Main Article Content

Lucía Ernestina Illanes Aguilar
Universidad Andrés Bello - Chile
Chile
Biography
María Angélica Vergara Tapia
Universidad Mayor - Chile
Biography
Vol. 2 No. 1 (2016), Original papers, pages 107-124
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.1.1444
Submitted: Jan 7, 2016 Accepted: Mar 26, 2016 Published: Dec 27, 2015
How to Cite

Abstract

This study focuses on exploring the use of games which are implemented by trainee teachers within PE classes. Types of games will be analyzed according to its internal logic associated with the use and objectives set. Games will be broken down by their effect from the perspective of the kinetic Praxiology. Questions expected to be answered: What is the internal logic of games implemented by trainee teachers during PE classes in their practice and what goals guide their use? This is a descriptive, transversal, non-experimental study. The non-probability sample for convenience consists of 37 teachers in training who perform their professional practice in classes going from Kindergarten to 8th grade of educational institutions from different dependency. A pattern of observation by supervisor teachers practice applies. The results show that games implemented by the sample subjects are social kinetic type, where it is used mixed communication, i.e. kinetic communication and counter communication while the role of the participants is stable. The purpose of the games is activation variants, small tools are used and duration goes usually 6-10 minutes. Trainee teachers set the rules of the games, where all students participate.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Carralero , K. (agosto de 2006). Los juegos cooperativos: una propuesta para la clase de Educación Física en el primer ciclo de la Enseñanza Primaria. Revista Digital(99). Recuperado el enero de 2015, de http://www.efdeportes.com/

Castelo, J. (1999). Fútbol. Estructura y dinámica del juego. Barcelona: Inde.

Elkind, D. (1 de marzo de 2008). Can we play? Greater Good Magazine(2), 14-17.

Hirsh-Pasek, K., & Golinkoff, R. (2011). http://www.enciclopedia-infantes.com/documents/Hirsh-Pasek-GolinkoffESPxp1.pdf. (B. R. Tremblay RE, & 2011:1-7, Editores) Recuperado el Noviembre de 2014, de http://www.enciclopedia-infantes.com/documents/Hirsh-Pasek-GolinkoffESPxp1.pdf

Lagardera, F., & Lavega, P. (2003). Introducción a la Praxiología Motriz. Barcelona: Paidotribo.

Licea, R. (septiembre de 2012). Los juegos tradicionales infantiles para las clases de educación física. Revista digital efdeportes(172). Recuperado el diciembre de 2014, de http://www.efdeportes.com/

Márquez, F. (2008). http://www.rchav.cl/. (CEAVI, Ed.) Recuperado el enero de 2015, de http://www.rchav.cl/

MINEDUC. (2013). http://www.curriculumenlineamineduc.cl/605/w3-channel.html. Recuperado el 2014, de http://www.curriculumenlineamineduc.cl/605/w3-channel.html

MINEDUC. (2014). http://www.curriculumenlineamineduc.cl/605/articles-20738_programa.pdf. Recuperado el diciembre de 2014, de http://www.curriculumenlineamineduc.cl/605/articles-20738_programa.pdf

Parlebas, P. (1998). Elementos de la Sociología del Deporte. Málaga: Colección Unisport.

Parlebas, P. (2001). Juegos, deporte y sociedad.Lexico de Praxiología Motriz. Barcelona: Paidotribo.

Rodríguez , J. (1997). Rodríguez J. P (1997) Fundamentos Epistemológicos y Metodológicos de la Praxiología Motriz. Tesis doctoral. U de las Palmas de Gran Canari. Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de las Palmas de Gran Canaria.

Vázquez, B. (2001). Bases Educativas de la Actividad Física y el Deporte. Madrid : Síntesis.

Vázquez, B. (2006). La necesidad de la educación física escolar. Mexico: Secretaría de Educación Pública.