Contido principal do artigo

Francisco José del Pozo Serrano
Universidade de Educación Nacional a Distancia
España
https://orcid.org/0000-0001-5098-1407
Daniel Shugurensky
Universidade do Estado de Arizona
Estados Unidos de América
https://orcid.org/0000-0002-7271-944X
Karla Villaseñor Palma
Benemérita Universidade Autónoma de Puebla (BUAP) (México)
México
https://orcid.org/0000-0002-9282-4941
Vol. 27 (2023), Monografía, Páxinas 51-75
DOI: https://doi.org/10.17979/srgphe.2023.27.0.10113
Recibido: nov. 28, 2023 Publicado: nov. 30, 2023
##submission.howToCite##

Resumo

Este artigo ten como propósito xeral analizar o papel hispano-portugués na construción da Pedagoxía e Educación Social americana cara a unha viaxe compartida de reciprocidades para un proxecto común, no que se foi configurando unha Pedagoxía Social Iberoamericana. O estudo ofrece unha narración histórica e interpretativa organizada en catro aspectos: 1) Unha aproximación que expón a transición da escravitude colonial ás orixes modernas dos Dereitos Humanos e a Educación Social en América Latina desde a participación de correntes liberadoras de la Iglesia española; 2) algunhas claves decimonónicas para o pensamento pedagóxico-social das independencias americanas, tendo en conta a relevancia do pensamento pedagóxico ilustrado e revolucionario de certos movementos sociais españois e portugueses; 3) Unha análise das influencias hispano-portuguesas da Educación Social e Pedagoxía Social en América no século XX marcado polos exilios; e finalmente 4) Un século XXI caracterizado por unha pedagoxía social iberoamericana en construción co impulso de España e Portugal na alianza global.

Descargas

Os datos de descargas todavía non están dispoñibles.

Detalles do artigo

Citas

Areque Hoontangas, Natividad. “La Educación en la Constitución de 1812”. Revista de la Facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas 1, no. Especial (2009). https://revistasocialesyjuridicas.files.wordpress.com/2010/09/05-tm-01.pdf (Consultado el 30 de noviembre de 2022)

Avrich, Paul. The Modern School Movement: Anarchism and Education in the United States. Princeton: Princenton University Press, 1980.

Ayuntamiento Madrigal de las Altas Torres. “‘Tata’ Vasco, un abulense en México.” https://www.madrigaldelasaltastorres.es/tata-vasco-un-abulense-en-mexico/ (Consultado el 1-12-2022)

Badillo B., Rosa Ma. Feminismo y educación en Málaga el pensamiento de Suceso Luengo de Figuera (1898-1920). Málaga: Universidad de Málaga, 1992.

Baptista Isabel. “Pedagogia Social: Uma Ciência, Um Saber Profissional, Uma Filosofia De Acção.” Cadernos De Pedagogia Social 2 (2008): 7-30.

Bejarano Mayte, y Javier Rodríguez, “Redimensión de las ideas pedagógicas de Lorenzo Luzuriaga desde una visión educativa aplicada” Historia y Comunicación Social 18 febrero (2014): 489-501.

Bretón Mora, Carlos. “Los Derechos Humanos en Francisco de Vitoria.” En-claves del pensamiento VII (2013): 35-62.

Camors, Jorge. “Social Pedagogy, Intercultural Mediation and Social-educational Intervention” XXXIV Seminario Interuniversitario de Pedagogía Social y X Jornadas de Medicación Intercultural e Intervención Social. Leiría: Portugal, 2022.

Caride Gómez, José Antonio. “Derechos Humanos, sostenibilidad y Educación Social.” En Intervención educativa en contextos sociales. fundamentos e investigación, estrategias y educación social en el ciclo vital, editado por Francisco José del Pozo, 22-44. Barranquilla: Universidad del Norte, 2018.

Caride, José Antonio y Ortega, José. “Origen y tránsitos de la Pedagogía Social por Europa en el siglo XX.” En Latin American Social Pedagogy: relaying, concepts, values and methods between Europe and the Americas, ed. Jacob Kornbeck y Xavier Úcar, 13-27. Leverkusen: Academic press Gmbb-Velarg, 2015.

Caride Gómez, José Antonio y Ortega Esteban, José. “Origen y tránsitos de la Pedagogía Social por Europa en el siglo XX.” En Latin American Social Pedagogy: relaying, concepts, values and methods between Europe and the Americas, editado por Jacob Kornbeck y Xavier Úcar,13-27. Leverkusen: Academic press Gmbb-Verlag, 2015.

