Main Article Content

Oliver Ramos Álvarez
University of Cantabria
Spain
https://orcid.org/0000-0001-7255-1555
Alba Puente León
University of Cantabria
Spain
Víctor Arufe Giráldez
University of Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0002-6440-048X
Vol. 9 No. 2 (2023), Original papers, pages 237-261
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2023.9.2.9435
Submitted: Dec 15, 2022 Accepted: Jan 5, 2023 Published: May 1, 2023
How to Cite

Abstract

At the primary school stage, especially in the last cycle, it can be observed more and more frequently that pupils are changing their routines and activities towards other more sedentary activities. This development may be a source of non-communicable diseases (NCDs). The increase in time spent using screen devices is to the detriment of time devoted to physical activity. It is for this reason that the area of Physical Education takes on the responsibility of promoting the practice of physical activity and an improvement in the eating habits of students. This quasi-experimental research is an intervention with an experimental group and subsequent analysis of the results with those obtained by a control group. The aim of the study is to check if there are differences in the physical condition and anthropometric values of 11 and 12 year old students after an intervention plan at school on their healthy habits. For this purpose, the Alpha Fitness Test Battery and a daily food control were used. The results show that after implementing the healthy habits programme, the time dedicated to physical activity and the acquisition of a healthy diet increased, improving the results of physical condition assessment as well as anthropometric values.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Alba-Martín, R. (2016). Prevalencia de obesidad infantil y hábitos alimentarios en educación primaria. Enfermería Global, 15(2), 40. https://doi.org/10.6018/eglobal.15.2.212531

American Psychological Association. (2020). Publication Manual of the American Psychological Association, 7th ed. American Psychological Association.

Arredondo-García, J.L., Méndez-Herrera, A., Medina-Cortina, H. y Pimentel-Hernández, C. (2017). Agua: la importancia de una ingesta adecuada en pediatría. Acta Pediátrica de México, 38(2), 116–124. https://doi.org/https://doi.org/10.18233/apm38no2pp116-1241363

Arufe-Giráldez, V., Cachón, J., Zagalaz, M.L., Sanmiguel-Rodríguez, A. y González, G. (2020). Equipamiento y uso de Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en los hogares españoles durante el periodo de confinamiento. Asociación con los hábitos sociales, estilo de vida y actividad física de los niños menores de 12 años. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 183–204. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1474

Arufe, V., Puñal, J., Navarro-Patón, R. y Sanmiguel-Rodríguez, A. (2021). Impact of a Series of Educational Talks Taught by Health Professionals to Promote Healthy Snack Choices among Children. Children, 8(3), 203. https://doi.org/10.3390/children8030203

Ato, M., López-García, J. J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038–1059. https://doi.org/https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Bonilla-Caicedo, M.C., Ríos-Guarango, P.A., Yaulema-Brito, L.P. y Sánchez-Osejo, E.J. (2022). Health promotion strategies for healthy eating in school children: a systematic review. Polo Del Conocimiento: Revista Científico - Profesional, 7(2), 865–877.

Camacho, M.J., Fernández, E., Ramírez, E., y Blández, J. (2012). The role of physical education in the promotion of health-oriented physical activity in adolescence: A systematic review of intervention programs | La educación física escolar en la promoción de la actividad física orientada a la salud en la adolescencia: Revista Complutense de Educación, 24(1), 9–26.

Castro-Sánchez, M., Linares-Manrique, M., Sanromán-Mata, S. y Pérez-Cortés, A. J. (2017). Análisis de los comportamientos sedentarios, práctica de actividad física y uso de videojuegos en adolescentes Analysis. III, 73–78. DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.2.1746

Celdrán, A., Valero, A., y Sánchez-Alcaráz, B. J. (2012). La importancia de la educación física en el sistema educativo. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 12(2), 13–18.

Cuadri, J., Tornero, I., Sierra, A., y Sáez, J.M. (2018). Revisión sistemática sobre los estudios de intervención de actividad física para el tratamiento de la obesidad. Retos. Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, 33, 261–266. https://doi.org/https://doi.org/10.47197/retos.v0i33.52996

Dapcich, V., Salvador, G., Ribas, L., Pérez, C., Aranceta, J., y Serra, L. (2004). Guía de la alimentación saludable. Senc, 105.

Devís, J., y Peiró, C. (1993). Dossier la actividad física y la promoción de la salud en niños/as y jóvenes: la escuela y la educación física. Revista de Psicología Del Deporte, 4, 71–86.

Díaz, R. y Aladro, M. (2016). Relationship between the use of New Technologies and overweight children as a problem of Public Health. RqR Enfermería Comunitaria, 4(1), 46–51.

Flores, B. y Aceituno, J. (2021). Planes de prevención de enfermedades crónicas no transmisibles en niños y adolescentes. Pediatría Atención Primaria, 23(90), 143–153.

