/22131

Forteza, José, Lam, Yem y De León, Ledesma (2017). Motivación, satisfacción e intenciones del turista náutico en la Ruta del Spondylus (Ecuador). Estudios y Perspectivas en Turismo, 26(2), 267–285. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6327725

Gómez, Jácome y Eddy, Leonel (2020). Análisis del impacto de las regatas Vinceñas en el turismo náutico deportivo del cantón Vinces [Trabajo de titulación de licenciatura, Universidad Técnica de Babahoyo]. Facultad de Ciencias Jurídicas, Sociales y de la Educación. http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/8253

Gómez, Enrique (2012). La gestión de instalaciones náuticas de recreo: Su relación con el turismo náutico en la Costa Blanca. Investigaciones Turísticas, 4, 119–131. https://doi.org/10.14198/INTURI2012.4.06

Jacob, Martha y Florido, Carlos (2016). Nautical tourism. In J. Jafari & H. Xiao (Eds.), Encyclopedia of tourism (pp. 656–657). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-01384-8_134

Kotler, Phillip y Armstrong, Gary (2020). Principles of marketing (18th ed., Global ed.). Pearson.

Lam, Yen (2017). Turismo náutico: Estudio del comportamiento del consumidor y sus implicaciones prácticas [Tesis doctoral, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria]. Repositorio ACCEDA. Recuperado de https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/54024

Lam, Yen, León, Carmelo y De León, Javier (2020). Measuring tourist satisfaction with nautical destinations: The effects of image, loyalty, and past destination choice. Tourism in Marine Environments, 15(1), 47–58. https://doi.org/10.3727/154427320X15809114561894

Martínez, Mylena, Cáneppa, Cecilia, Filian, Jessica y Marcial, Dayra (2022). Inventario de regatas como atractivo turístico de la provincia de Los Ríos. Journal of Science and Research, 7(CININGEC II), 1045–1054. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/2765

Martínez, Rosa, Milán, Juan y De Pablo, Jaime (2021). Analysis and Trends of Global Research on Nautical, Maritime and Marine Tourism. Journal of Marine Science and Engineering, 9(1), 93. https://doi.org/10.3390/jmse9010093

Mendoza, Gloria (2012). Análisis del sector turístico en Cartagena como elemento de internacionalización de la ciudad [Tesis de maestría, Universidad del Rosario]. https://doi.org/10.48713/10336_3662

Ministerio de Turismo del Ecuador. (MINTUR) (2020). Lineamientos para la elaboración de planes de desarrollo turístico cantonal. https://servicios.turismo.gob.ec/

Ministerio de Turismo del Ecuador. (MINTUR). (2022). Visualizador de información turística del Ecuador. https://servicios.turismo.gob.ec/visualizador-competitividad

Ministerio de Turismo del Ecuador. (MINTUR). (2024). Abras de Mantequilla, un paradisiaco humedal de Los Ríos. https://www.turismo.gob.ec/abras-de-mantequilla-un-paradisiaco-humedal-de-los-rios/

Muíño-Sar, Begoña (2023). Análisis y propuesta de planificación turística para el desarrollo del turismo marinero y náutico. ROTUR, Revista de Ocio y Turismo. 17(2), 1–22. https://doi.org/10.17979/rotur.2023.17.2.9845

Muñoz, Eduardo, Castillo, Danny y Román, Gabriela (2023). Productos turísticos: concepción y diseño (Tomo 1: Rutas para potenciar los recursos naturales). Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. https://cimogsys.espoch.edu.ec/direccion-publicaciones/public/docs/books/2024-01-22-200818-Productos%20tur%C3%ADsticos_concepci%C3%B3n%20y%20dise%C3%B1o.pdf

Organización Mundial del Turismo (OMT). (2018, 27 de febrero). Qué es la demanda turística y sus clasificaciones. Entorno Turístico. https://www.entornoturistico.com/la-demanda-turistica-clasificacion/

Organización Mundial del Turismo (OMT). (2021). Glosario de términos de turismo. https://www.unwto.org/es/glosario-turismo

Rico, Martha (2020, octubre 1). Nautical tourism as a driving force of the territory brand in Spain. Journal of Tourism and Heritage Research, 3(4), 1–33. https://www.jthr.es/index.php/journal/article/view/223

Rojas, Guisela (2015). Inventario de recursos turísticos enfocados para actividades del turismo alternativo ecoturismo de la provincia de El Oro [Trabajo de titulación de grado, Universidad Técnica de Machala]. Repositorio UTMACH. http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/5483

Ruiz, Elena, Cruz, Elena y Zamarreño, Gorka (2020). Una década de turismo sin fronteras: Caso de la región Duero/Duoro, el turismo fluvial y la diversidad turística. Cuadernos de Turismo, 45, 381–409. https://doi.org/10.6018/turismo.426181

Vera, Alejandra, Ortíz, Juan, Mantilla, Andrés, Salazar, Guido y Espinosa, Olivia del Pilar (2019). Digital marketing as a promotional tourism strategy in Ecuador: A systematic mapping. International Journal of Business and Social Science, 10(7), 110–120. https://doi.org/10.30845/ijbss.v10n7p12

Weaver, David B. y Lawton, Laura (2016). Tourism management (5.ª ed.). John Wiley & Sons.

Yao, Yunhao, Zheng, Ruoquan y Parmak, Merle (2021). Examining the constraints on yachting tourism development in China: A qualitative study of stakeholder perceptions. Sustainability, 13(23), 13178. https://doi.org/10.3390/su132313178

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.