Contido principal do artigo

Alberto Fernández de Sanmamed Santos
Colexio de Educadoras e Educadores Sociais de Galicia (CEESG)
España
https://orcid.org/0009-0003-7807-0586
Norma Gonzálvez Huguet
Presidenta do Colexio Oficial de Educadoras e Educadores Sociais da Comunidade Valenciana (COEESCV)
España
https://orcid.org/0009-0007-0369-8140
Lourdes Menacho Vega
Presidenta do Consello Xeral de Colexios de Educadoras e Educadores Sociais (CGCEES).
España
https://orcid.org/0009-0000-4153-2052
Carlos Sánchez-Valverde Visus
Universidade de Barcelona
España
https://orcid.org/0000-0002-2672-3595
Vol. 27 (2023), Monografía, Páxinas 169-205
DOI: https://doi.org/10.17979/srgphe.2023.27.0.10123
Recibido: nov. 30, 2023 Publicado: nov. 30, 2023
##submission.howToCite##

Resumo




Nesta colaboración se presenta, desde o ollar e vivencia das e dos propios profesionais, o camiño que a Educación Social percorreu na España como profesión desde os anos 70 do século XX até a actualidade. Desde unha perspectiva histórica, se presentan por un lado os procesos externos ou sociais de articulación como suxeito colectivo, a realización da formación universitaria de grao medio e o recoñecemento da utilidade da nosa acción e da súa regulamentación como profesión E por outro lado, os percorridos internos de construción de identidade desde a constitución dos documentos profesionais (definição de Educación Social, Código Deontolóxico, e Catálogo de Funcións e Competencias das Educadoras e Educadores Sociais). Faise tamén referencia á necesidade de continuar empeñados na mellora das condicións sociolaborais e da dignidade no exercicio da nosa profesión, a fin de obter condicións dignas. E se recollen algúns dos desafíos, en perspectiva, que a Educación Social ten para os próximos anos.


 

 




 

 

Descargas

Os datos de descargas todavía non están dispoñibles.

Detalles do artigo

Citas

AA.VV. Pioneros, educación en libertad: un modelo de intervención en medio abierto. Madrid: Ed. Popular, 1989.

AIEJI. Marco Conceptual de las Competencias del Educador Social. AIEJI, 2005. http://aieji.net/wp-content/uploads/2010/12/Professional-competences-ES.pdf

ASEDES/CGCEES. Documentos profesionalizadores. Definición de Educación social. Código Deontológico del educador y la educadora social. Catálogo de Funciones y Competencias del educador y la educadora social. Barcelona: ASEDES/CGCEES, 2007. http://www.eduso.net/archivo/docdow.php?id=143

ASETIL. Curso de Educador de Calle. Galicia: ASETIL, 2000.

Arquero, Mercedes (coord.,). Educación de calle. Hacia un modelo de intervención en marginación juvenil. Madrid: Asociación cultural la Kalle, Ed popular, 2005.

Bañón, Roberto. “Formación en animación y tiempo libre. Murcia, un lugar de encuentro”. RES, Revista de Educación Social 13.(2011). http://www.eduso.net/res/pdf/13/formu_res_13.pdf

Bastús. Josep Maria “El Faustino Guerau de Arellano i Tur que yo conocí”. RES, Revista de Educación Social 17 (2013). http://www.eduso.net/res/pdf/17/faustino_res_17.pdf

Cacho, X. (1998). La educadora y el educador social en Cataluña. Barcelona: APESC, 1998.

Cacho, Xavier, Usurriaga, Jordi y Sánchez-Valverde, Carlos. “Los nombres y los significados de la Educación Social”. RES, revista de Educación Social 19 (2014). http://www.eduso.net/res/winarcdoc.php?id=365

Campillo, Margarita y García-Molina, José. “El concepto de campo profesional: el caso de la Educación Social”. Universitas Tarraconensis: Revista de Ciències de l'Educació, MONOGRÀFIC: Profesiones y profesionalización. La formación de profesionales (2009): 157-172. http://pedagogia.fcep.urv.cat/revistaut/revistes/juny09/UT_juny09.pdf

Català, Ricard. “La animación sociocultural como sistema de formación: Una perspectiva histórica (1976-2000)”. En Ruiz, Cándido (coord.). Educación social: Viejos usos y nuevos retos, Valencia: Universitat de Valencia, 2003, 172-227. València: Universitat de València. (Una versión del mismo puede encontrarse en RES, Revista de Educación Social 13 (2011). http://www.eduso.net/res/?b=16&c=152&n=459)

Cercòs, Raquel. “Toni Julià y el Centro de Formación de Educadores Especializados. La práctica reflexiva”. RES, Revista de Educación Social 12 (2010). https://www.eduso.net/res/pdf/12/elpr_res_12.pdf

Chamseddine, Mohamed. “Aproximación histórica a una de las profesionales sociales: La Educación Social”. RES, Revista de Educación Social 13 (2013). https://www.eduso.net/res/pdf/17/aprox_res_17.pdf

Consejo General de Colegios de Educadoras y Educadores Sociales (CGCEES). La profesión de la Educación Social en Europa: un estudio comparativo. Barcelona: CGCEES, 2013. https://www.eduso.net/res/pdf/17/profesioneseneuropa2013.pdf

Eslava-Suanes, María Dolores, González-López, Ignacio, de-León-Huertas, Carlota. La identidad profesional del educador social a través de su perfil competencial. Education in the Knowledge Society (EKS) vol. 19 (1), (2018): 53-76. https://doi.org/10.14201/eks20181915376

Fernández-Solís, Jesús y Castillo, Andrés. La Educación de Calle- Trabajo socioeducativo en medio abierto. Bilbao: Desclé De Brouwer, 2010.