García, M.A., Delgado, F.J.H. y Sánchez, P.T. (2016). Nutrición Hospitalaria. 33(6), 1438–1443.

George, D. y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference 11.0 update (4th ed.). Allyn y Bacon.

González-Valero, G., Zurita-Ortega, F., Puertas-Molero, P., Chacón-Cuberos, R., Espejo, T., y Castro, M. (2017). Educación para la salud: implementación del programa “Sportfruits” en escolares de Granada. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias Del Deporte, 6(2), 137. https://doi.org/10.6018/300491

Gurnani, M., Birken, C. y Hamilton, J. (2015). Childhood Obesity: Causes, Consequences, and Management. Pediatric Clinics of North America, 62(4), 821–840. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2015.04.001

Guthold, R., Stevens, G. A., Riley, L.M., y Bull, F.C. (2020). Global trends in insufficient physical activity among adolescents: a pooled analysis of 298 population-based surveys with 1·6 million participants. The Lancet. Child y Adolescent Health, 4(1), 23–35. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(19)30323-2

Gutiérrez, J.M., Guevara, M.C., Enríquez, M.C., Paz, M.A., Hernández del Ángel, M.A. y Landeros, E. A. (2017). Estudio en familias: factores ambientales y culturales asociados al sobrepeso y obesidad. Enfermería Global, 16(1), 1–19. https://doi.org/https://doi.org/10.6018/eglobal.16.1.253811

Hernández-Sánchez, J., Oviedo-Cáceres, M.P., Rincón-Méndez, A.Y., Hakspiel-Plata, M.C., Mantilla-Uribe, B. P. (2019). Tendencias teóricas y prácticas de la promoción de la salud en el ámbito escolar en Latinoamérica. Rev Univ Ind Santander Salud, 51(2), 155–168. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.18273/revsal.v51n2-2019008

Hjorth, M. F., Sørensen, L. B., Andersen, R., Dyssegaard, C. B., Ritz, C., Tetens, I., Michaelsen, K. F., Astrup, A., Egelund, N., y Sjödin, A. (2016). Normal weight children have higher cognitive performance – Independent of physical activity, sleep, and diet. Physiology y Behavior, 165, 398–404. https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2016.08.021

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación., 122868 (2020). https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf

Jiménez-Parra, J.F., Manzano-Sánchez, D., Camerino, O., Castañer, M. y Valero-Valenzuela, A. (2022). Enhancing Physical Activity in the Classroom with Active Breaks: A Mixed Methods Study. Apunts Educación Física y Deportes, 147, 84–94. https://doi.org/https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2022/1).147.09

Lecube, A., Monereo, S., Rubio, M. Á., Martínez-de-Icaya, P., Martí, A., Salvador, J., Masmiquel, L., Goday, A., Bellido, D., Lurbe, E., García-Almeida, J. M., Tinahones, F. J., García-Luna, P. P., Palacio, E., Gargallo, M., Bretón, I. y Morales-Conde, S., F. F. (2017). Prevention, diagnosis, and treatment of obesity. 2016 position statement of the Spanish Society for the Study of Obesity. Endocrinología, Diabetes y Nutrición, 66(1), 15–22. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.endonu.2016.07.002

Léger, L. y Boucher, R. (1980). An indirect continuous running multistage field test: the Université de Montréal track test. Canadian Journal of Applied Sport Science, 5(2), 77–84.

Lozano-Sánchez, A. M., Zurita-Ortega, F., Ubago-Jiménez, J. L., Puertas-Molero, P., Ramírez-Granizo, I., y Núñez-Quiroga, J. I. (2018). Videojuegos, práctica de actividad física, obesidad y hábitos sedentarios en escolares de entre 10 y 12 años de la provincia de Granada (Videogames, physical activity practice, obesity, and sedentary habits in schoolchildren aged 10 to 12 years old in th. Retos, 2041(35), 42–46. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.61865

Marín, V. (2016). El blog: Pensamiento de los profesores en formación en educación primaria. Opcion, 32(79), 145–162.

Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19., 25390 (2020).

Muñoz, S. (2005). La Educación Física Escolar Ante El. Camilo, 5, 179–199. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista19/artobesidad10.pdf?origin=publication_detail

Nunnally, J.C. y Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). McGraw-Hill.

