Main Article Content

Vicente Morales Baños
Universidad de Murcia
Biography
Arturo Díaz Suárez
Universidad de Murcia. Facultad Ciencias del Deporte.
Biography
Alfonso Martínez-Moreno
Universidad de Murcia. Facultad Ciencias del Deporte.
Biography
Enrique Javier Garcés de los Fayos Ruiz
Universidad de Murcia. Facultad de Psicología.
Biography
Vol. 2 No. 3 (2016), Original papers, pages 412-420
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1424
Submitted: Dec 18, 2015 Accepted: Aug 18, 2016 Published: Aug 18, 2016
How to Cite

Abstract

The importance and the presence of physical activity and sport in the development of the school-age population is currently one of the most remarkable phenomena. The regular practice of sport or physical activity brings benefits that contribute to the welfare of people in the physical, psychological and social fields. Therefore, we considered the need to study the participation of more than 200,000 students in the Region of Murcia, for five school years from 2005 to 2010, analyzing the gender difference in participation in the program Sports School of Murcia in that period.  The sample consists of 249,326 participations of which 155.009 are male (62,2%) and 94.317 were female (37,8%), ranging in age from 8 to 18 years old. For the Statistical analysis of the results was used SPSS (version 15.0, SPSS). Female participations in the Championship Sports Promotion increase with the passage of time, however the male are always higher than the female. Measures to promote women's sport should be taken as male holdings are close to double the female.


 


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Alonso, A., Martínez, C. y Moreno, J. A. (2006). Actitudes hacia la práctica físico-deportiva según el sexo del practicante. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, II, 3, 20-43. Recuperado de http://www.um.es/univefd/actitudsexo.pdf.

Cale, L. (1996). An assessment of the physical activity levels of adolescent girls–Implications for Physical Education. European Journal of Physical Education, 1, 46-55.

Chacón, R., Arufe, V., Cachón, J., Zagalaz, Mª L. y Castro, D. (2016). Estudio relacional de la práctica deportiva en escolares según el género. SportTK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, vol. 5, nº 1, 85-92.

Dirección General de Deportes de la Diputación foral de Guipúzcoa, (2010). Informe sobre el deporte escolar en Guipúzcoa. Recuperado de http://www.kirolbegi.net/docs/reports/Informe_deporte_escolar_Gipuzkoa_09-10.pdf

Dirección General de Deportes del Ayuntamiento de Madrid, (2012). Diagnóstico del Deporte Base en Madrid. Recuperado de http://www.madrid.es/UnidadesDescentralizadas/UDCMedios/noticias/2012/07Julio/18Miercoles/Notasprensa/deportes/ficheros/diagnostico4.pdf

Fraile, A. (coord.) (2004). El deporte escolar en el siglo XXI: análisis y debate desde una perspectiva europea. Barcelona: Graó.

Gálvez, A. A, Rodríguez, P. L., y Velandrino, A. (2004). Actividad Física habitual de los adolescentes de la Región de Murcia. Análisis de los motivos de práctica y abandono de la actividad físico-deportiva. Revista Digital Lecturas: Educación Física y Deportes, 107. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd107/motivos-de-practica-y-abandono-de-la-actividad-fisico-deportiva.pdf.

López, A. y González, V. (2001). Niveles de satisfacción por la clase de Educación Física. Revista Digital Lecturas: Educación Física y Deportes, 32. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd32/satisf.htm

Martínez-Moreno, A., Morales, V., y Sánchez, F. (2009). Nuevas Perspectivas del Deporte Escolar. Región de Murcia. Murcia: Educación Física Española Sociedad Científica.

Pastor, Y., Balaguer, I. y García-Merita, M. (1999). Influencia del autoconcepto multidimensional y de la autoestima sobre la práctica deportiva en la adolescencia media: análisis diferenciales por género. En G. Nieto y E. J. Garcés de los Fayos (Eds.), Psicología de la actividad física y el deporte, I (pp. 182-189). Murcia: Sociedad Murciana de Psicología de la Actividad Física y el Deporte.

Pavón, A. y Moreno, J.A. (2008). Actitud de los universitarios ante la práctica físico-deportiva: diferencias por géneros. Revista de Psicología del Deporte, 17 (1), 7-23.

Piéron, M. (2003). Estilo de vida, práctica de actividades físicas y deportivas, calidad de vida. En A. Oña y A. Bilbao (Eds.), Deporte y Calidad de Vida. Libro de ponencias del II Congreso Mundial de ciencias de la actividad física y el deporte (pp. 328-342). Granada: FCAFD.

Ponseti, F., Gili, M., Palou, P. y Borrás, P. (1998). Intereses, motives y actitudes hacia el deporte en adolescentes: diferencias en función del nivel de práctica. Revista de Psicología del Deporte, 7, 2, 259-274.

Valverde, J. (2010). Valoración y niveles de Actividad Física habitual en escolares. Sevilla: Wanceulen Editorial Deportiva.

Zagalaz, M.L. (2011). Participación de niñas y niños en el deporte escolar. Diferencias y similitudes. En Actas VII Congreso Nacional de Ciencias del Deporte y la Educación Física. Pontevedra.