Main Article Content

Francisco José Martínez-Hita
University of Zaragoza
Spain
https://orcid.org/0000-0001-5505-8777
Vol. 8 No. 2 (2022), Original papers, pages 227-238
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2022.8.2.8712
Submitted: Sep 28, 2021 Accepted: Apr 4, 2022 Published: May 1, 2022
How to Cite

Abstract

The introduction of bilingual approaches, such as CLIL, are becoming increasingly common in Physical Education (PE) sessions. However, little is known about the consequences of the implementation of these programs in subjects that assume the introduction of a new language. The aim of this research is to find out if a specific CLIL training for Physical Education improves the motor engagement time of the sessions. To this end, four PE teachers were trained based on the questionnaire Evaluation of Physical Education Sessions through CLIL (CESEFA) with two evaluations, a diagnostic one prior to the training and a summative one afterwards. The information obtained was compared by means of descriptive and contrast statistics (Mann-Whitney U test). The results show a significant increase in the MCT, close to 5%, as well as in the organization time (5.6%) and time spent on the task (12.9%). For this reason, it is convenient to highlight the fundamental role of specific methodological training for bilingual teachers in order to achieve excellence in the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Baena-Extremera, A., Gómez-López, M. y Granero-Gallegos, A. (2017). Aprendizaje de la Educación Física bilingüe a partir de las metas de logro y el clima de aprendizaje. Porta Linguarum 28, 81-93. https://doi.org/10.30827/Digibug.54004

Barrios, E. y Milla-Lara, M. D. (2020). CLIL methodology, materials and resources, and assessment in a monolingual context: an analysis of stakeholders’ perceptions in Andalusia, The Language Learning Journal, 48(1), 60-80. https://doi.org/10.1080/09571736.2018.1544269

Ceallaigh, T. O., Mhurchu, S. N., y Chroinin, D. N. (2017). Balancing content and language in CLIL. The experiences of teachers and learners. Journal of Immersion and Content-Based Language Education, 5(1), 58-86. DOI: https://doi.org/10.1075/jicb.5.1.03oce

Cimermanová I. (2021) A Review of European Research on Content and Language Integrated Learning. Integration of Education, 25(2):192-213. https://doi.org/10.15507/1991-9468.103.025.202102.192-213

Coral, J., Urbiola, M., Sabate, E., Bofill J., Lleixa T. y Vila, R. (2017). Does the teaching of physical education in a foreign language jeopardise children’s physical activity time? A pilot study. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 23, 839-854. https://doi.org/10.1080/13670050.2017.1407289

Custodio, M. y García, J. M. (2019). Medida de la competencia para programar AICLE y diagnóstico de las necesidades de formación docente. Bordón, 72, 31-48. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.72250

Durán-Martíinez, R., Beltrán-Llavador, F. y Martínez-Abad, F. (2016). A contrastive análisis between novice and expert teachers’ perceptions of school bilingual programmes. Cultura y Educación, 28(4), 738-770. https://doi.org/10.1080/11356405.2016.1237339

García-Bermejo, M. L. (2021). Foreign language education in Spain: A historial view. European Journal of Applied Linguistics, 9(1), 115-135. https://doi.org/10.1515/eujal-2020-0021

Gil-López, V., González-Víllora, S. y Hortiguela-Alcalá, D. (2021). Learning foreign languages through content and language integrated learning in physical education: A systematic review. Porta Linguarum 35, 165-182. https://doi.org/10.30827/portalin.v0i35.15785

Gómez-Ruano, M. A. (2018). Aproximación a la metodología de enseñanza de la Educación Física bilingüe. En A. García, J. J. Vilar, E. Ortega y A. Díaz (Eds). El futuro de la Educación Física: nuevos enfoques y aplicaciones metodológicas (p. 37-70). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.

