Sophropedagogy as a motivational regulation strategy for learning skills in Physical Education
Main Article Content
Abstract
In a context of uncertainty, stress, incorporation of technology and hybrid training processes, simple and efficient innovative alternatives are required with the possibility of improving the performance and academic commitment of students in the teaching-learning processes in the area of Physical Education (PE). The study aimed to determine the effect of sophropedagogy as a motivational regulation strategy for learning skills related to the development of body schema awareness and positive mental activation in the PE curriculum area. It is a quasi-experimental research with pre and post test without control group, developed in face-to-face and non-face-to-face training processes during two academic semesters, with 150 students of the initial, intermediate and superior cycle of the Professional School of Physical Education / National University of the Altiplano, Puno. -Peru. The results highlight the feasibility of including sophropedagogy as a motivational-inducing training in hybrid teaching-learning training processes, whose effects on learning skills in PE were significant: 0.000 less than 0.05 according to the Wilconxon signed-rank test. It is concluded that sophropedagogy has shown to grant autonomy-flexibility options to plan, execute and monitor actions in relation to proposed objectives in the PE area and easily adapts to calendars, spaces and individual-collective learning rhythms of PE students.
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Abós, A., García-González, L., Aibar, A., & Sevil-Serrano, J. (2021). Towards a better understanding of the role of perceived task variety in Physical Education: A selfdetermination theory approach. Psychology of Sport and Exercise, 56, 101988. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2021.101988
Alves, R., Gomes, J. A. & Becoña, E. (2021). La actividad física entre los universitarios portugueses y su relación con el conocimiento y las barreras percibidas. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 7(1), 25-42. https://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.1.6924
Aznar, A., & Vernetta, M. (2022). Satisfacción e importancia de la Educación Física en centros educativos de secundaria. Revista Iberoamericana De Ciencias De La Actividad Física Y El Deporte, 11(2), 44-57. https://doi.org/10.24310/riccafd.2022.v11i2.15009
Bellver-Pérez, S. & Menescardi, C. (2022). Importancia de la aplicación de técnicas de relajación en el aula de educación física. Retos, 44, 405-415. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.88011
Caycedo, N. & Rangelrooy, K.V. (2003). La sofrología caycediana más que una técnica de relajación. Natura Medicatrix: Revista médica para el estudio y difusión de las medicinas alternativas, 21(6), 355-362. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4914533
Costa, M. A. & Almeida, F. Q. (2018). O corpo intensivo ea educação física El cuerpo intensivo y la educación física, Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 40 (1), 3-9. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2017.06.002
del Val Martín, P., Sebastiani Obrador, E., & Blázquez Sánchez, D. (2021). ¿Qué es y cómo se mide la calidad en Educación Física? Una revisión de literatura. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 7(2), 300-320. https://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.2.7181
Diloy-Peña, S., García-González, L., Sevil-Serrano,J., Sanz-Remacha, M. y Abós, A. (2021). Estilo motivacional docente en educación física: ¿cómo afecta a las experiencias del alumnado?. Apunts. Educación Física y Deportes, 144, 44-51. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2021/2).144.06
Founaud, M. P. & González-Audicana, C. (2020) La vivencia emocional en los estudiantes de Educación Primaria en Educación Física. Journal of Sport and Health Research. 12(Supl 1):15-24. https://recyt.fecyt.es/index.php/JSHR/article/view/80800
Franco, E., Tovar, C., González-Peño, A. y Coterón, J. (2021). Efectos de una intervención docente basada en modelos de educación deportiva sobre los resultados conductuales y motivacionales de los estudiantes dentro del entorno de Educación Física en el escenario COVID-19, Sustainability, 13, 12468. https://doi.org/10.3390/su132212468
Franco, E., Coterón, J., Martínez, H. A. & Brito, J. (2017). Perfiles motivacionales en estudiantes de educación física de tres países y su relación con la actividad física. Suma Psicológica, 24(1), 1-8. https://doi.org/10.1016/j.sumpsi.2016.07.001
Franco Renart, M., & Menescardi Royuela, C. (2020). Análisis de factores motivacionales en la práctica de actividad física del alumnado de educación secundaria obligatoria en un centro de Valencia. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 6(2), 266-285. https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.2.5555
Galak, E.; Boyezuk, A. & Moya, A. (2018). Significaciones sobre cuerpo en el campo académico de la Educación Física argentina. Educación Física y Deporte, 37(2), 179-203. http://doi.org/10.17533/udea.efyd.v37n2a04
Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, Ángel, & Hernando-Garijo, A. (2022). En búsqueda de acuerdos sobre los fines pedagógicos que han de regir en la Educación Física. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 8(2), 255-282. https://doi.org/10.17979/sportis.2022.8.2.8874
Hutmacher, D., Eckelt, M., Bund, A., & Steffgen, G. (2020). Does motivation in physical education have an impact on out-of-school physical activity over time? A longitudinal approach. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(19), 7258. https://doi.org/10.3390/ijerph17197258
Koka, A., Tilga, H., Hein, V., Kalajas-Tilga, H., & Raudsepp, L. (2021). A multidimensional approach to perceived teachers’ autonomy support and its relationship with intrinsic motivation of students in physical education. International Journal of Sport Psychology, 52(3), 266– 286. https://doi.org/10.7352/IJSP.2021.52.266
Leo, F. M., Mouratidis, A., Pulido, J. J., López-Gajardo, M. A., & Sánchez-Oliva, D. (2020). Perceived teachers’ behavior and students’ engagement in physical education: The mediating role of basic psychological needs and self-determined motivation. Physical Education and Sport Pedagogy, 1–18. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1850667
López-Gil, J. F., Caetano, C. I., Sentonel, R. G., Cavichiolli, F. R. & Lucas, J. L. Y. (2020). Nivel autoinformado de actividad física en escolares que participan en educación física: una revisión sistemática. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 28(03), 1020-1036. https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAR1962
Løvoll, H. S., Bentzen, M., & Säfvenbom, R. (2020). Development of positive emotions in Physical Education: Person-centred approach for understanding motivational stability and change. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(7), 999–1014. https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1639818
Mercado, M. C. & Balagué, G. (1977). Aplicación de las técnicas sofrológicas en deportistas. Apunts Sport Medicine, 14(56), 185-192.
