Main Article Content

Tamara Espejo Garcés
Universidad de Granada
Spain
Biography
Ramón Chacón Cuberos
Universidad de Granada
Spain
Biography
Félix Zurita Ortega
Universidad de Granada
Biography
Manuel Castro Sánchez
Universidad de Granada
Spain
Biography
Vol. 2 No. 3 (2016), Original papers, pages 379-389
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1729
Submitted: Jun 24, 2016 Accepted: Aug 16, 2016 Published: Aug 16, 2016
How to Cite

Abstract

Aggression and violence is manifested in many areas, being at school one of the most alarming. In this sense, physical activity involves many benefits in terms of health, contributing to the improvement of the quality of life and personal well-being,
as a tool for reducing these behaviors and furthermore, the victimization. This study raises as main objectives to determine levels of victimization, physical activity, frequency and reasons of PA practice in schoolchildren, as well as to establish possible relations between victimization behaviors and the established parameters of PA. Descriptive and cross sectional study was developed on a sample of 459 students of primary education in the province of Granada, aged between 8 and 13 years old (M=10.74, SD=1.22). The instruments used were an ad hoc questionnaire of sociodemographic aspect and questions related to physical activity and the "Scale victimization at school" (Jiménez, Musitu, Ramos y Murgui, 2009). The results obtained no significant differences in the relationship of the practice of physical activity and victimization at school. In conclusion, seven out of ten students perform physical activity, mostly the reason for this practice is for fun. In the same way, school victimization, we find that the verbal type is more common for relational and physical type.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Benavides, L. y Steven, A. (2011). Educación física reflexiva hacia la transformación de hábitos saludables en la comunidad educativa. Revista Corporizando, 1(5), 74-80.

Chacón, R., Martínez-Martínez, A., Castro, M., Espejo, T., Valdivia, P. A. y Zurita, F. (2015). Relación entre bullying, género y actividad física: estudio en escolares de la provincia de Granada. Trances, 7(6), 791-809.

Elliot, M. (2008). Intimidadores y víctimas. México: Fondo de Cultura Económica.

Espejo, T., Cabrera, A., Castro, M., López, J. F., Zurita, F. y Chacón, R. (2015). Modificaciones de la obesidad a través de la implementación de herramientas físico-posturales en escolares. Retos, 28, 78-83.

Estévez, E., Martínez, B. y Musitu, G. (2006). La autoestima en adolescentes agresores y víctimas en la escuela: una perspectiva multidimensional. IntervenciónPsicosocial, 15, 223-233.

Fite, P., Williford, A., Cooley, J., DePaolis, K., Rubens, S. y Vernberg, E. (2013). Patterns of victimization locations in elementary school children: effects of grade level and gender. Child&YouthCareForum, 42(6), 585-597.

Gimeno, F., Sáenz, A., Gutiérrez, H., Lacambra, D., Paris, F. y Ortiz, P. (2011). El programa multicomponente “juguemos limpio en el deporte base: Desarrollo y aportaciones en la década de 2000-2010. II Seminario Nacional Fomento de la Deportividad y Prevención de la Violencia en el Deporte en Edad Escolar, Vitoria-Gasteiz.

Jiménez, T. I., Musitu, G., Ramos, M. J. y Murgui, S. (2009). Community involvement and victimization at school: an analysis through family, personal and social adjustment. The Journal of Community Psychology, 37(8), 959-974.

Little, T., Henrich, C., Jones, S. y Hawley, P. (2003). Disentangling the “whys” from the “whats” of aggressive behavior. International Journal of Behavioral Development, 27, 122-133.

Moreno, M., Vacas, C. y Roa, J. (2006). Victimización escolar y clima socio-familiar. Revista Iberoamericana de Educación, 40(6), 12-17.

Muros, J. J., Cofre-Bolados, C., Salvador-Pérez, S., Castro-Sánchez, M., Valdivia-Moral, P. y Pérez-Cortés, A. (2016). Relación entre nivel de actividad física y composición corporal en escolares de Santiago (Chile). Journal of Sport and Health Research, 8(1), 65-74.

Navas, L. y Soriano, J. A. (2016). Análisis de los motivos para practicar o no actividades físicas extracurriculares y su relación con el autoconcepto físico en estudiantes chilenos. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 11(1), 69-76.

Pérez, F., Álvarez, B., Molero, M., Gázquez, J. y López, V. (2011). Violencia escolar y rendimiento académico (VERA): aplicación de realidad aumentada. European Journal of Investigation in Health, Education and Psychology, 1(2), 71-84.

Povedano, A., Estévez, E., Martínez, B. y Monreal, M. C. (2012). Un perfil psicosocial de adolescentes agresores y victimas en la escuela: análisis de las diferencias de género. Revista de Psicología Social, 27(2), 169-182.

Povedano, A., Hendry, L.B., Ramos, M.J. y Varela, R. (2011). Victimización escolar: clima familiar, autoestima y satisfacción con la vida desde una perspectiva de género. Psychological Intervention, 20(1), 5-12.

Ramírez, F. (2015). Agresores y Víctimas del Bullying. Desigualdades de género en la violencia entre escolares. Informació psicològica, (94), 48-59.

Roman, C. y Taylor, C. (2013). A multilevel assessment of school climate, bullying victimization, and physical activity. Journal of school health,83(6), 400-407.

Románi, F. y Gutiérrez, C. (2010). Auto-reporte de victimización escolar y factores asociados en escolares peruanos de educación secundaria, año 2007. Revista Peruana de Epidemiología, 14(3), 1-9.

Vilches, J. M. (2014). Centros especializados y normalizados de secundaria: relación entre autoestima, agresividad, victimización y calidad de vida en estudiantes de Granada capital (Tesis doctoral). Universidad de Granada, Granada.

Zurita, F., Vilches, J. M., Cachón, J., Padial, R., Martínez-Martínez, A. y Castro, M. (2015). Violencia escolar en adolescentes: un análisis en función de la actividad física y lugar de residencia habitual. Universitas Psychologica, 14(2), 743-754.