Main Article Content

Carolina Nieva Boza
Universitat Autònoma de Barcelona
Spain
Lurdes Martínez-Mínguez
Universidad Autónoma de Barcelona
Spain
https://orcid.org/0000-0003-1775-6288
Laura Moya Prados
Universidad Autónoma de Barcelona
Spain
https://orcid.org/0000-0001-8324-4139
Vol. 6 No. 2 (2020), Original papers, pages 327-346
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.2.6109
Submitted: Mar 28, 2020 Accepted: Apr 17, 2020 Published: Apr 17, 2020
How to Cite

Abstract

This article describes a research realised on two subjects of two Catalan Universities, where a Project of Co-Oriented Psychomotor Learning (PCo-OPL) has been carried out through a shared tutoring between lectures and psychomotricity teachers. The goal of this study is analyse the student’s perception about formative assessment in PCo-OPL to facilitate the acquisition of psychomotor professional skills in teacher training. The sample includes 170 students. It is a mixed methodology research and there are two instruments: a focus group formed with 12 participants and a Likert questionnaire with a scale of 1 to 4, analysing the average scores (M) and standard deviations (S). The results of the focus group on the assessment and the results of two of the 16 questions of the questionnaire are presented: 3) Does the assessment that has been proposed favour the acquisition of professional skills? (M: 3.41 over 4 and S: 0.72); 9) It indicates the overall satisfaction in relation to assessment of this experience (M:3.14 out of 4 and S: 0.75). The conclusions show that students are satisfied in a global way with assessment and co-assessment carried out in the PCo-OPL and this assessment has favoured.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Álvarez, V., García, E., Gil, J., y Romero, S. (2004). La enseñanza universitaria: Planificación y desarrollo de la docencia. Almería: EOS.

Atienza, R., Valencia-Peris, A, Martos-García, D., López-Pastor, V. y Devís-Devís, J. (2016). La percepción del alumnado universitario de educación física sobre la evaluación formativa: ventajas, dificultades y satisfacción. Movimento, 22 (4), 1033-1048. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.59732

Battaglia, M.P. (2008). Nonprobability sampling. Encyclopedia of Survey Research Methods [SAGE Publication]. Recuperado de https://mafiadoc.com/nonprobability-sampling_5ca80e73097c4713608b4580.html

Cano, E. (ed.) (2012). Aprobar o aprender. Estrategias de evaluación en la sociedad red. Barcelona: Laboratori de Mitjans Interactius, Universitat de Barcelona.

Castejón, F.J., Santos, M.L. y Palacios, P. (2015). Cuestionario sobre metodología y evaluación en formación inicial en educación física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 15, 245-267. DOI: https://doi.org/10.15366/rimcafd2015.58.004

Colomer, J., Serra-Saurina, L., Cañabate, D. y Serra, T. (2018). Evaluating knowledge and assessment-centered reflective-based learning approaches. Sustainability, 10, 3122. DOI: https://doi.org/10.20944/preprints201808.0151.v1

Cortés, F. y Moya, L. (2018). La psicomotricitat des d’una mirada interdisciplinària. Revista Infància, 223, 9-12.

Denzin, N. y Lincoln, Y. (2012). Manual de investigación cualitativa. El campo de la investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.

Escudero, T. (2010). Sin tópicos ni malentendidos: fundamentos y pautas para una práctica evaluadora de calidad en la enseñanza universitaria. Zaragoza: ICE de la Universidad de Zaragoza.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). México: McGraw-Hill.

Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, A. y Abella, V. (2015). ¿De qué manera se implica el alumnado en el aprendizaje? Análisis de su percepción en procesos de evaluación formativa. Revista de Investigación en Educación, 13 (1), 88-104. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/936a/d5ebf49536264c1df538e5341c5833c9f445.pdf

Galván, J.O. y Farías, G. M. (2018). Características Personales y Práctica Docente de Profesores Universitarios y su Relación con la Evaluación del Desempeño. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 11 (2), 9-33. DOI: https://doi.org/10.15366/riee2018.11.2.001

García-Monge, A., González-Calvo, G., Martínez-Álvarez, L. y Rodríguez-Campazas, H. (2020). Aula extendida: acercando el aula universitaria a los contextos escolares para reducir la distancia “teoría-práctica”. Retos, 37, 563-571. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7243321

López-Pastor, V. (2005). La participación del alumnado en la evaluación: la autoevaluación, la coevaluación y la evaluación compartida. Tándem, 17, 1-9.

