Main Article Content

Rubén Navarro Patón
Universidad de Santiago de Compostela
Spain
Víctor Arufe Giráldez
Universidad de A Coruña
Spain
Silvia Basanta Camiño
Universidad de Santiago de Compostela
Spain
Vol. 1 No. 1 (2015), Original papers, pages 35-52
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2015.1.1.1400
Submitted: Dec 18, 2015 Published: Jan 7, 2015
How to Cite

Abstract

This research aims to know the current situation of first aid teaching at Elementary School as a Physical Education content. The research population consisted of active teachers who taught Physical Education in Elementary School, in the Lugo province schools. The sample consisted of 36 teachers (N=36). An ad hoc questionnaire with 22 questions about the interest topic was applied to obtain data. The statistical program SPSS version 20.0 was used to analyze data. The results reveal a poor use of first aid as a classroom programming content in Elementary School.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Abraldes, J.A. (2011). Importancia de las técnicas de Respiración Cardiopulmonar Básica. Un estudio en la Región de Murcia. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 19, 59-62.

Bohn, A., Van Aken, H.K., Möllhoff, T., Wienzek, H., Kimmeyer, P., Wild, E. et al. (2012). Teaching resuscitation in schools: annual tuition by trained teachers is effective starting at age 10. A four-year prospective cohort study. Resuscitation, 83, 619-625.

Cazull, I., Rodríguez, A., Sanabria, G. & Hernández, R. (2007). Enseñanza de los primeros auxilios a escolares de cuarto a noveno grados. Revista Cubana de Salud Pública,33 (2), 1-21.

Estado Español. Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, pp. 97858-97921.

Estado Español. Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52, pp. 19349-19420.

García-Vega, F.J., Montero, F.J. & Encinas, R.M. (2008). La comunidad escolar como objetivo de la formación en resucitación: la RCP en las escuelas. Emergencias, 20, 223-225.

Gobierno de Galicia. Decreto 105/2014, de 4 de septiembre, por el que se establece el currículo de la educación primaria en la Comunidad Autónoma de Galicia. Diario Oficial de Galicia, 171, pp. 37406-38087.

Gobierno de Galicia. Decreto 130/2007, de 28 de junio, por el que se establece el currículo de la educación primaria en la Comunidad Autónoma de Galicia. Diario Oficial de Galicia, 132, pp. 11.666-11760.

López-Unanua, M.C., Garrote, A., Freire, M., Pérez, E., Rodríguez, A. & Mosquera, M. (2008). Encuesta a profesores de institutos de secundaria sobre la enseñanza de la reanimación cardiopulmonar básica en sus centros. Emergencias,20, 251-255.

Naqvi, S., Siddiqi, R., Hussain, S.A., Batool, H. & Arshad, H. (2011). School children training for basic life support. Journal of the College of Physicians and Surgeons Pakistan,21 (10), 611-615.

Plant, N. & Taylor, K. (2013). How Best to Teach CPR to Schoolchildren: A Systematic Review. Resuscitation,84, 415-421.

Reder, S. & Quan, L. (2003). Cardiopulmonary resuscitation training in Washington state public high schools. Resuscitation, 56(3), 283-8

Ríos, R. (2010). Efectividad de un programa educativo “Pensando y actuando” en los conocimientos de los docentes de niños especiales sobre primeros auxilios en el Centro de Educación Básica Especial Reverenda Madre Mariana Carrigan, San Juan de Miraflores. 2010, Lima-Perú: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Sanz, M., Payeras, J. & Sarquella-Brugada, G. (2013). Aprender RCP en las escuelas, clave para que los niños puedan salvar vidas. Faros, 1-6.

Sicilia, Á. & Delgado, M.A. (2002). Educación Física y Estilos de enseñanza. Barcelona: INDE.