Fernández de Sanmamed, Alberto. “Del “efecto dominó”, 20 años después. RES, Revista de Educación Social 24 (2017): 1256-1258. https://eduso.net/res/wp-content/uploads/2020/06/efectodomino_res_24.pdf

--- “VII Congreso Estatal de Educación Social, punto de partida y llegada: La construcción profesional a través de los congresos”. RES, Revista de Educación Social 24 (2016). https://eduso.net/res/wp-content/uploads/2020/06/congresos_res_22.pdf

Fernández de Sanmamed, Alberto y López-Zaguirre, Rafel. “Toni Julià: referente del colectivo profesional del Estado español”. RES, Revista de Educación Social 12 (2010). https://eduso.net/res/revista/12/su-trayectoria/toni-julia-referente-del-colectivo-profesional-del-estado-espanol

García González, Guillermo. Referentes de la Educación de Calle en España: Enrique Martínez Reguera y Enrique de Castro. TFG, UVa-Palencia, 2018. https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/32108/1/TFG-L2054.pdf

Guerau de Arellano, Faustino y Plaza, José María. Pioneros. Una experiencia educativa. Barcelona: Narcea, 1982.

Guerau de Arellano, Faustino y Trescent, Adriano. El educador de calle. Barcelona: Editorial Rosselló Impressions, 1987.

Guerau de Arellano, Faustino. La vida pedagógica. Barcelona: Editorial Rosselló Impressions, 1985.

Guerra Claus, Sergio. Educación de calle en España. Enrique de Castro. TFG en Educación Social. UVa, Palencia, 2021. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/49735

Hämälïanen, Juha. “Developing Social Pedagogy as an Academic Discipline and Prof essional Practice: Learning from the Finnish Experience”. Report of the Comparative Research between Western Countries and Asian Countries regarding Structuring Community Governance and Social Educational Welfare System” (Research Representative: Takeo Matsuda, Nagoya University. Graduate School of Education and Human Development) Vol. 2, 53-68 (2013) https://nagoya.repo.nii.ac.jp/record/17598/file_preview/10-6.pdf?allow_aggs=False

López-Martín, Ramón, Conchell-Diranzo, Raquel y Villar-Herrero, Mónica. (coord.). Hoy es el mañana de la Educación Social. Barcelona: Octaedro, 2022.

López-Zaguirre, Rafel. “Ayer, hoy y mañana de la aportación del colectivo profesional a la construcción de ciudadanía”. RES, Revista de Educación Social 24 (2017):48-70. http://www.eduso.net/res/admin/archivo/docdow.php?id=834

López-Zaguirre, Rafel y Quetglas, Bernat. “Bolonia y los educadores y educadoras sociales. La visión del colectivo profesional”. Educación Social, Revista de intervención sociocomunitaria 40 (2008):30-44. https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/165602/370613

Martinell, Alfons. Configuració dels antecedents professionals de l’educador especialitzat-social a Catalunya (1960-1990) des d’una perspectiva histórica, Tesis doctoral, Universitat de Girona (UdG), Facultat de Ciències de l’Educació, 1994. www.tdx.cat/bitstream/10803/96404/4/tams.pdf

Moreu, Ángel. “La recepción de las doctrinas correccionalistas en España. Políticas educativas y metodologías psicopedagógicas”. Revista de Educación, .340 (mayo-agosto 2006):755-785. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re340/re340_28.pdf

Pantoja, Luis (coord..), Alonso, María José, Arandia, Maite, Remiro, Arantza, Rodríguez, Iñaki y Rubio, Daniel. El código deontológico de la educación social. una visión desde la práctica profesional. Bilbao: Ediciones Beta II Milenio, 2018.

Pérez de Guzmán, Victoria, Trujillo, Juan Francisco y Bas, Encarna. “La Educación Social en España: claves, definiciones y componentes contemporáneos”. Revista Colombiana de Ciencias Sociales 11 (2) (2020):632-658- DOI: https://doi.org/10.21501/22161201.3095

Pérez Serrano, Gloria. Pedagogía Social – Educación Social. Construcción científica e intervención práctica. Barcelona: Narcea, 2003.

