Strategy of global education for the learning of the technical foundations of the volleyball players of the infantile category
Main Article Content
Abstract
The aim of this study was to demonstrate the efficiency of the strategy of global education for the learning of the technical foundations of the volleyball in the infantile category. The study corresponds to the pre-experimental design with an alone group with pre and post test. In the study 15 took part of volleyball players of the infantile category of ages between 12 to 14 years (M=12,67 years; DT=0,62); to whom there was applied the card of evaluation of technical foundations for players of volleyball of the infantile category (reproductivity of 0.99). Did results show improvements and significant differences in the learning of the technical foundations (displacement, touch of fingers, touch of forearms, service tennis, assault and blockade) between the pre and post test (Δ=-8.28; p= .000>0.05). The study concluded in that the strategy of global education demonstrates his efficiency in the learning of the technical foundations, allowing a suitable development of the sports practice from global activities in the shape of game.
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Abad, M., Benito, P., Giménez, F., y Robles, J. (2013). Fundamentos pedagógicos de la enseñanza comprensiva del deporte: Una revisión de la literatura. Cultura Ciencia y Deporte, 8(23), 137-146. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=163028052007
Araújo, J. (1994). Ser treinador. Lisboa, Portugal: Caminho.
Bizzocchi, C. (2000). O voleibol de alto nível: da iniciação à competição. São Paulo, Brasil: Fazendo Arte.
Blázquez, D. (2010). Apuntes de video: evaluación escolar. Congreso Sudamericano de Educación Física FIEP - 2010, Córdova.
Bojikian, J. (2005). Ensinando voleibol. Sao Paulo, Brasil: Phorte Editora.
Carneloco, M. (2016). Manual de volibol. Brasil: Model.
Celedonios, R., González, Y., y Pérez, I. (2010). Ejercicios para la enseñanza aprendizaje del voleibol a través de las situaciones simplificadas de juego en la Comunidad del Consejo Popular Sur en los estudiantes de 9º grado de la ESBU ‘Roberto Rodríguez’ del municipio Morón. Revista Digital. Buenos Aires, 15(150), 1. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd150/voleibol-a-traves-de-las-situaciones-simplificadas-de-juego.htm
Coll, C. (1988). Significado y sentido en el aprendizaje escolar. Reflexiones en torno al concepto de aprendizaje significativo. Infancia y Aprendizaje, 41, 131-142. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=48298
Costa, I., Garganta, J., Greco, P., Mesquita, I., Silva, B., Muller, E., Castelao, D., Rebelo, A., y Seabra, A. (2014). Analysis of Tactical Performance of Youth Soccer Players. The Open Sports Sciences Journal, 3(1), 70-72. Recuperado de https://benthamopen.com/contents/pdf/TOSSJ/TOSSJ-3-10.pdf
Côté, J., Turnnidge, J., y Evans, M. (2014). The dynamic process of development through sport. Kinesiologia Slovenica, 20(3), 14-26. Recuperado de https://www.dlib.si/stream/URN:NBN:SI:DOC-78F5K2TW/2b08f4a8-6c0e-4684-b961-e6a79ffbd842/PDF
Donega, A. (2007). Análise do processo de ensino-aprendizagemtreinamento do voleibol mirim masculino catarinense: um estudo de casos (Tesis de maestría). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil.
Drauchke, K., Kroger, C., Schulz, A. y Utz, M. (2011). El entrenador de voleibol. Barcelona: Paidotribo.
Federación Internacional de Voleibol FIBV. (2011). Manual para entrenadores. Recuperado de http://www.fivb.org/EN/Technical-Coach/Document/CoachManual/Spanish/files/assets/downloads/publication.pdf
García, L. (2013). Voleibol fundamentación. Colombia: Kinesis.
González, S., Ibáñez, S., Feu, S., y Galatti, L. (2017). Programas de intervención para la enseñanza deportiva en el contexto escolar, PETB y PEAB: Estudio preliminar. Retos, 31, 107-113. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/viewFile/43545/31634
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Ley de Promoción y Desarrollo del Deporte N° 28036. Diario Oficial el Peruano, Lima, Perú, 23 de julio de 2003.
Ley General de Educación N° 28044. Diario Oficial el Peruano, Lima, Perú, 17 de julio de 2003.
Lucas, J. (2000). Recepción, colocación y ataque en el voleibol. Barcelona, España: Paidotribo.
Mamani, A. (2011). El estilo de enseñanza multimedia ¿Cómo enseñar los sistemas y táctica colectiva de juego del voleibol? Puno, Perú: Imprenta Arco Iris.
Mamani, A. (2017a). Progresión metodológica para la enseñanza y trabajo de formación en el voleibol (material de trabajo de la asignatura de voleibol II). Universidad Nacional del Altiplano, Puno.
Mamani, A. (2017b). Evaluación formativa participativa en educación física. Teórico y práctico. Saarbrücken, Alemania: Editorial Académica Española.
Mamani, A. (2017c). La evaluación formativa participativa y su impacto en la predisposición por aprender y aprendizaje del área de Educación Física en estudiantes del segundo grado de Educación Secundaria. Sportis Sci J, 3(1), 206-220. https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.1.1802
Mamani, A. y Burgos, J. (2014). El nivel de conocimiento del mini-voleibol en los docentes del área de educación física que laboran en las instituciones del nivel primaria de la ciudad de Puno. Revista Investigare, 3(2), 17-19.
Muñoz, L. (2003). Educación psicomotriz. Colombia: Kinesis.
Manangón, T. (2012). Análisis de la planificación metodológica y la incidencia de los fundamentos técnicos en los resultados obtenidos de la categoría menores del club de voleibol del colegio Simón Bolívar en el periodo 2009-2010 (Tesis de pregrado). Universidad de las Fuerzas Armadas, Ecuador.
Mansilla, H. (2002). La calidad de los fundamentos técnicos en el voleibol. Revista Digital. Buenos, 8(45). Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd45/voleibol.htm
Mezquita, I. (1998). A instrução e a estruturação das tarefas no treino de voleibol: estudo experimental no escalão de iniciadas feminino (Tese doutorado). Porto: FCDEF-UP.
Porath, M., Collet, C., Milistetd, M., das Neves, W., Vieira, J. (2016a). Nível de Desempenho Técnico-Tático das Equipas de Voleibol em Escalões de Formação. Motricidade, 12(2), 8-17. DOI: https://doi.org/10.6063/motricidade.6012
Porath, M., Vieira, J., Milistetdc, M., Colleta, C. y Casagrande, C. (2016b). Nível de desempenho técnico-tático e a classificação final das equipes catarinenses de voleibol das categorias de formação. Rev Bras Ciênc Esporte, 38(1):84-92. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2015.10.012
Saad, M.A. (2002). Estruturação das sessões de treinamento técnico-tático nos escalões de formação do futsal. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina UFSC, Florianópolis.
Sarmiento, W. (2015). La selección de talentos deportivos para el voleibol en estudiantes masculino de 11 a 12 años, en la Escuela Internacional Sampedrana. Una propuesta metodológica (Tesis de maestría). Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán, San Pedro Sula, Honduras.
Vargas, R. (1991). Voleibol 1001 ejercicios y juegos. Madrid, España: Editorial Augusto E. Pila Teleña S.A.
Vásconez, F. (2010). La preparación metodológica del vóley moderno. Guaranda, Ecuador: Universidad Estatal de Bolívar.