Main Article Content

Jorge Abellán Hernández
Universidad de Castilla-La Mancha
Spain
Andrea Hernández Martínez
Universidad de Castilla-La Mancha
Spain
Vol. 2 No. 1 (2016), Original papers, pages 93-106
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.1.1443
Submitted: Jan 7, 2016 Accepted: Mar 26, 2016 Published: Dec 26, 2015
How to Cite

Abstract

Physical Education is running as a powerful tool to achieve positive attitudes towards impairments. The aim of this research was to examine the effect of an intervention based on the realization of sensitize games in order to improve attitudes towards disability of future teachers of physical education, in addition this time was not presented usual contact with people disabled, very present in previous research. Before and after implementation of the intervention program participants completed two questionnaires measuring their attitudes towards impairments. Results showed that there is a trend of improvement in attitudes towards disability shown, since most of the variables improve. However, no significant differences as well as the decline in the values of some variables (Personal Implication and Recognition of Integration in Schools), requires that research in this direction will continue with the aim of obtaining more conclusive results.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Abellán, J. (2015). Actitudes hacia la discapacidad mostradas por los futuros maestros de Educación Física. Sportis Scientific Technical Journal, 1(3), 207-219.

Abellán, J., Hernández-Martínez, A., González-Martí, I. & Serra-Olivares, J. (2015). Efecto de un programa para mejorar las actitudes hacia la discapacidad en estudiantes del grado de Maestro de Primaria Mención de Educación Física. Comunicación presentada en el XII Foro sobre Evaluación de la calidad de la investigación y de la educación superior. Sevilla, 9-11 de Julio de 2015.

Felipe, C. & Garoz, I. (2014). Actividad físico-deportiva en programas de cambio de actitudes hacia la discapacidad en edad escolar: Una revisión de la literatura. Cultura_Ciencia_Deporte, 9(27), 199-210.

González, J. & Baños, L. M. (2012). Estudio sobre el cambio de actitudes hacia la discapacidad en clases de actividad física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(2), 101-108.

Liu, Y., Kudláček, M., & Ješina, O. (2010). The influence of Paralympic school day on children’s attitudes towards people with disabilities. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Gymnica, 40(2), 63-69.

Molina, J. P. & Valenciano, J. (2010). Creencias y actitudes hacia un profesor de educación física en silla de ruedas: un estudio de caso. Revista de Pedagogía del Deporte, 19(1), 137-149.

Reina, R. (2014). Inclusión en deporte adaptado: dos caras de una misma moneda. Psychology, Society & Education, 6 (1), 55-67.

Ríos, M, Blanco, A., Bonany, T. & Carol, N. (1998). El juego y los alumnos con discapacidad. Madrid: Paidotribo.

Santana, P. & Garoz, I. (2013). Actitudes hacia la discapacidad e intervención docente desde el deporte adaptado. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 13(49), 1-17.

Suriá, R., Bueno, A. & Rosser, A. (2011). Prejuicios entre los estudiantes hacia las personas con discapacidad: reflexiones a partir del caso de la Universidad de Alicante. Alternativas: cuadernos de trabajo social, 18, 75-90.

Tweedy, S. M. & Vanlandewijck, Y. (2010). International Paralympic Committee position stand-background and scientific principles of classification in Paralympics Sport. British Journal of Sports Medicine, 45, 259-269.

Verdugo, M. A., Jenaro, C. & Arias, B. (1995). Actitudes sociales y profesionales hacia las personas con discapacidades: Estrategias de evaluación e intervenciones. En M. A. Verdugo (Dir), Personas con discapacidad. Perspectivas psicopedagógicas y rehabilitadoras (pp. 79-135). Madrid. Siglo.