Caride Gómez, José Antonio. “Derechos Humanos, sostenibilidad y Educación Social.” En Intervención educativa en contextos sociales. fundamentos e investigación, estrategias y educación social en el ciclo vital, editado por Francisco José del Pozo (Barranquilla: Universidad del Norte, 2018), 22-44.

Caride Gómez, José Antonio. “Repensando a Paulo Freire como pedagogo-educador social: elogio de un quehacer cívico, pedagógico y cultural (trans)formador.” Tendencias Pedagógicas 38 (2021): 21-36.

Cercós, Raquel. Las influencias Krausistas en el pensamiento de Concepción Arenal y Victoria Kent: la lucha por la reforma de las prisiones femeninas. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2009.

Congreso de los Diputados, “Constitución de 1812.” https://www.congreso.es/es/cem/const1812 (Consultado el 10-12-2022).

De Molida, Tirso. Historia general de la Orden de Nuestra Señora de las Mercedes. (Vol. I y II.) Madrid: Provincia de la Merced de Castilla, 1973.

De Souza S., Boaventura. Educación para otro mundo posible. Buenos Aires: CLACSO, 2019.

Del Pozo Serrano, Francisco, Mar García, Ana Zolá y Cinthia Astorga. Educación social. Retos para la transformación socioeducativa y para la paz. (1ª ed.) Barranquilla: Editorial Universidad del Norte, 2018.

Del Pozo Serrano, Francisco José y Astorga Acevedo Cinthia Astorga. “La Pedagogía Social y Educación Social en Colombia: Corresponsabilidad Institucional, Académica y Profesional necesaria para la Transformación Social.” Foro de Educación 24 (2018): 167-191.

Del Pozo Serrano, Francisco José, José Leonardo Rolim de Lima Severo y Gisella Lorena Jassir Mercado. “La Pedagogía Social y la Educación social latinoamericana: Prácticas, formación e investigación desde la región.” Revista de Educación Social. RES 32 (2021): 13-29.

Del Pozo Serrano, Francisco José, y Añaños-Bedriñana Fanny T. “La Educación Social Penitenciaria: ¿De dónde venimos y hacia dónde vamos?” Revista Complutense de Educación 24 (2013): 47-68.

Delgado, Buenaventura. “La Pedagogía social en los escritos de Simón Rodríguez.” Estudios de historia social y económica de América 16 (1998):117-130.

Fermoso Estébanez, Paciano. La Pedagogía Social española. Valencia: Nau Llibres, 2003

Ferrer G., Francisco. La Escuela Moderna. Barcelona: Publicaciones de la Escuela Moderna, 1908.

Gamero Merino, Carmela. “Aproximación a la labor pedagógica de María de Maeztu.” Revista Española de Pedagogía 43, (1985): 114-135.

Gaos, José. Sobre enseñanza y educación. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 1960.

González-Geraldo, José Luis. “Aportaciones de María de Maeztu a los inicios de la Pedagogía Social en España.” Revista Complutense de Educación 30 (2018): 293-306.

Izquierdo Barrera, Martha Lucía. “Educación en contextos multiculturales: experiencia etnoeducativa e intercultural con población indígena del Resguardo Embera Chamí - Mistrató, Risaralda – Colombia.” Zona Próxima 29 (2018): 1-22.

Jover Olmeda, Gonzalo y Luque, David. “Relecturas de Paulo Freire en el siglo XXI. Cincuenta años de Pedagogía del Oprimido.” Educación XX1 23 (2020): 145-164.

Keller, Dana, Kara O’Neil, Daniel Shugurensky y Karla Villaseñor (trad). Social Pedagogy and Social Education: Bridging Traditions and Innovations. Arizona: Social Pedagogy Association, 2018.

Maestro, Pilar. “Lorenzo Luzuriaga y la educación republicana.” Pasajes. Revista de Pensamiento contemporáneo 21-22 (2007): 19-42.

Martínez Alfaro, Encarnación. "El Instituto-Escuela y la Institución Libre de Enseñanza." Indivisa. Boletin de Estudios e Investigación 16 (2016):83-101.

Martínez Valle, Carlos. “La recepción de Natorp por los pensionados de la JAE (1906-1916): revisionismo republicano del socialismo, elitismo político y educativo, y escuela unificada.” Foro de Educación 16 (2018): 95-118.

Nájera Martínez, Eusebio Manuel. "Las educaciones sociales en los albores del siglo XXI." POLIS, Revista Latinoamericana 2 (2003): 1-28.

Natorp, Paul. Pedagogía Social. Madrid: La Lectura, 1915.