Planella, Jordi. “La consolidació dels educadors socials, 1969-2009“. En Planella, Jordi y Vilanou, Conrad (coord.); Barbero, Josep Manuel; Calvo, Francesc; Moreu, Ángel; Palacio, Irene; Ruíz, Cándido; Sánchez-Valverde, Carlos; Simó, Núria; Solé, Jordi; Soler, Joan. De la compassió a la ciutadania.Una Història de l’educació social. Barcelona: UOC, 2010, 265-296.

Planella, Jordi y Conrad Vilanou, (coord.); Barbero, Josep Manuel; Calvo, Francesc; Moreu, Ángel; Palacio, Irene; Ruíz, Cándido; Sánchez-Valverde, Carlos; Simó, Núria; Solé, Jordi; Soler, Joan. De la compassió a la ciutadania.Una Història de l’educació social. Barcelona: UOC, 2010.

Planella, Jordi y Vilar, Jesús. “Fundamentos históricos de la educación social: una entrevista a Toni Julià”, RES, Revista de Educación Social 12 (2010). http://www.eduso.net/res/pdf/12/entrevista_tj%20planella_%20res_12.pdf

Rodríguez, Iñaki y Pantoja, Luis. “Un esbozo de código deontológico para educadores y educadoras sociales: Proceso de elaboración y situación actual.” Educación Social, Revista de Intervención socioeducativa, 17 (2001): 88-110. https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/165373/382520

Rodríguez, Iñaki. “Un relato incompleto en la historia de la educación social”. RES, Revista de Educación Social 17 (2013). http://www.eduso.net/res/pdf/17/incom_res_17.pdf

Ruiz, Cándido (coord.). Educación social: Viejos usos y nuevos retos. València: Universitat de València, 2003.

Senent, Joan Maria. “Educación Social: la diversidad como eje de trabajo en clave internacional”. RES, Revista de Educación Social 13 (2011). http://www.eduso.net/res/?b=16&c=152&n=461

Sennett, Richard. El artesano. Barcelona: Editorial Anagrama, 2009.

--- El respeto. Sobre la dignidad del hombre en un mundo desigual. Barcelona: Editorial Anagrama, 2003.

Sánchez-Valverde, Carlos. “La Educación Social, de oficio artesano a profesión: colegios profesionales y sindicatos”. En López-Martín, Ramón, Conchell-Diranzo, Raquel y Villar-Herrero, Mónica. (coord.). Hoy es el mañana de la Educación Social. Barcelona: Octaedro, 2022, 51-62.

--- “L’educació social al segle XXI: madurant entre crisis, reptes i oportunitats. La “Casa Gran de l’Educació Social”. Quaderns d’Educació Social, Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya 22 (2020):56-65.

--- “20 anys (i més) de relació entre el món professional i el món acadèmic en l’educació social”. Quaderns d’Educació Social, Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya. 19 (2017):54-59.

--- “El Primer Encuentro de Educadores Especializados «Faustino Guerau de Arellano» y su papel en la cristalización de la Educación Social”. RES, Revista de Educación Social 17 (2013a). http://www.eduso.net/res/pdf/17/trobada_res_17.pdf

--- “Informe y confidencialidad en Educación Social". Educación Social, Revista de intervención socioeducativa 55 (2013b): 146-163. http://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article0/view/271051/368934

--- “La gestación del título de grado, desde la mirada del colectivo profesional”. RES. Revista de Educación Social 13 (2011). http://www.eduso.net/res/pdf/13/asedes_res_13.pdf

--- “Toni Julià i Bosch, educador y maestro de educadores (sociales)”. En Moreu, Ángel. y Prats, Enric. (Editores). La educación revisitada. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona, 2010, 465-486. (una reproducción se puede encontrar en línea en: http://www.eduso.net/res/?b=15&c=134&n=384)

--- La Junta Provincial de Protección a la Infancia de Barcelona, 1908-1985: aproximación histórica y Guía Documental de su Archivo. Tesis Doctoral. Universidad de Barcelona, Facultad de Pedagogía, 2007. http://hdl.handle.neto/2445/43061

--- “Los Colegios Profesionales de Educadores Sociales: un instrumento al servicio de nuestra profesión”. RES, revista de Educación Social, 1 (Ejemplar dedicado a Colegios Profesionales de Educadoras y Educadores Sociales) (2002). http://www.eduso.net/res/?b=1&c=9&n=25

Tiana, Alejandro, Somoza, José Miguel y Badanelli, Ana María. Historia de la Educación Social. Madrid: UNED, 2014.

Vallés, Josep y Sánchez-Valverde, Carlos. “La Escuela de Educadores Especializados de Girona, 1986-1994”, RES, revista de Educación Social 23 (2016):336-345. http://www.eduso.net/res/23/articulo/la-escuela-de-educadores-especializados-de-girona-1986-1994

Vilar, Jesús. ¿Qué ha sido de los documentos profesionalizadores?. Educación Social, revista de intervención socioeducativa 79 (2021): 7-10. https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/394652/488127

--- “Elementos de reflexión para el futuro próximo de la Educación Social”. Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa 70 (2018): 17-38. https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/347362/442125