Main Article Content

Javier Agorreta Lumbreras
Doctorado en Ciencias Sociales, Economía Aplicada, Universidad de Salamanca
Spain
Miguel Madruga Vicente
Facultad de Ciencias del Deporte; Universidad de Extremadura
Spain
https://orcid.org/0000-0001-6410-0519
David Cerro Herrero
Facultad de Ciencias del Deporte; Universidad de Extremadura
Spain
https://orcid.org/0000-0002-9220-5462
Josué Prieto Prieto
E.U. de Educación y Turismo de Ávila; Universidad de Salamanca
Spain
Vol. 14 No. 2 (2020), Monograph, pages 88-104
DOI: https://doi.org/10.17979/rotur.2020.14.2.6436
Submitted: Apr 28, 2020 Accepted: May 28, 2020 Published: Jul 1, 2020
How to Cite

Abstract

Sports events have a positive impact on socio-economic development and the potential to expand, diversify and promote local area tourism. The consumption of goods and services by sports tourists has a direct and indirect effect on the local economy of the area, but its impact goes further. In Valle del Jerte, in the province of Cáceres, sports event tourism could be one way to offset the problem of seasonality in the sector. The aim of this exploratory study is to examine the perceptions and spending patterns of participants in a series of small-scale sports events held in Valle del Jerte, and the impact of those events on tourism in the area. A total of 82 sportspeople participating in five sporting events held in the area completed a face-to-face survey. The results showed a positive perception by active sports tourists of the impact of these events and very little negative perception. Their spending patterns were also shown to have an effect on tourism development, with accommodation, bars and restaurants benefiting most. The study concluded that organising events of this type in local areas may be a strategy to deseasonalise and diversify local and regional tourism.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Alguacil, Mario; Pérez-Campos, Carlos; Aguado, Sergio y Boquera, Juan José (2016). ¿La celebración de un evento promociona la ciudad como destino turístico entre los deportistas? Sportk: Revista Euroamericana de Ciencias Del Deporte, 5: 123-136. https://doi.org/10.6018/254131

Angosto-Sánchez, Salvador; López-Gullón, José María y Díaz-Suárez, Arturo (2016). Una escala para la evaluación de la calidad pericibida por participantes en eventos deportivos populares (CAPPEP V2.0). Journal of Sports Economics & Management, 6(2): 69-84. Recuperado de http://sportsem.uv.es/j_sports_and_em/index.php/JSEM/article/view/50/74

Baños, José y Rodríguez, Plácido (2016). Impacto económico de los campeonatos del Mundo de Escalada. Gijón, 8-14 de Septiembre del 2014. Intangible Capital, 12(3): 822-839. https://doi.org/10.3926/ic.787

Barajas, Angel; Salgado, Jesyca y Sánchez, Patricio (2012). Problemática de los estudios de impacto económico de eventos deportivos. Estudios de Economía Aplicada, 30: 441-461.

Blanco, Rocío (2018). La influencia de los eventos deportivos como motivación en la elección de un destino turístico y como motor de desarrollo del mismo. Eracle. Journal of Sport and Social Sciences, 1(1): 55-67. https://doi.org/10.6093/2611-6693/5778

Caponero, María Cristina y Leite, Edson (2010). Inter-Relações entre festas populares, políticas públicas, patrimônio imaterial e turismo. Patrimônio: Lazer & Turismo, 7(10): 99-113.

Cortinhas, Rui; Fernandes, Paula Odete y Teixeira, Joâo Paulo (2017). Estimativa dos gastos diretos dos participantes envolvidos nas provas da meia maratona e da maratona do Porto 2015. En XXVII Jornadas Espano-Lusas – Gestión Científica. Alicante. Recuperado de https://bibliotecadigital.ipb.pt/bitstream/10198/17580/3/Cortinhas.pdf

Deery, Margaret; Jago, Leo y Fredline, Liz (2004). Sport tourism or event tourism: Are they one and the same? Journal of Sport and Tourism, 9(3): 235-245. https://doi.org/10.1080/1477508042000320250

Delphy Neirotti, Lisa (2003). An Introduction to sport and adventure tourism. En Hudson, S. (ed.). Sport and adventure tourism. Binghamton: The Haworth Hospitality Press.

Fernández, María Teresa (2014). El Impacto Turístico de Los Eventos Deportivos: Un Estudio de Caso. Cuadernos de Turismo, 33, 59-76.

Field, Andy (2009). Discovering Statistics using SPSS Statistics. SAGE Publications.

Getz, Donald (2003). Sport event tourism: planning, development and marketing. Sport and Adventure Tourism, 49-88.

