Main Article Content

José René Blanco Ornelas
Universidad Autónoma de Chihuahua
Mexico
http://orcid.org/0000-0003-2204-260X
Susana Ivonne Aguirre Vásquez
Universidad Autónoma de Chihuahua
Mexico
http://orcid.org/0000-0001-8878-2120
Carolina Jiménez Lira
Universidad Autónoma de Chihuahua
Mexico
http://orcid.org/0000-0002-4316-7746
Fernando Mondaca Fernández
Universidad Autónoma de Chihuahua
Mexico
Perla Jannet Jurado García
Universidad Autónoma de Chihuahua
Mexico
Vol. 7 No. 1 (2021), Original papers, pages 131-149
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.1.5995
Submitted: Feb 25, 2020 Accepted: Dec 14, 2020 Published: Jan 1, 2021
How to Cite

Abstract

Despite the health benefits of physical activity, most adolescents do not reach a sufficient level. The aim of this research was to analyze the psychometric properties proposed by Moreno and collaboratos for the Measurement of Intention to be Physically Active questionnaire. The total sample has been composed by 496 Mexican adolescents, 232 athletes and 264 non-athletes, with ages from 12 to 15 years (M = 12.95, SD = 0.47). The factor structure of questionnaire has been analyzed through the confirmatory factor analysis. This analysis shows that a unifactorial structure is viable and adequate for the total sample (GFI .999; RMSEA <.001; CFI 1.000) and the populations of athletes (GFI .995) and non-athletes (GFI 1.000). The unifactorial structure, according to statistical and substantive criteria, has shown adequate indicators of reliability and validity adjustment. On the other hand, the factorial structure, the factorial loads and the intercepts are considered invariant according to sport practice; however, there are differences between athletes and non-athletes for the average intentionality of being physically active. In conclusion, the Measurement of Intention to be Physically Active questionnaire can be a useful tool to advance in the study of the factors that affect the practice of physical activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Abalo, J., Lévy, J., Rial, A., & Varela, J. (2006). Invarianza factorial con muestras múltiples. En J. Lévy (Ed.), Modelización con Estructuras de Covarianzas en Ciencias Sociales (pp. 259-278). Madrid: Netbiblo.

Arbuckle, J. R. (2012). AMOS users guide version 21.0. Chicago, IL: Marketing Department, SPSS Incorporated.

Arias, J. L., Castejón, F. J., & Yuste, J. L. (2013). Propiedades psicométricas de la escala de intencionalidad de ser físicamente activo en Educación Primaria: Psychometric properties of the intention to be physically active scale in primary education: Ministerio de Educación.

Aspano, M. I., Lobato, S., Leyton, M., & Jiménez, R. (2015). La motivación y los estilos de vida saludables en adolescentes pacenses en función del género. Paper presented at the Libro de actas del XI Congreso Internacional sobre la enseñanza de la Educación Física y el deporte escolar.

Blázquez, A., León-Mejía, A., & Feu, S. (2015). Intención y práctica de actividad física en maestros españoles. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(2), 163-170. DOI: https://doi.org/10.4321/S1578-84232015000200018

Byrne, B. M. (2016). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315757421

Cox, A. E., Ullrich-French, S., & French, B. F. (2016). Validity evidence for the state mindfulness scale for physical activity. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 20(1), 38-49. DOI: https://doi.org/10.1080/1091367X.2015.1089404

Chambliss, H. (2015). Motivating Physical Activity: Skills and Strategies for Behavior Change Diet and Exercise in Cystic Fibrosis (pp. 307-316): Elsevier. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-800051-9.00035-3

Cheung, G. W., & Rensvold, R. B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling, 9(2), 233-255. DOI: https://doi.org/10.1207/s15328007SEM0902_5

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2011). Self-Determination Theory. En P. A. M. Van Lange, A. W. Kruglanski & E. T. Higgins (Eds.), Handbook of Theories of Social Psychology: Collection: Volumes 1 & 2 (pp. 416-437). New Delhi: SAGE Publications. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446249215.n21

Elosua, P., & Zumbo, B. D. (2008). Coeficientes de fiabilidad para escalas de respuesta categórica ordenadas. Psicothema, 20(4), 896-901. Recuperado de http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3572

Expósito, C., Fernández, E. J., Almagro, B. J., & Sáenz-López, P. (2012). Validación de la escala medida de la intencionalidad para ser físicamente activo adaptada al contexto universitario. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(2), 49-56. DOI: https://doi.org/10.4321/S1578-84232012000200006

Ferriz, R., González-Cutre, D., & Sicilia, Á. (2015). Revisión de la Escala del Locus Percibido de Causalidad (PLOC) para la Inclusión de la Medida de la Regulación Integrada en Educación Física. Revista de Psicología del Deporte, 24(2), 329-338. Recuperado de https://www.rpd-online.com/article/view/v24-n2-ferriz-gonzalez-cutre-etal/Ferriz_Gonzalez_Cutreetal

Franco-Arévalo, D., De la Cruz Sánchez, E., & Feu, S. (2017). La influencia de los padres e iguales en la realización de actividad físico-deportiva de los escolares de educación primaria. E-Balonmano. com: Revista de Ciencias del Deporte, 13(3), 263-272. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6291285

