Main Article Content

Luis Lois Carro
Universidad de Vigo
Spain
Tamara Rial Rebullido
International Hypopressive & Physical Therapy Institute
Spain
Biography
Vol. 2 No. 1 (2016), Original papers, pages 77-92
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.1.1442
Submitted: Jan 7, 2016 Accepted: Mar 26, 2016 Published: Dec 24, 2015
How to Cite

Abstract

The increase of overweight and obesity in children is a current problem of public health. The implementation of educational strategies on healthy life habits at an early age is a suitable way of prevention and change. The aim of this study was to describe the food habits and student´s sport activity in a primary school in Pontevedra to obtain preliminary educative information for future interventions. On a sample of 75 students of 4º grade of Primary Education school Sagrado Corazón (Pontevedra, Spain) was provided an ad hoc questionnaire of 20 questions about their food and physical activity behaviour. In addition, Body Mass Index (BMI) was calculated. The results distinguished that 32% does not perform mid-morning breakfast and 10.6% of the students have overweight. The level of physical activity is higher in boys than girls. According to the results we can notice that educational promotional strategies are needed to increase the levels of physical activity and nutrition Knowledge for primary education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Albarrán, I. (2011). La educación para la salud en el aula de Educación Infantil. Madrid: Cultiva libros.

Alonso, M., Gómez, C., & Ibáñez, J. (2014). Guía para educadores Juega, come y diviértete. Madrid: Editorial Mason.

Cottrell, R., Girvan, J., & McKenzie, J. (2009). Principles and foundations of health promotion and education. United States: Pearson.

Costa, M., & López, E. (1996). Educación para la salud. Una estrategia para cambiar los estilos de vida. Madrid: Ediciones Pirámide. En Jornada IV de intercambio de experiencias en Educación para la Salud. Plan de educación para la salud en la escuela de la Región de Murcia 2005-2010. (p.18) Murcia: Consejería de Sanidad.

Cueto, S., Jacoby, E., & Pollitt, E. (1997). Rendimiento de niños y niñas de zonas rurales y urbanas del Perú. Revista de psicología, 15(1), 115-133.

Dudley, D.A., Cotton, W.G., & Peralta, L.R. (2015). Teaching approaches and strategies that promote healthy eating in primary school children: a systematic review and meta-analysis. The International Journal of Behavioural Nutrition and Physical Activity, 12, 28.

Jackson, A. W., Morrow, J. R., Hill, D. W. & Dishman, R. K. (2003). Physical activity for health and fitness. Champaign: Human Kinetics.

Khambalia, A.Z., Dickinson, S., Hardy, L.L., Gill, T., Baur, L.A. (2012). A synthesis of existing systematic reviews and meta-analyses of school-based behavioural interventions for controlling and preventing obesity. Obes Rev, 13(3), 214-33.

Napoleón Pérez-Farinós, Ana M. López-Sobaler, M. Ángeles Dal Re, et al., (2013). The ALADINO Study: A National Study of Prevalence of Overweight and Obesity in Spanish Children in 2011. BioMed Research International, 2013(163687), 1-7.

Maceiras, L., & Segovia, A. (2005). Primer estudio sobre la alimentación en la población escolar de Galicia (España). 4º Congreso Virtual de Cardiología. Recuperado de: http://faq.org.ar/ccvc/llave.../tl185.pdf

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte y Ministerio de Sanidad e Igualdad. (2011). Programa PERSEO (programa piloto escolar de referencia para la salud y el ejercicio, contra la obesidad). Disponible en: http://www.perseo.aesan.msssi.gob.es/

Muñoz, A., & Fernández, N., & Navarro, R. (2015). Estudio descriptivo sobre los hábitos alimenticios de Primaria desde la educación física escolar. Sportis Scientific Technical Journal, 1(1), 87 -104.

Organización Mundial de la Salud. (2010). Recomendaciones Mundiales sobre la actividad física para la salud. Disponible en http:/whqlibdoc.who.int/publications/2010/9789243599977_spa.pdf

Organización Mundial de la salud. (2003). Dieta. Disponible en: http://www.who.int/dietphysicalactivity/diet/es

Organización Mundial de la Salud (2001). Práctica habitual de actividad física en los niños y niñas en edad escolar Disponible en: http://www.who.int/search?q=estudio+2001+actividad+fisica+en+ni%C3%B1os+en+edad+escolar&ie=utf8&sitewho&client=_es_r&hl=lang_es&proxystyl

Organización Mundial de la Salud. Oficina Regional para Europa. (1986). Health Promotion. A discussion document on the concepts and principles. Copenhague: Organización Mundial de la Salud.

Rodriguez, F., Aranceta, J. & Serra, L. (2008). Psicología y nutrición. Barcelona: Masson.

Crosby, L., Jayasinghe, D. & McNair, D. (2013). Food for thought. Tackling child malnutrition to unlock potential and boost prosperity. London: Grasshopper Design Company.

Serra, L., Ribas, L., Aranceta, J., Pérez, C., Saavedra, P. & Quintana, P. (2003). Obesidad infantil y juvenil en España. Resultados del Estudio enKid (1998-2000). Med Clin (Barc), 121(9), 725-32.

Serra, L., Aranceta, J., & Mataix,. (1995). Nutrición y Salud Pública. Métodos, bases científicas y aplicaciones. Madrid: Masson.

Sobradillo, B., Aguirre, A., Aresti, U., Bilbao, A., Fernández, C., Lizárraga, A., Lorenzo, H., Madariaga, L et al,. (2004). Curvas y Tablas de crecimiento (Estudios longitudinal y transversal). Instituto de Investigación sobre crecimiento y desarrollo. Fundación Faustino Orbegozo Eizaguirre. Madrid: Garsi.

Martínez, F., Salcedo, F., Rodríguez, F., Martínez, V., Domínguez, M. & Torrijos, R. (2012). Prevalencia de la obesidad y mantenimiento del estado ponderal tras un seguimiento de 6 años en niños y adolescentes: estudio de Cuenca. Med Clin (Barc), 119(9), 327-30.