González-Molina, Antonio (2008). Rasgos caraterizadores del turismo activo y turismo deportivo e importancia económico-social y estructural de nuevas formas emergentes. Acciónmotriz, 1: 79-98 Recuperado de: https://mdc.ulpgc.es/cdm/ref/collection/amotriz/id/59

González, Miguel Angel (2012). Análisis espacio-temporal del turismo en el Valle del Jerte desde sus orígenes hasta comienzo del siglo XXI. Universidad de Extremadura. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/dctes?codigo=175443

Gratton, Chris; Dobson, Nigel y Shibli, Simon (2000). The economic importance of major sports events: A case-study of six events. Managing Leisure, 5(1):17-28. https://doi.org/10.1080/136067100375713

Hautbois, Christhoper; Djaballah, Mathieu y Desbordes, Michel (2020). The social impact of participative sporting events: a cluster analysis of marathon participants based on perceived benefits. Sport in Society, 23(2):335-353 https://doi.org/10.1080/17430437.2019.1673371

Hernández-Mogollón, José Manuel; Campón-Cerro, Ana María y De Clemente, Elide (2013). El turista rural en entornos de alta calidad medioambiental. Revista de Análisis Turístico, 16(1885–2564), 21-31. Recuperado de: https://aecit.org/jornal/index.php/AECIT/article/view/154/132

Hernández-Mogollón, José Manuel; De Salvo, Paola y Di Clemente, Elide (2012). Una aproximación al concepto de slow tourism: el caso del territorio del Valle del Jerte. Revista Turismo & Desenvolvimento, 17/18: 1681-1693. Recuperado de: http://each.usp.br/turismo/publicacoesdeturismo/ref.php?id=49074

Herstein, Ram y Jaffe, Eugene D. (2008). Sport hospitality as a business strategy. Journal of Business Strategy, 29(6): 36-43. https://doi.org/10.1108/02756660810917228

Hritz, Nancy y Ross, Craig (2010). The perceived impacts of sport tourism: An urban host community perspective. Journal of Sport Management, 24(2): 119-138. https://doi.org/10.1123/jsm.24.2.119

Inoue, Yuhei; Heffernan, Caroline; Yamaguchi, Taku y Filo, Kevin (2018). Social and charitable impacts of a charity-affiliated sport event: A mixed methods study. Sport Management Review, 21(2), 202-218. https://doi.org/10.1016/j.smr.2017.06.005

Jimenez-Naranjo, Héctor V. (2015). Análisis del impacto socioeconómico de los eventos deportivos. Universidad de Extremadura. Recuperado de: http://dehesa.unex.es/handle/10662/3399

Latiesa, Margarita y Paniza, José Luis (2006). Turistas deportivos: una perspectiva de análisis. Revista Internacional de Sociología, 64(44), 133-149. https://doi.org/10.3989/ris.2006.i44.31

Martínez, José Samuel (2016). Mega-eventos deportivos en América Latina: implicacones, características y tendencias. ¿Los gobiernos deben seguir apoyando económicamente su realización? Espacio Abierto: Cuaderno Venezolano de Sociología, 25(2): 31-49. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5584748

Mazza, Barbara (2019). Turismo deportivo activo de destino: tendencias, oportunidades y modalidades de gestión. En Altamirano, Verónica Tuñez, Miguel y Marín, Isidro (Eds.), Tendencias de la Comunicación para el Turismo (pp. 225-256). Madrid: DYKINSON, S.L.

Medina-Hernández, Alberto (2018). Turismo deportivo en Canarias: La Transvulcania como caso de estudio. Universidad de la Laguna. Recuperado de: https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/12002/Turismo deportivo en Canarias la Transvulcania como caso de estudio.pdf?sequence=1

Méndez, Belia; Sánchez, Patricio y Barajas, Ángel (2012). Impacto de eventos deportivos: el caso del Campeonato de España de natacion Pontevedra 2011. Revista Internacional de Derecho y Gestión Del Deporte. Recuperado de: http://abarajas.webs.uvigo.es/Impacto%20de%20eventos%20deportivos%20natacion%20Pontevedra%202011.pdf

Parra-Camacho, David; Calabuig-Moreno, Ferrán; Añó-Sanz, Vicente; Ayora-Pérez, Daniel y Núñez-Pomar, José Manuel (2014). El impacto de un evento deportivo mediano: percepción de los residentes de la comunidad de acogida. RETOS. Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, 26: 88-93. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/3457/345732292016.pdf

Parra-Camacho, David; Gonzalez-García, Rómulo Jacobo; Añó-Sanz, Vicente y Ayora-Pérez, Daniel (2016). Percepción de los visitantes sobre el impacto social y sus intenciones con respecto a la celebración de un evento deportivo de pequeña escala. Revista de Psicologia Del Deporte, 25: 93-96. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=235146293022

