Main Article Content

Rebeca Pons Rodríguez
Universy of A Coruña
Spain
Biography
Víctor Arufe Giráldez
University of A Coruña
Spain
Vol. 2 No. 1 (2016), Original papers, pages 125-146
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.1.1445
Submitted: Jan 7, 2016 Accepted: Mar 25, 2016 Published: Dec 30, 2015
How to Cite

Abstract

Many authors talk the importance of correct psychomotor work on children in kindergarten, to ensure improvements in cognitive, social, affective-emotional and physical level. In Spain they coexist several facts that undermine the teaching in the field of psychomotor, such as the absence of official studies fully addressing this field of knowledge, competence and lack of adequate facilities in schools educational as well as an unfortunate recognition within the education curriculum. With the completion of this research project, it explores the psychomotor reality of work in the classroom, from the perspective of student practices Pre-School Degree. The goal is to know the main features of psychomotor sessions in duration and frequency, as well as facilities where they develop. 106 students  have participated from the three universities in Galicia. The sight of these shows various shortcomings in the work done by teachers motor skills. A small number of sessions devoted to motor skills, 18% of the study population did not develop any sign in its center, and only about 8% enjoyed 3 or more sessions of psychomotor work is found. As for facilities over 30% performed psychomotor classes in unsuitable, such as dining, ordinary classroom or center aisles own spaces. It is concluded that the psychomotor work developed in schools is not satisfactory as session duration and facilities, being contrary to the thinking of students in practices that advocate a greater role for this work in Pre-School schools, given the benefits for engine development and learning observed in the scientific literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Arufe Giráldez, V. (2011). Bases del trabajo psicomotriz en niños de cortas edades. En P. Morouço, O. Vasconcelos, J. Barreiros y R. Matos (Eds.), Estudos em desemvolvimento motor da criança IV (pp. 13-38). Leiria: Escola Superior de Educação e Ciências Sociais // Centro de Investigação em Motricidade Humana | IPL.

Arufe Giráldez, V., Abelairas Gómez, C., Barcala Furelos, R. y Teixeira Costa, H. J. (2015). The influence of a structured physical education plan on preschool children’s psychomotor development profiles. Australian Journal of Early Childhood, 40 (2), pp.68-77. Recuperado de http://goo.gl/zS4Gct

Asociación Argentina de Psicomotricidad (1977-2015). Historia de la AAP. Argentina. Recuperado de http://goo.gl/Xx9kHM

Bernaldo de Quirós Aragón, M. (2012). Psicomotricidad: Guía de evaluación e intervención. Madrid: Ediciones Pirámide.

Berruezo y Adelantado, P. P. (2000). Hacia un marco conceptual de la psicomotricidad a partir del desarrollo de su práctica en Europa y España. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado (37), 21-33. Recuperado de http://goo.gl/1uJd9O

Berruezo y Adelantado, P. P. (2009). El cuerpo, el desarrollo y la psicomotricidad. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales (34), 112-122. Recuperado de http://goo.gl/n2qa8F

Da Fonseca, V., Garrote, N., Todoli, D. y Zenarruzabeitia, A. (2014). Los maestros analizan la importancia de la psicomotricidad en educación infantil. Madrid: Siena. Recuperado de http://goo.gl/9mIWXK

De Lièvre, B. y Staes, L. (1992). La psychomotricité au service de l’enfant. Paris: Belin.

Federación de Asociaciones de Psicomotricistas del Estado Español (1998-2015). FAPee. Federación de Asociaciones de Psicomotricistas del Estado Español. España: WordPress. Recuperado de http://goo.gl/Nklb3w

Federación de Psicomotricistas del Estado Español (Noviembre, 1999). I Congreso Estatal de Psicomotricidad: Desarrollo e intervención psicomotriz. FAPee, Barcelona.

Fischer, K. (2000). El desarrollo de la psicomotricidad en Alemania. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado (33), 35-46. Recuperado de http://goo.gl/HtBbkz

IBM Corp. Released 2011. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 20.0. Armonk, NY: IBM Corp.

Jiménez Díaz, J. y Araya Vargas, G. (2010). Más minutos de educación física en preescolares favorecen el desarrollo motor. PENSAR EN MOVIMIENTO. Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 8 (1), 1-8. Recuperado de http://goo.gl/R1TyyF

Mila Demarchi, J. (2000). Formarse en Interdisciplina. En Pablo Bottini (comp.) Psicomotricidad: Prácticas y Conceptos. Madrid: Miño y Dávila Editores.

Mila Demarchi, J. (2005). La interdisciplina y los contenidos de la formación del psicomotricista. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales (19), 7-19. Recuperado de http://goo.gl/D3ie2s

Ministerio de Educación, Cultura y Deportes (2006). Real decreto 1630/2006, de 29 de diciembre por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación infantil. Recuperado de http://goo.gl/6CyfHG

Ministerio de Educación, Cultura y Deportes (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Recuperado de http://goo.gl/7EDR5g

Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad (2015). Dame 10! Descansos Activos Mediante Ejercicio físico. Recuperado de http://goo.gl/3ivQIT

Piaget, J. (2000). El nacimiento de la inteligencia en el niño. Barcelona: Crítica.

Quirós Pérez, V. (2000). Psicomotricidad y formación docente. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 4, 2, 1-9. Recuperado de http://goo.gl/xDQhy8

Sánchez Rodríguez, J. y Llorca Llinares, M. (2008). El rol del psicomotricista. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 62 (22,2), 35-60. Recuperado de http://goo.gl/Liz3Dn

Viscarro Tomàs, I., Gimeno Martín, S. y Antón Rosera, M. (2012). Intervención psicomotriz en el ámbito escolar: Un estudio longitudinal. Revista Española de Educación Física y Deportes (399), 97-115.

Xunta de Galicia (2009). Decreto 330/2009, do 4 de xuño, polo que se establece o currículo da educación infantil na Comunidade Autónoma de Galicia. Recuperado de http://goo.gl/n1kYJR