Main Article Content

Alfredo Iglesias Delgado de Torres
CEIP Alhambra, Madrid
Spain
Vol. 2 No. 2 (2016), Original papers, pages 268-287
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.2.1476
Submitted: Feb 18, 2016 Accepted: Apr 23, 2016 Published: Apr 23, 2016
How to Cite

Abstract

This article analyzes the views of physical education teachers who teach in public schools of the Community of Madrid on the core competencies that can be worked through table tennis and if they recommended its use in primary education. To do this, we used an inductive, transverse and quantitative methodology. The study population was all the public schools in the Community of Madrid, being the physical education teachers responsible for providing the requested data. These data were obtained using a self-administered with closed multiple choice questions previously validated by a panel of 5 experts questionnaire. Indirect variables were: gender of teachers, teacher age, professional experience and type of school. The process of data collection took 3 months, starting in May 2015. The following data were obtained: of the 798 schools in the Community of Madrid, a sample of 276 was obtained, this resulted in a response rate of 34, 59%, assuming the worst case scenario (p = q) and a confidence level of 95%, for total of 276 completed questionnaires, the maximum error was ± 4.78%. After analyzing the results, the contribution of table tennis appreciated the acquisition of basic skills and the objective "k" of Title I, Chapter II, Article 17 objectives of Primary Education LOE amended by LOMCE 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Arufe, V.; Martínez, M. J. y García, J. L. (2006). Iniciación deportiva. Un enfoque multidisciplinar. La Coruña: Asociación Cultural Atlética Gallega.

Castellar, C., Pradas, F. et al. (2012) El proceso de enseñanza-aprendizaje del tenis de mesa en el ámbito escolar. Una propuesta educativa en Educación Primaria. Recuperado de la página electrónica: http://altorendimiento.com/el-proceso-de-ensenanza-aprendizaje-del-tenis-de-mesa-en-el-ambito-escolar-una-propuesta-educativa-en-educacion-primaria/

Cea, M.A. (2004). Métodos de encuesta. Teoría y práctica, errores y mejora. Madrid: Editorial Síntesis.

Decreto 89/2014, de 24 de julio, del Consejo de Gobierno, por el que se establece para la Comunidad de Madrid el Currículo de la Educación Primaria. (Publicado en el BOCM nº 175 el viernes 25 de julio de 2014. pp 10-89).

Dimitrov, G. (2014). Children animation resources in the infant school and the primary school. Activities in Physical Education & Sport, 4(1).

Erb, G. (1999). Tenis de mesa. Aprendizaje. Preparación. Entrenamiento. Barcelona. Hispano Europea.

Gatien, J.P. & Breton, O. (1993). Tenis de mesa de la A a la Z. Madrid. Tutor.

Iglesias, A., López de Subijana, C. y Gómez, M.A. (2015). Las competencias básicas a través del tenis de mesa. En Arufe, V. (coor). (2015). V Congreso Mundial del Deporte Escolar. Educación Física, Escuelas Deportivas y Psicomotricidad. A Coruña. Sportis Formación Deportiva.

Jenkinson, K. A., Naughton, G., & Benson, A. C. (2014). Peer-assisted learning in school physical education, sport and physical activity programmes: a systematic review. Physical Education and Sport Pedagogy, 19(3), 253-277.

León, O y Montero, I. (2004). Métodos de Investigación en Psicología y Educación. Madrid. McGrawHill.

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. (L.O.E.). (Publicado en el BOE nº 106. Jueves 04 de mayo de 2006. pp. 17158-17207).

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. (Publicado en el BOE nº 295 el martes 10 de diciembre de 2013 Sec. I. pp 97858-97921).

Malisoux, L., Frisch, A., Urhausen, A., Seil, R., & Theisen, D. (2013). Monitoring of sport participation and injury risk in young athletes. Journal of Science and Medicine in Sport, 16(6), 504-508.

Pradas, F. (2009). Metodología del Tenis de Mesa. Aproximación multidisciplinar y su didáctica. Sevilla. Wanceulen editorial deportiva S.L.

Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. (Publicado en el BOE nº 52. Sábado 1 de marzo de 2014. Sec I pp. 19349-19420)

Volker, M. A. (2006). Reporting effect size estimates in school psychology research. Psychology in the Schools, 43(6), 653–672.

Sheng, H. U. A. (2014). Relationship between Table Tennis Sport and Health Maintenance. Journal of Hubei Radio & Television University, 5, 087.