Pérez, Carlos (2010). Análisis de la calidad del servicio en los eventos deportivos. calidad percibida y satisfacción de los espectadores y de los deportistas. Universidad de Valencia. Recuperado de: https://www.tdx.cat/handle/10803/52093#page=1

Rejón-Guardia, Francisco; Alemany-Hormaeche, Margarita y García-Sastre, Mª Antonia (2017). Segmentación de los cicloturistas de montaña en las Islas Baleares a través de las motivaciones de vista: Un análisis clúster. En ESIC (Ed.), XXIX Congrso de Marketing AEMARK (pp. 1088-1100). Sevilla. Recuperado de: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/78112/Segmentacion_de_los_cicloturistas_de_montana_en_las_islas_baleares.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Roca-Cruz, Antonio; González-Ruiz, Josué; Porcel-Rodríguez, Pedro y Cabello-Manrique, David (2017). Impacto económico de los asistentes a la Universiada de Invierno del 2015 en la ciudad de Granada. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias Del Deporte, 8(1): 7-12. https://doi.org/10.6018/sportk.362001

Rodriguez-Rangel, Cristina y Sánchez-Rivero, Marcelino (2018). Estudio de la estacionalidad a nivel de microterritorios: el caso de Extremadura. Gran Tour: Revista de Investigaciones Turísticas, 18: 98-120. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6984427

Rodríguez-Rangel, Cristina y Sánchez-Rivero, Marcelino (2018). El turismo de eventos: un análisis del perfil sociodemográfico y comportamiento del gasto turístico en función de la naturaleza del evento. Revista Portuguesa de Estudos Regionais, 49: 41-55. Recuperado de: https://www.apdr.pt/siteRPER/numeros/RPER49/49.3.pdf

Sánchez-Oro, Marcelo; Nieto, Ana; Fernández, Antonio; García, Yolanda y Cárdenas, Gema (2019). Mémoria turística de Extremadura por territorios 2018. Mérida. Recuperado de: https://www.turismoextremadura.com/.content/observatorio/2019/EstudiosYMemoriasAnuales/Memoria_turistica_por_territorios_2018.pdf

Sánchez-Rivero, Marcelino; Campesino, Antonio J.; Ramajo, Julián; Rengifo, Juan Ignacio y Sánchez, José Manuel (2018). Informe anual sobre los visitantes que acuden a las oficinas de turismo: Valle del Jerte y La Vera. Mérida. Recuperado de: https://www.turismoextremadura.com/.content/observatorio/2017/EstudiosYMemoriasAnuales/PerfilVisitanteTerritorios/15_ValleDelJerte_LaVera_2017.pdf

Sánchez-Sanz, Víctor; Martos-García, Daniel; Capsi-Martí, Josep y Vidal-Matzanke, Antonio (2019). Aspectos sociales del fenómeno senderita en España: caracterización del practicante. Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD, 426: 234–241

Sánchez, Patricio, Salgado, Jesyca, Rodríguez, A. y Barajas, Angel (2016). Impacto económico del XXI Campeonato de España “Open” de Invierno Master de Natación de Pontevedra 2015. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias Del Deporte, 5(1): 169-180 https://doi.org/10.6018/254191

Sobrino, Javier (2013). El deporte, sector de actividad económica. Madrid: Unión de editoriales.

Standeven, Joy y De Knop, Paul (1999). Sport Tourism. Champaign IL: Human Kinetics Publishers Inc.

Taks, Marijke (2013). Social sustainability of non-mega sport events in a global world1. European Journal for Sport and Society, 10(2): 121-141 https://doi.org/10.1080/16138171.2013.11687915

Vegara-Ferri, José Miguel; Angosto, Salvador y Parra-Camacho, David (2020). Efecto de la satisfacción de los residente entre los impactos percibidos y las intenciones futuras respecto a la celebración de un evento de pequeña escala. Revista Iberoamerica de Psicología Del Ejercicicio y El Deporte, 15(1): 81-91. Recuperado de https://www.riped-online.com/articles/effect-of-residents-satisfaction-between-perceived-impacts-and-future-intentionsregarding-holding-a-smallscale-event.pdf

Wilson, Robert (2006). The economic impact of local sport events: Significant, limited or otherwise? A case study of four swimming events. Managing Leisure, 11(1): 57-70 https://doi.org/10.1080/13606710500445718

Zhou, Ran y Kaplanidou, Kyriaki (2018). Building social capital from sport event participation: An exploration of the social impacts of participatory sport events on the community. Sport Management Review, 21(5): 491-503 https://doi.org/10.1016/j.smr.2017.11.001