Main Article Content

Salvador Pérez Muñoz
Facultad de Educación Universidad Pontificia de Salamanca
Spain
http://orcid.org/0000-0002-7130-1199
Biography
Rafael Domínguez Muñoz
Spain
Diana Barrero Sanz
Spain
Jesús Hernández Marín
Spain
Vol. 5 No. 2 (2019), Original papers, pages 250-269
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2019.5.2.5166
Submitted: Mar 3, 2019 Accepted: Apr 26, 2019 Published: Apr 26, 2019
How to Cite

Abstract

The objective of this article is to analyze the levels of agility and BMI in primary school students, depending on the type of rural or urban school, sex, age and the course of study. The sample consists of 198 primary school students with an age of 10.2 years (± .988). Of these 105 are from rural centers grouped (CRA) and the rest are from public centers in the city. They passed the Modified Agility Test (MAT) agility test. The sample presents normal values ​​in the Kolmogorov-Smirnov test, in addition, in the ANOVA test shows that there are statistically significant differences (p ≤ .05) in the type of center and sexes of the subjects, while there are no differences in terms of age, the course of studies and the BMI. The students belonging to the CRA obtain worse results than the students of centers in the city. The agility does not present a uniform behavior in all age ranges or sexes, nor in function of the type of center. CRA students have a lower agility value and higher BMI than city students. Therefore, it would be necessary to increase physical activity levels in CRA students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Asadi, A. y Arazi, H. (2012). Efectos del entrenamiento pliometrico de alta intensidad en el equilibrio dinamico, la agilidad, el salto vertical y el sprint en jóvenes jugadores de Baloncesto. Journal of Sport & Health Research, 4(1), 35-44. DOI: https://doi.org/10.12800/ccd.v11i33.768

Bahamonde, C., Carmona, C., Albornoz, J., Hernández-García, R. y Torres-Luque, G. (2019). Efecto de un programa de actividades deportivas extraescolares en jóvenes chilenos. Retos: Nuevas Perspectivas De Educación Física, Deporte y Recreación, 35, 261-266.

Bathrellou, E., Lazarou, C., Demosthenes, B., Panagiotakos, L. y Sidossis, S. (2007). Physical activity patterns and sedentary behaviors of children from urban and rural areas of Cyprus. Cent European Journal Public Health, 15(2), 66-70.

Brazendale, K., Beets, M. W., Weaver, R. G., Chandler, J. L., Randel, A. B., Turner-McGrievy, G. M. ... y Ward, D. S. (2017). Children’s Moderate to Vigorous Physical Activity Attending Summer Day Camps. American Journal of Preventive Medicine, 53(1), 78-84. DOI: https://doi.org/10.1016/j.amepre.2017.01.019

Calahorro-Cañada, F., Torres-Luque, G., López-Fernández, I. y Carnero, E. A. (2015). Análisis fraccionado de la actividad física desarrollada en escolares. Revista de Psicología del Deporte, 24(2), 373-379. DOI: https://doi.org/10.4321/s1578-84232014000300014

Cesani, M., Zonta, M., Castro, L., Torres, M., Forte, L., Orden, A. ... y Gamboa, M. (2007). Estado nutricional y parasitosis intestinales en niños residentes en zonas urbana, periurbana y rural del partido de Brandsen. Revista Argentina de Antropología Biológica, 9(2), 105-121. DOI:https://doi.org/10.31134/ap.89.2.3

Cook, T. D. y Reichardt, CH. S. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.

Coppieters, M., Stappaerts, K., Janssens, K. y Jull, G. (2002). Reliability of detecting 'onset of pain' and 'submaximal pain' during neural provocation testing of the upper quadrant. Physiother Res Int, 7(3), 146-56. DOI: https://doi.org/10.1002/pri.251

Cruz, A., Lara, A. J., Zagalaz, M. L. y Torres-Luque, G. (2014). Análisis y evaluación de la condición física en estudiantes de educación primaria de un medio rural y urbano. Apunts: Educació Física I Esports, 116, 44-51. DOI: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/2).116.04

Erceg, M., Zagorac, N. y Katiæ, R. (2008). The impact of football training on motor development in male children. Collegium Antropologicum, 32(1), 241-247.

García-Pinillos, F., Ruiz-Ariza, A. y Latorre-Román, P. A. (2015). Influencia del puesto específico en la potencia y agilidad de jóvenes futbolistas. Retos: Nuevas Perspectivas De Educación Física, Deporte y Recreación, 27, 58-61. DOI: https://doi.org/10.1016/j.apunts.2014.05.002

González, Y., Fernández, J. A. y Sedano, S. (2016). Características de jóvenes futbolistas colombianos en el terreno de juego. Apunts: Educacion Fisica y Deportes, 126, 55-63. DOI: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/4).126.06

Hodgkin, E., Hamlin, M.J., Ross, J.J. y Peters, F. (2010). Obesity, energy intake and physical activity in rural and urban New Zealand children. Rural and Remote Health, 10(2), 13-36.

