Main Article Content

Antonio Fraile Aranda
Universidad de Valladolid
Spain
Biography
Javier Catalina Sancho
Universidad de Valladolid
Spain
Raúl De Diego Vallejo
Universidad de Valladolid
Spain
José Luis Aparicio Herguedas
Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal. Universidad de Valladolid
Spain
Vol. 4 No. 1 (2018), Original papers, pages 77-94
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.1.3149
Submitted: Oct 31, 2017 Accepted: Nov 23, 2017 Published: Jan 1, 2018
How to Cite

Abstract

The scope of study is related to the training of Physical Education teachers. In this context, we observed the need to review the presence of cognitive abilities in the evaluation system. The purpose of the article is to know the perception and importance of students, graduates and teachers on the presence of cognitive abilities in the instruments to evaluate the training of teachers of Physical Education of Spanish universities. To know how they perceive the degree of use of the instruments of evaluation and also the level of correlation and significance between the cognitive capacities and the evaluation instruments used. The Valuation of Formative Evaluation (VEF) questionnaire is applied to a sample of 1,133 students of Physical Education, 228 graduates and 217 university professors. The results indicate that the perception about the presence of cognitive abilities in the training and evaluation of the evaluation instruments carried out by students and graduates does not coincide with that of teachers, but rather on the degree of importance of cognitive abilities. Finally, on the level of correlation and significance, the ability to value is the most involved in almost all evaluation procedures. For students, graduates and faculty to understand is the most important capacity within the higher cognitive capacities, on the contrary, remembering is the least relevant for their training.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Anderson, L.; Krathwohl, D. (2001). A taxonomy for learning, teaching and assessing: a revision of bloom's taxonomy of educational objectives. New York: Longman.

Asún, S.; Romero, R.; Aparicio, J.L. y Fraile, A. (2017). Evaluación formativa en la expresión corporal, Tándem, 55, 38-43.

Bloom, B. et al. (1979). Taxonomía de los objetivos de la educación. Ámbito del conocimiento. Alcoy: Marfil.

Bloom, B. (1990). Taxonomía de los objetivos de la educación. la clasificación de las metas educacionales. Buenos Aires: Ateneo.

Bowden, J. y Marton, F. (2012). La universidad. un espacio para el aprendizaje. Madrid: Marcea.

Brown, S. y Pickford, R. (2013). Evaluación de habilidades y competencias en educación superior. Madrid: Narcea.

Catalina, J. y Roman, J.M. (2007). La elaboración de autopreguntas: una estrategia de aprendizaje eficiente para alumnos de secundaria. International Journal of Developmental and Education Psychology, (1),1, 375-385.

Churches, A. (2008). Taxonomía de Bloom para la era digital. Disponible en http://edorigami.wikispaces.com.

De Miguel, M. (2006). Metodología de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Madrid: Alianza Editorial.

Fraile, A., Cornejo, P. (2012). La evaluación formativa en la enseñanza universitaria: una experiencia de innovación educativa con estudiantes de Educación Física. Revista de evaluación educativa, 1 (2), 22-43.

Fraile, A. (2012). Evaluación formativa e interdisciplinariedad: Análisis de dos asignaturas con el mismo sistema de evaluación. Psychology, Society, & Education, 3(2), 5-16.

Fraile, A., López-Pastor, V., Castejón, J. y Romero, R. (2013). La evaluación formativa en docencia universitaria y el rendimiento académico del alumnado. Aula Abierta, 41(2), 23-34

Fraile, A. (2015). La evaluación formativa y cooperativa en educación física. Infancia, Educación y Aprendizaje,(1), 1, 198-223.

Fraile, A. y Aparicio J.L. (2015). La expresión corporal y el desarrollo de las competencias transversales en la formación del profesorado» [en línea]. Tándem. 47. http://tandem.grao.com/revistas/tandem/47-una-mirada-al-cuerpo-que-se-emociona/la-expresion-corporal-y-el-desarrollo-de-las-competencias-transversales-en-la-formacion-del-profesorado.

Gardner, H. (1991). La educación de la mente y el conocimiento de las disciplinas: lo que los estudiantes deberían comprender. Barcelona: Paidós.

López Pastor, V. y Palacios, A. (2012). Percepción de los futuros docentes sobre los sistemas de evaluación de sus aprendizajes. Teoría de la educación. Educación y cultura en la sociedad de la información,(13),3, 317-341.

López-Pastor, V. M., Pintor, P., Muros, B. y Webb, G. (2013). Formative assessment strategies and their effect on student performance and on student and tutor workload: the results of research projects undertaken in preparation for greater convergence of universities in Spain within the European Higher Education Area (EHEA). Journal of Further and Higher Education, 37(2,) 163-180.

Marina, J.A. y Marina, E. (2013): El aprendizaje de la creatividad. Madrid: Ariel.

Mcdowell, L. y Sambell, K. (2003). La experiencia en la evaluación innovadora. In Brown, S. y Glasner, A. (ed.). Evaluar en la universidad. Problemas y nuevos enfoques. Madrid: Narcea.

Martínez, L.; Vallés, C. y Romero, R. (2015). Estudiantes universitarios: ventajas e inconvenientes de la evaluación formativa. Revista Innovación Educativa, 14, 59-70.

Marton, F.; Beaty, E. y Dall´Alba, G (1993). Conceptions of learning. International Journal Educational Research, 19, 277-300.

Porto Currás, M. (2005). La evaluación de los estudiantes universitarios: el caso de la Universidad de Santiago de Compostela. Universidad de Santiago de Compostela.

Sans, A. (2012). Métodos de investigación de enfoque experimental. En: R. Bisquerra (ed.). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Sanz de Acebo Lizarraga, M.L (2010). Competencias cognitivas en Educación Superior. Madrid. Narcea.

Tuffanelli, L. (2010). Didáctica de las operaciones mentales: comprender. Madrid: Narcea.

Velázquez, C. (2015). Aprendizaje cooperativo en Educación Física. Estado de la cuestión y propuesta de intervención. Retos, 28, 234-239.

Velázquez, C.; Fraile, A. y López Pastor, V. (2014). Aprendizaje Cooperativo. Movimento, 20, 239-259.