González, H., Salazar, P. A. y Villota, J. A. (2021). El aprendizaje de inglés como lengua extranjera a través de las prácticas deportivas. Revista Boletín Redipe, 10 (4), 347-375. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i4.1276

Hall-López, J. (2021). Programa de formación educativa para aumentar el índice de actividad física moderada a vigorosa en profesores de educación física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 39, 192-199. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78014

Hall-López, J., Ocho-Martínez, P. Y., González-Terrazas, J. C. y Fernández-Ozcorta, E. J. (2019). Clases de Educación Física activas mediante evaluación SOFIT. Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 13, 31-42. https://doi.org/10.33776/remo.v0i13.4590

Hernando Garijo, A., Hortigüela Alcalá, D., y Pérez Pueyo, Ángel. (2017). Percepción de coordinadores de programas bilingües y docentes de Educación Física en inglés en secundaria sobre el proceso de implantación y desarrollo del bilingüismo en la Comunidad de Castilla y León. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 33, 63-68. https://doi.org/10.47197/retos.v0i33.54423

HHS - U.S. Department of Health & Human Services. (1979). The Belmont Report. Washington: HHS-US. Recuperado de: https://www.hhs.gov/ohrp/sites/default/files/the-belmont-report-508c_FINAL.pdf

Lasagabaster, D., y Ruiz de Zarobe, Y. (Eds.). (2010). CLIL in Spain: Implementation, results and teacher training. Cambridge Scholars Publishing.

Lorenzo, F., y Granados, A. (2020). Una generación de enseñanza bilingüe: Resultados de un estudio a gran escala de profesores AICLE. ELIA: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 20, 77–111. http://revistas.uned.es/index.php/ELIA/article/view/29198

Martínez-Hita, F., y García-Cantó, E. (2017). Influencia del bilingüismo en el tiempo de compromiso motor en Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 32, 178-182.: https://doi.org/10.47197/retos.v0i32.51805

Martínez-Hita, F.J., Granero-Gallegos, A. y Gómez-López, M. (In Press). Diseño y validación de una herramienta para evaluar AICLE en las sesiones de Educación Física. Porta Linguarum

McKenzie, T., Sallis, J., y Nader, P. (1991). SOFIT. System for Observing Fitness Instruction Time. Journal of Teaching in Physical Education,11(2), 195-205. https://doi.org/10.1123/jtpe.11.2.195

Merino, J. (2016). “Non-linguistic content in CLIL: is its learning diminished?,” in CLIL Experiences in Secondary and Tertiary Education: In Search of Good Practices, eds D. Lasagabaster, and A. Doiz (Bristol: Peter Lang), 17–43.

National Association for Sport and Physical Education (NASPE) (2009). National Standards and Guidelines for Physical Education Teacher Education (3ª ed.). Reston.

Núñez, L., Pérez, A., Urrutia, I., Núñez, E., Hortigüela, D., Hernando, A., Garrote, J., y Rivera, P. (2017). Cuñas motrices bilingües. Infancia, Educación y Aprendizaje, 3, 479-485. https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.2.767

Pérez, A., Lorenzo, F. y Pavón, V. (2016). European bilingual models beyond lingua franca: key findings from CLIL French programs. Language Policy, 15, 485–504. https://doi.org/10.1007/s10993-015-9386-7

Pérez-Cañado, M.L. (2018). The effects of CLIL on L1 and content learning: Updated empirical evidence from monolingual contexts. Learning and Instruction, 57, 18-33. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.12.002

Ramírez, J., Lozano, L., San-Matías, J., Zabala, M., y Viciana, J. (2006). Directrices metodológicas para la observación sistemática del tiempo de clase en la investigación de la Educación Física. European Journal of Human Movement, 15, 187-196.

Salvador-García C., Chiva-Bartoll, O. y Capella-Peris, C. (2019). Bilingual physical education: The effects of CLIL on physical activity levels. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. https://doi.org/10.1080/13670050.2019.1639131

Salvador-García, C., Chiva-Bartoll, O. y Vergaz, J. J. (2018). Percepción del alumnado sobre el uso del método AICLE en Educación Física: estudio de caso. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 33, 138-142. https://doi.org/10.47197/retos.v0i33.53665

Torres, S. M. (2019). La idoneidad de la EF para el aprendizaje integrado de contenidos en lengua extranjera (AICLE). EmásF. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7063106

Trujillo, F., Salvadores, C. y Gabarrón, A. (2019). Tecnología para la enseñanza y el aprendizaje de lenguas extranjeras: revisión de la literatura. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 153-169. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22257

Villabona, N. y Cenoz, J. (2021): The integration of content and language in CLIL: A challenge for content-driven and language-driven teachers, Language, Culture and Curriculum. https://doi.org/10.1080/07908318.2021.1910703