Main Article Content

Raúl Santamaría Fernández
Universidad Católica de Valencia
Biography
Laura Ruiz Sanchis
Universidad Católica de Valencia
Spain
Biography
José Manuel Puchalt
Universidad Católica de Valencia
Spain
Biography
Concepción Ros Ros
Universidad Católica de Valencia
Spain
Biography
Julio Martín Ruiz
Universidad Católica de Valencia
Spain
Biography
Vol. 2 No. 3 (2016), Case Studies, pages 496-514
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1511
Submitted: Mar 31, 2016 Accepted: Jun 13, 2016 Published: Aug 16, 2016
How to Cite

Abstract

In a short time, we have gone from the paradigm of the integration where students with and without disabilities are educated with a differentiated curriculum, the paradigm of inclusion where students share the same curriculum. The objective of this study is to examine as is carried out the inclusion in the area of physical education in the educative center through the methodology of case study, centering on 2 students from the center Juan Comenius with Cerebral Palsy (CP). Have been interviewed (semistructured interview) 7 people who are part of the inclusive process (2 physical education teachers, the director, the head of primary education, parents of students with disabilities and the 2 students with CP). The results show that the address and the teachers are betting on the inclusion of pupils with Special Educational Needs due to disability in the classroom using curricular adaptations, psychopedagogical reports and an awareness of the students. However, there is not an offer of training for teachers to expand their knowledge about the PSEN, Parents do not maintain direct contact with the physical education teachers and unaware of what made their children in these classes. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

ASPACE (3 de Diciembre de 2015). Recuperado de http://www.aspace.org/paralisis-cerebral/que-es

Bax, M., Goldstein, M., Rosenbaum, P., Leviton, A., Paneth, N., Dan, B., et al. (2005) Proposed definition and classification of cerebral palsy. Dev Med Child Neurol, 47: 571-6.

Cumellas, M. (2000). Alumnos con discapacidades en las clases de Educación Física convencionales. Efdeportes, 23 (5). Recuperado el 21 de Mayo de 2015, de: http://www.efdeportes.com/efd23/discap.htm

Durán, D. & Sanz, A. (2007). Dificultades del profesorado de educación física de educación secundaria ante el alumno con discapacidad. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 7 (27) 203-231

Fernández, J.M.; Pintor, P.; Hernández, J. & Hernández, A. (2009). Hacia una educación física inclusiva: análisis de la intervención docente y su efecto en la inclusión del alumnado con discapacidad motriz, en su autoconcepto y en las expectativas del grupo-clase. Acción motriz, 2, 15-23. Recuperado el 21 de Marzo de 2014, de: http://www.accionmotriz.com/revistas/2/2_2.pdf

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Heinemann, K. (2003). Introducción a la metodología de la investigación empírica en las ciencias del deporte. Barcelona: Paidotribo.

Himmelmann, K., Hagberg, G., Beckung, E., Hagberg, B. &Uvebrant, P. (2005) The changing panorama of cerebral palsy in Sweden. IX. Prevalence and origin in the birth-year period 1995-1998. ActaPaediatr, 94: 287-94.

Ley Orgánica de Educación del 2/2006 de 3 de mayo. En Boletín Oficial del Estado, num. 106, de 4 de mayo de 2006.

López Chicharro, J. & López Mojares, L.M. (2008); Fisiología clínica del ejercicio. Madrid: Médica Panamericana.

Navarro, D. & Espino, M. A. (2012). Inclusión Educativa ¿Es posible? Edetania, 41. 71-81

Reddihough, D.S. y Collins, K.J. (2003) The epidemiology and causes of cerebral palsy. JournalPhysiother, 49: 7-12.

Rodríguez, G.; Gil, J. & García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

Sandín, M.P. (2010). Investigación cualitativa en educación: fundametos y tradiciones.Madrid: McGraw Hill.

Stainback, S. &Stainback, W. (1999) Aulasinclusivas. Madrid, Narcea.

Stake, R.E. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Surveillance of Cerebral Palsy in Europe (SCPE). (2002). Prevalence and characteristics of children with cerebral palsy in Europe. Dev Med Child Neurol; 44: 633-40.

Thomas, J.R & Nelson, J.K. (2006). Métodos de investigación en actividad física. Barcelona: Paidotribo.

Van den Berg-Emons, R.J.; Van Baak, M.A.; Speth, L. & Saris, W.H. (1998). Physical training of school children with spastic cerebral palsy: effects on dialy activity, fat mass and fitness. International Journal of Rehabilitation Research, 21, 179-194.

Wichers, M.J., Van der Schouw, Y.T., Moons, K.G., Stam, H.J. & Van Nieuwenhuizen, O. (2001). Prevalence of cerebral palsy in The Netherlands (1977- 1988).Eur Journal Epidemiol, 17: 527-32.