Gelabert, E., García-Esteve, L., Martín-Santos, R., Gutiérrez, F., Torres, A., & Subirà, S. (2011). Psychometric properties of the Spanish version of the Frost Multidimensional Perfectionism Scale in women. Psicothema, 23(1), 133-139. Recuperado de http://www.psicothema.com/PDF/3861.pdf

Grao-Cruce, A., Fernández-Martínez, A., Teva-Villén, M. R., & Niviala, A. (2017). Autoconcepto físico e intencionalidad para ser físicamente activo en los participantes del programa de escuelas deportivas. Journal of Sport and Health Research, 9(1), 15-26. Recuperado de http://www.journalshr.com/papers/Vol%209_N%201/V09_1_2.pdf

Gutiérrez, M. (2017). Efecto de las actitudes hacia la Educación Física sobre los motivos de práctica deportiva fuera del horario escolar. Sportis, 3(1), 123-140. DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.1.1747

Haerens, L., Kirk, D., Cardon, G., De Bourdeaudhuij, I., & Vansteenkiste, M. (2010). Motivational profiles for secondary school physical education and its relationship to the adoption of a physically active lifestyle among university students. European Physical Education Review, 16(2), 117-139. DOI: https://doi.org/10.1177/1356336X10381304

Hein, V., Müür, M., & Koka, A. (2004). Intention to be Physically Active after School Graduation and Its Relationship to Three Types of Intrinsic Motivation. European Physical Education Review, 10(1), 5-19. DOI: https://doi.org/10.1177/1356336x04040618

Ibarra, J., Ventura, C. y Hernández, C. (2019). Hábitos de vida saludable de actividad física, alimentación, sueño y consumo de tabaco y alcohol, en estudiantes adolescentes chilenos. Sportis, 5(1), 70-84. DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2019.5.1.3500

Koster, A., Stenholm, S., & Schrack, J. A. (2018). The benefits of physical activity for older people. The Palgrave handbook of ageing and physical activity promotion (pp. 43-60). Palgrave Macmillan, Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-71291-8_3

Montero, I., & León, O. (2005). Sistema de clasificación del método en los informes de investigación en Psicología. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5, 115-127. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33701007

Moreno, J. A., Martínez, C., Moreno, V., Marcos, P., Conte, L., & Moreno, R. (2012). Motivación, creencias de habilidad e intención de ser físicamente activo al finalizar la Educación obligatoria. Revista Mexicana de Psicología, 29(2), 175-183. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2430/243030190008.pdf

Moreno, J. A., Moreno, R., & Cervelló, E. (2007). El autoconcepto físico como predictor de la intención de ser físicamente activo. Psicología y salud, 17(2), 261-267. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/291/29117210.pdf

Muñoz, P. (2017). Análisis de la relación existente entre los tipos de motivación y la intención de ser físicamente activo en Educación Física de Primaria. E-motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación(8), 3-12. DOI: https://doi.org/10.33776/remo.v0i8.3132

Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1995). Teoría Psicométrica. México: McGraw-Hill.

OMS. (2018). Actividad física. Recuperado de http://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity

Quennerstedt, M. (2019). Healthying physical education-on the possibility of learning health. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(1), 1-15. DOI: https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1539705

Revelle, W., & Zinbarg, R. E. (2009). Coefficients alpha, beta, omega and the glb: comments on Sijtsma. Psychometrika, 74(1), 145-154. DOI: https://doi.org/10.1007/s11336-008-9102-z

Rodríguez, M. N., & Ruiz, M. A. (2008). Atenuación de la asimetría y de la curtosis de las puntuaciones observadas mediante transformaciones de variables: Incidencia sobre la estructura factorial. Psicológica, 29, 205-227. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2718372

Ruiz, M. A., Pardo, A. y San Martín, R. (2010). Modelos de ecuaciones estructurales. Papeles del Psicólogo, 31(1), 34-45. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/778/77812441004.pdf

Sijtsma, K. (2009). On the use, the misuse, and the very limited usefulness of Cronbach’s alpha. Psychometrika, 74(1), 107-120. DOI: https://doi.org/10.1007/s11336-008-9101-0

Spatacioli, E. S. (2020). Factores motivacionales relacionados con la adherencia a la práctica físico-deportiva en adolescentes de 15 a 19 años de los centros deportivos de la ciudad de Punta Alta. Universidad Nacional de Río Negro. Recuperado de https://rid.unrn.edu.ar/jspui/handle/20.500.12049/5371

Thompson, B. (2004). Exploratory and Confirmatory Factor Analysis. Understanding concepts and applications. . Washington, D C: American Psychological Association. DOI: https://doi.org/10.1037/10694-000

Toto, G. A. y Strazzeri, I. (2018). Sport and physical education as prevention against technological addictions. Journal of Human Sport & Exercise. DOI: https://doi.org/10.14198/jhse.2019.141.11

Trigueros, R., Aguilar-Parra, J. M., Cangas, A. J., Fernández-Batanero, J. M. y Álvarez, J. F. (2019). The Influence of the Social Context on Motivation towards the Practice of Physical Activity and the Intention to be Physically Active. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(21), 4212. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph16214212

Vansteenkiste, M., Niemiec, C. P., & Soenens, B. (2010). The development of the five mini-theories of self-determination theory: An historical overview, emerging trends, and future directions The decade ahead: Theoretical perspectives on motivation and achievement (pp. 105-165): Emerald Group Publishing Limited. DOI: https://doi.org/10.1108/S0749-7423(2010)000016A007