López-Pastor, V., Pérez-Pueyo, A., Barba, J. y Lorente, E. (2016). Percepción del alumnado sobre la utilización de una escala graduada para la autoevaluación y coevaluación de trabajos escritos en la formación inicial del profesorado de educación física (FIPEF). Cultura, Ciencia y Deporte (CCD), 11(31), 37-50. DOI: https://doi.org/10.12800/ccd.v11i31.641

López-Pastor, V., Molina, M., Pascual, C. y Manrique, J.C. (2020). La importancia de utilizar la evaluación formativa y compartida en la formación inicial del profesorado de educación física: los proyectos de aprendizaje tutorado como ejemplo de buena práctica. Retos, 37, 680-687. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7243328

Manrique, J.C. (2017). El potencial de los proyectos de aprendizaje tutorados en la formación inicial del profesorado. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA), 3 (2), 36-41. DOI: https://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/696

Martínez-Mínguez, L. (2017). La formación del psicomotricista a lo largo de la vida profesional. En M. Mas y M. Anton (Coord.), Psicomotricidad educativa: avanzando paso a paso (pp. 51-72). Barcelona: Octaedro.

Martínez-Mínguez, L. y Moya, L. (2017). La opinión de los estudiantes: la tutoría académica en la adquisición de competencias profesionales de educación física en los graduados en Educación Infantil. Didacticae, 2, 71-88. Recuperado de http://revistes.ub.edu/index.php/didacticae/article/view/20191/22350

Martínez-Mínguez, L. y Nieva, C. (2019). Autoevaluación de competencias profesionales de los estudiantes a partir de proyectos de aprendizaje psicomotores co-tutorados. IEYA. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 5(2), 490-495. DOI: https://doi.org/10.22370/ieya.2019.5.2.1721

Martínez-Mínguez, L., Moya, L., Nieva, C. y Cañabate, D. (2019). Percepciones de estudiantes y docentes: Evaluación formativa en Proyectos de Aprendizaje Tutorados. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 59-84. DOI: https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.004

Martínez-Mínguez, L., Rota, J. y Anton, M. (2017). Psicomotricitat, Escola i Currículum. Barcelona: Octaedro.

Meyer, V. (2002). Project oriented learning (POL) as a communication tool of environmental sciences in the community of Sohanguve. A case study. Paper presented at the International Conference on Sustainability of Water Resources, Murdoch University, Western Australia.

Moya, L. (2019). La corporeidad de los maestros y las maestras en su formación inicial. Una oportunidad para (re)conocerse y (re)descubrirse como docentes. Aula de Infantil, 98, 20-23.

Navarro-Patón, R., Rodríguez-Fernández, J.E., Rico-Días, J. (2019). Formación de futuros maestros de Educación Física a partir del aprendizaje experiencial. Sportis. Scientific Technical Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 5 (3), 423-443. DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2019.5.3.5466

Nieva, C. y Martínez-Mínguez, L. (2019). Percepciones de estudiantes sobre la tutorización acadèmica del profesorado y el maestro psicomotricista en la adquisicón de competencias profesionales. IEYA. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 5(2), 463-469. DOI: https://doi.org/10.22370/ieya.2019.5.2.1717

San Martín, C. (2012). Atención a la diversidad en el contexto educativo chileno: concepciones del profesorado sobre evaluación y diseño de la propuesta curricular. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 165-183. Recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/3030

Silva, M., Neves, G. y Moreira, S. (2016). Efectos de un programa de Psicomotricidad Educativa en niños en edad preescolar. Sportis. Scientific Technical Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 2 (3), 326-342. DOI: http://dx.doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1563

Solís, A., Prieto, J., Nistal, P. y Vázquez, M.M. (2017). Percepción y aplicación de la psicomotricidad por parte del profesorado de la etapa Infantil. Sportis. Scientific Technical Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 3 (1), 141-160. DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.1.1794

Sugrañes, E. y Ángel, Á. (2008). La educación psicomotriz (3-8 años). Cuerpo, movimiento, percepción, afectividad: una propuesta teórico-práctica. Barcelona: Graó.

Vallés, C., Martínez-Mínguez, L. y Romero, R. (2018). Instrumentos de Evaluación: Uso y Competencia del Profesorado Universitario en su Aplicación. Estudios Pedagógicos, 44 (2), 149-169. DOI: https://doi.org/10.4067/s0718-07052018000200149

Zabalza, M.A. (2002). Diseño curricular en la universidad. Competencias del docente universitario. Madrid: Narcea.