Nuviala Nuviala, A., Ruiz-Juan, F., y García Montes, M. E. (2003). Tiempo libre, ocio y actividad física en los adolescentes. La influencia de los padres. Retos, 6, 13–20. https://doi.org/10.47197/retos.v0i6.35078

Organización Mundial de la Salud. Recomendaciones mundiales sobre la actividad física para la salud. (n.d.). Retrieved November 14, 2022, from https://www.who.int/

Organización Mundial de la Salud. (2010). Recomendaciones Mundiales sobre Actividad Física para la Salud. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44441/9789243599977_spa.pdf?ua=1

Organización Mundial de la Salud. (2019). Para crecer sanos, los niños tienen que pasar menos tiempo sentados y jugar más. https://www.who.int/es/news-room/detail/24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more

Ortega, F.B., Artero, E.G., Ruiz, J.R., España-Romero, V., Jiménez-Pavón, D., Vicente-Rodríguez, G., Moreno, L.A., Manios, Y., Béghin, L., Ottevaere, C., Ciarapica, D., Sarri, K., Dietrich, S., Blair, S.N., Kersting, M., Molnar, D., González-Gross, M., M. J. (2011). Physical fitness levels among European adolescents: the HELENA study. British Journal of Sports Medicine, 45(1), 20–29. https://doi.org/10.1136/bjsm.2009.062679

Paz Maldonado, E. (2018). La ética en la investigación educativa. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación., 6(1), 45–51. https://doi.org/https://doi.org/10.26423/rcpi.v6i1.219

Pérez, B.M. (2014). Salud: entre la actividad física y el sedentarismo. Health: Between Physical Activity and Sedentariness., 27(1), 119–128.

Pérez, I.J. y Delgado, Ms. (2007). En Educación Física Para La Salud. Motricidad. European Journal of Human Movement, 18, 61–77.

Pérez López, A., Valadés Cerrato, D., y Buján Varela, J. (2017). Sedentarismo y Actividad Física. Revista de Investigación y Educación En Ciencias de La Salud (RIECS), 2(1), 49–58. https://doi.org/10.37536/riecs.2017.2.1.17

Ramos Álvarez, O.; Arufe Giráldez, V.; Cantarero Prieto, D.; Ibáñez García, A. (2021a). Changes in Physical Fitness, Dietary Habits and Family Habits for Spanish Children during SARS-CoV-2 Lockdown. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18(13293). https://doi.org/https://doi.org/10.3390/ijerph182413293

Ramos Álvarez, O.; Arufe Giráldez, V.; Cantarero Prieto, D.; Ibáñez García, A. (2021b). Impact of SARS-CoV-2 Lockdown on Anthropometric Parameters in Children 11/12 Years Old. Nutrients, 13(4174). https://doi.org/https://doi.org/ 10.3390/nu13114174

Ramos Álvarez, O.; Arufe Giráldez, V.; Sanmiguel-Rodríguez, A. y Navarro Patón, R. (2022a). Variations in Manual Dexterity in 11-and 12-Year-Old Children in the North of Spain in the SARS-CoV-2 Lockdown. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(12), 7162. https://doi.org/https://doi.org/10.3390/ijerph19127162

Ramos-Álvarez, O., Arufe-Giráldez, V., Sanmiguel-Rodríguez, A. y Navarro-Patón, R. (2022b). Implications for balance in 11- and 12-year-old children in northern Spain during SARS-CoV-2 lockdown. Frontiers in Physiology, 13(1009299). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1009299

Rodríguez, A.F., Rodríguez, J.C., Guerrero, H.I., Arias, E.R., Paredes, A.E. y Chávez, V. A. (2020). Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto escolar. Revista Cubana de Medicina General Integral, 36(2), e1535.

Ruiz, J., España-Romero, V., Castro, J., Artero, E., Ortega, F., Jiménez, D., Cuenca, M., Chillón, P., Girela, M., Mora, J., Gutiérrez, A., Suni, J., Sjöström, M., y Castillo, M. (2011). Batería ALPHA-Fitness : Test de campo para la evaluación de la condición física relacionada con la salud en niños y adolescentes Manual de instrucciones. Assessing Levels oF Physical Activity. https://www.ugr.es/~cts262/ES/documents/MANUALALPHA-Fitness.pdf

Tic, C. y Blanquerna, E. (2010). Experiencia educativa con blogs en el aula de Educación Primaria. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 0(17).

Úbeda-Colomer, J. y Alventosa, J.P.M. (2016). El blog como herramienta didáctica en educación física: La percepción del alumnado. Apunts. Educación Física y Deportes, 126, 37–45. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/4).126.04

Weihrauch-Blüher, S., Schwarz, P. y Klusmann, J. (2019). Childhood obesity: increased risk for cardiometabolic disease and cancer in adulthood. Metabolism: Clinical and Experimental, 92, 147–152. https://doi.org/10.1016/j.metabol.2018.12.001

Wickel, E.E., y Belton, S. (2016). School’s out … now what? Objective estimates of afterschool sedentary time and physical activity from childhood to adolescence. Journal of Science and Medicine in Sport, 19(8), 654–658. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2015.09.001