Mieziene, B., Emeljanovas, A., Putriute, V., & Novak, D. (2021). The direct and indirect relationships within the extended trans-contextual model for moderate-to-vigorous physical activity. Frontiers in Pediatrics, 9, 265. https://doi.org/10.3389/fped.2021.666040
Molina, E. (2021). Las emociones en el aula. Una propuesta de innovación desde la Educación Física y la música [Máster universitario]. Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/handle/10481/70716
Moral-García, J. E., López-García, S., Urchaga, J. D., Maneiro, R. & Guevara, R. M. (2021). Relación entre motivación, sexo, edad, composición corporal y actividad física en escolares. Apunts. Educación Física y Deportes, 144, 1-9. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2021/2).144.01
Nascimento, J. R., Silva, E. C., Freire, G. L. M., Granja, C. T. L., Silva, A. A. & Oliveira, D. V. (2020). La motivación del deportista y la calidad de su relación con el entrenador. Apunts. Educación Física y Deportes, 142, 21-28. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2020/4).142.03
Nóbrega, T. P., Mendes, M. I. B. & Gleyse, J. (2016). Compreensões de corpo na educação física: análise de conteúdo das revistas EPS (França) e RBCE (Brasil). Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 38 (3), 227-234. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2016.02.011
Paiva, W. S. de C. & Moreira, W. W. (2020). O fenômeno corpo/corporeidade na compreensão de concluintes de licenciatura em Educação Física. Educación Física y Ciencia, 22(3), e136.
Sarroeira, S., Pereira, B. O., Carvalho, G. S., & Fernandéz, E. R. (2022). Intervenciones basadas en métodos de relajación en el contexto escolar desde la perspectiva de la promoción de la salud y el bienestar: una revisión sistemática. Retos, 45, 583–590. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.90898
Schneider, J., Polet, J., Hassandra, M., Lintunen, T., Laukkanen, A., Hankonen, N., Hirvensalo, M., Tammelin, T. H., Törmäkangas, T., & Hagger, M. S. (2020). Testing a physical education-delivered autonomy supportive intervention to promote leisure-time physical activity in lower secondary school students: the PETALS trial. BMC Public Health, 20(1), 1438. https://doi.org/10.1186/s12889-020-09518-3
Shen, Y. (2023). Efecto de la intervención con ejercicio y la rehabilitación en pacientes con depresión. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 29: e2022_0157. https://doi.org/10.1590/1517-8692202329012022_0157
Souza de Carvalho, R., Castillo, M., Castillo, F., Faúndez, C., Bassoli de Oliveira, A., & Matias de Souza, V. (2020). Percepciones de profesores en formación sobre las prácticas pedagógicas supervisadas de educación física. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 6(3), 426-446. https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.3.6643
Van, K., Solans-Buxeda, R., Caycedo-Desprez, N., Selvam, R., Bulbena, A. & Fernádez-García, M. (2020). Efectividad de un programa estructurado de sofrología durante 4 semanas en pacientes de atención primaria con un nivel medio o alto de ansiedad: Estudio aleatorio controlado. Actas Españolas de Psiquiatría, 48(5), 200-208.
Vasconcellos, D., Parker, P. D., Hilland, T., Cinelli, R., Owen, K. B., Kapsal, N., Lee, J., Antczak, D., Ntoumanis, N., Ryan, R. M., & Lonsdale, C. (2020). Self-determination theory applied to physical education: A systematic review and metaanalysis. Journal of Educational Psychology, 112(7), 1444–1469. https://doi.org/10.1037/edu0000420
Vivanco, A. (2020). Teleducación en tiempos de COVID-19: brechas de desigualdad. CienciAmérica, 9(2), 166-175. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.307
Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J. & Jiang, F. (2020). Mitigar los efectos del confinamiento domiciliario en los niños durante el brote de COVID 19. Lancet, 395 (10228),945–947.
White, R. L., Bennie, A., Vasconcellos, D., Cinelli, R., Hilland, T., Owen, K. B., & Lonsdale, C. (2021). Self-determination theory in physical education: A systematic review of qualitative studies. Teaching and Teacher Education, 99, 103247. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103247