Ocampo López, Javier. "El Dr. José Félix de Restrepo: el maestro de la generación de independencia." Revista Historia de la Educación Latinoamericana 7, 6 y 7 (2004): 9-54

Paladines, Carlos. "Simón Rodríguez: el proyecto de una 'educación social'." Educere 12 (2008):159-169.

Pampillo Baliño, Juan Pablo. “Talamantes y su proyecto para la independencia de México y la creación de una comunidad de reinos hispánicos.” Revista Historia de América 158 (2020): 383-402.

Pascual Velázquez, Vicente y Antonio Viñao Frago. “Un programa de Educación Popular: el legado de Ferrer i Guardia y la editorial publicaciones de la Escuela Moderna (1901-1936).” Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació 16 (2010): 79-104.

Pérez Serrano, Gloria. “Derechos Humanos y Educación Social.” Revista de Educación 336 (2005): 19-39.

Pino Montoya José Wilmar. “Aportes De Bartolomé De Las Casas a La teoría Actual De Los Derechos Humanos.” Hallazgos 17 (2020): 221-53.

Redondo Patrícia, Raquel. “Aproximaciones Al Campo De La Pedagogía Social En La Argentina”. EDUCAÇÃO 3 (2014):67-76.

Ribas M., Érico. “Interfaces entre la educación popular de Paulo Freire y la Pedagogía Social en el contexto brasileño.” En Pedagogía Social en Iberoamérica: Fundamentos, ámbitos y retos para la acción socioeducativa, ed. Francisco J. Del Pozo, 53-71. Barranquilla: Universidad del Norte, 2018.

Ribas Machado, Érico. Azevedo Silvia y Ricón Munevar Francisco Alejandro. “Experiencias formativas de educadores sociales en Brasil y Portugal: reflexiones compartidas.” Hachetetepé. Revista científica en Educación y Comunicación (2020):100-107.

Ribas Machado, Érico. “Interfaces entre la educación popular de Paulo Freire y la Pedagogía Social en el contexto brasileño.” En Pedagogía Social en Iberoamérica: Fundamentos, ámbitos y retos para la acción socioeducativa, editado Francisco J. Del Pozo, 53-71. Barranquilla: Universidad del Norte, 2018.

Rosales Sánchez, Juan José. “Ilustración y república en Simón Rodríguez.” Res Publica. Revista de Historia de las Ideas Políticas 21 (2018): 465-78.

Sánchez-Arcilla Bernal, José. “La experiencia constitucional gaditana y la Constitución portuguesa de 1822.” Cuadernos de Historia Contemporánea 24 (2002): 105-43.

Severo, Leonardo y Elisa Gonsaleves trad. Fundamentos e temas en Pedagogía Social e educação não escolar. Paraíba: Editora UFPB, 2019.

SIPS, “Historia.” https://sips-es.blogspot.com/p/historia.html (Consultado el 5-11-2022).

SIPS. “La SIPS participa en el I Simposio Iberoamericano de Pedagogía Social celebrado en Colombia.” https://sips-es.blogspot.com/2016/03/la-sips-participa-en-el-i-simposio.html (Consultado el 5-11-2022).

Torío-López, Susana. “Evolución y desarrollo de la pedagogía social en España. Hacia una pedagogía social en construcción”. ESE. Estudios sobre educación 10 (2006): 37-54

Úcar Martínez, Xavier. “Pedagogía Social en Europa y América Latina. Diálogos e interacciones en el marco de lo común” En Pedagogía Social en Iberoamérica: Fundamentos, ámbitos y retos para la acción socioeducativa, editado por Francisco J. Del Pozo, 3-33. Barranquilla: Universidad del Norte, 2018.

Universidad de Nariño. “Maestría en Pedagogía Social.” https://viis.udenar.edu.co/maestria-en-pedagogia-social/ (Consultado el 10-12-2022).

Universidad de Salamanca. “Sala Francisco de Vitoria y Derechos Humanos.” https://centenario.usal.es/sala-francisco-de-vitoria-y-los-derechos-humanos/ (Consultado el 1-12-2022)

Vélez de la Calle, Claudia. La Pedagogía Social en Colombia. Tesis doctoral (2006). https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=38918 (Consultado el 1-12-2022)

Vieira, Ricardo y Ana Mª Vieira, “Desocultando a caixa negra da escola: etnografia, investigação-ação e pedagogia social na escola.” Congreso Internacional SIPS: “Pedagogía social, investigación y familias” XXXI Seminario Interuniversitario de Pedagogía Social, 2018.

Villaseñor, Karla, Laura Pinto, Mónica Fernández y Claudia Guzmán, trad. Pedagogía Social: Acción social y desarrollo. Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, 2015.