Holmberg, P. (2009). Agility Training for Experienced Athletes: A Dynamical Systems Approach. Strength Cond J, 31(5), 73-78. DOI: https://doi.org/10.1519/ssc.0b013e3181b988f1

Ley Orgánica de Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE) (2013). 8/2013. BOE 10 de diciembre de 2013. DOI: https://doi.org/10.5944/hme.3.2016.14811

Little, T. y Williams, A. G. (2006). Suitability of soccer training drills for endurance training. The Journal of Strength & Conditioning Research, 20(2), 316-319. DOI: https://doi.org/10.1519/00124278-200605000-00014

Mayorga-Vega, D., Brenes, A., Rodríguez, M. y Merino, R. (2012). Association of BMI and physical fitness level among elementary school students. Journal of Sport and Health Research, 4(3), 299-310.

Pardo, D. (2016). Influencia del índice de masa corporal en la agilidad en la infancia. Revista Iberoamericana De Ciencias De La Actividad Física y el Deporte, 5(1), 50-69. DOI: https://doi.org/10.24310/riccafd.2014.v3i1.6192

Pérez, S. y Sánchez, A. (2017). La competencia motriz en Educación Física y Deporte. En A. Jiménez. Competencias Educativas e Innovación. Salamanca: Servicio de Publicaciones, Universidad Pontificia de Salamanca. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.iee.v34n2a13

Pikel, T. R., Starc, G., Strel, J., Kovač, M., Babnik, J. y Golja, P. (2017). Impact of prematurity on exercise capacity and agility of children and youth aged 8 to 18. Early Human Development, 110, 39-43. DOI: https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2017.04.015

Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. BOE, Nº 52.

Rodríguez-Negro, J., Romaratezabala, E y Yanci, J. (2018). Evolución de la capacidad de cambio de dirección en función de la edad en niños y niñas en edad escolar. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 7(2), 53-58. DOI: https://doi.org/10.6018/sportk.343231

Sainz, P. y Ayala, F. (2010). Efecto agudo del estiramiento sobre la agilidad y coordinación de movimientos rápidos en jugadores de fútbol de División de Honor. Revista Kronos, 9(17), 21-28. DOI: https://doi.org/10.5232/ricyde2010.01801

Sassi, R. H., Dardouri, W., Yahmed, M. H., Gmada, N., Mahfoudhi, M. E. y Gharbi, Z. (2009). Relative and absolute reliability of a Modified Agility T-Test and its relationship with vertical jump and straight sprint. J Strength Cond Res, 23(6), 1644-1651. DOI: https://doi.org/10.1519/jsc.0b013e3181b425d2

Serpell, B. G., Ford, M. y Young, W. B. (2010). The development of a new test of agility for rugby league. J Strength Cond Res, 24(12), 3270-3277. DOI: https://doi.org/10.1519/jsc.0b013e3181b60430

Sheppard, J. M., Young, W. B., Doyle, T. L. A., Sheppard, T.A. y Newton, R. U. (2006). An evaluation of a new test of reactive agility and its relationship to sprint speed and change of direction speed. J Sci Med Sport, 9, 342-349. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsams.2006.05.019

Torres-Luque, G., Carpio, E., Sánchez, A. L. y Zagalaz, M. L. (2014). Niveles de condición física de escolares de educación primaria en relación a su nivel de actividad física y al género. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 18-22. DOI: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/2).116.04

World Medical Assembly (2013). Declaration of Helsinki. Geneva, Switzerland: World Health Organization.

Yanci, J. y Los Arcos, A. (2015). ¿Cómo influyen la edad y el género en la capacidad de cambiar de dirección en alumnos de educación primaria? Retos: Nuevas Perspectivas De Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 40-43. DOI: https://doi.org/10.6018/280401

Yanci, J., Arcos, A. L., Castillo, D. y Cámara, J. (2017). Sprinting, Change of Direction Ability and Horizontal Jump Performance in Youth Runners According to Gender. Journal of Human Kinetics, 60(1), 199–207. DOI: https://doi.org/10.1515/hukin-2017-0103

Yanci, J., Los Arcos, A., Grande, I., Gil, E. y Cámara, J. (2014a). Correlation between agility and sprint according to student age. Collegium Antropologicum, 38(2), 533–538.

Yanci, J., Los Arcos, A., Reina, R., Gil., E. y Grande, I. (2014b). La agilidad en alumnos de educación primaria: diferencias por edad y sexo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 14(53), 23-35. DOI: https://doi.org/10.15366/rimcafd

Yanci, J., Los Arcos, A., Salinero, J. J., Plana, C., Gil, E. y Grande, I. (2015). Effects of different contextual interference programs in agility. Revista Internacional De Medicina y Ciencias De La Actividad Física y Del Deporte, 15(59), 405-418. DOI: https://doi.org/10.15366/rimcafd2015.59.001

Yanci, J., Vizcay, J. J., Pitillas, I. y Los Arcos, J. (2016). Diferencias entre alumnos de una escuela de atletismo y estudiantes de educación primaria en la capacidad de aceleración y cambio de dirección. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 28-31. DOI: https://doi.org/10.6018/280401