Main Article Content

Fernanda Cordero-Tapia
University of Católica del Maule
Chile
https://orcid.org/0000-0002-7761-2342
Sofía Vásquez-Vielma
University of Católica del Maule
Chile
https://orcid.org/0009-0006-0861-149X
Franklin Castillo-Retamal
University of Católica del Maule
Chile
Vol. 11 No. 1 (2025), Original papers, pages 1-20
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2025.11.1.11137
Submitted: Aug 9, 2024 Accepted: Oct 4, 2024 Published: Dec 31, 2024
Copyright How to Cite

Abstract

The aim of the study was to analyze the characteristics and specificities of Physical Education (PE) in the Chilean rural context. The methodology of the study is qualitative; eight teachers from four rural municipal educational establishments in a province of central-southern Chile were interviewed. Each interview lasted approximately 30 to 45 minutes and the participation of the teachers was voluntary. The treatment and analysis of the data was developed from an inductive logic of categorization. The results show that PE teachers in the rural context face difficulties due to the lack of infrastructure and sports materials, which highlights the need to improve these aspects in order to guarantee equitable education. Another relevant element to highlight is that evaluation in PE in rural settings goes beyond technical measurement, integrating the emotional and motivational progress of students. It is concluded that it is necessary to incorporate educational approaches that combine academic, personal and social development that promote meaningful and equitable learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Abós Olivares, P., & Boix Tomás, R. (2017). Evaluación de los aprendizajes en escuelas rurales multigrado. Aula Abierta, 45(1), 41–48. https://doi.org/10.17811/rifie.45.1.2017.41-48

Almonacid-Fierro, A. A., & Almonacid Fierro, M. A. (2021). Percepción de adultos mayores chilenos en relación a la salud y el ejercicio físico en pandemia Covid-19 (Perception of Chilean older adults in relation to health and physical exercise in pandemic Covid-19). Retos, 42, 947–957. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.89678

Aragundi-Valle, R. & Game-Varas, C. (2023). Habilidades socioemocionales en docentes para el manejo de ambientes de aprendizaje colaborativos. Revista Innova Educación, 5(2), 149-164. http://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/856

Arciniegas Forero, Y. F. & Vazquéz Martí, M. (2024). Aprendizaje cooperativo y competencias ciudadanas en la clase de Educación Física en la escuela rural. Reincisol., 3(5), 955–989. https://doi.org/10.59282/reincisol.V3(5)955-989

Alcivar-Alcívar, J. C., & Zambrano-Montes, L. C. (2021). Estrategias didácticas interdisciplinarias en el aprendizaje significativo a los estudiantes de la escuela unidocente. Dominio De Las Ciencias, 7(6), 1144–1165. https://doi.org/10.23857/dc.v7i6.2387

Cano Ruíz, A. (2022). ¿Cómo evaluar aprendizajes en el aula multigrado? Dilemas y propuestas de docentes rurales. IE Revista De Investigación Educativa De La REDIECH, 13, e1556. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v13i0.1556

Castillo, P., Arias, I., Gutiérrez, V., Rosales, M., & Valenzuela, C. (2023). El proceso de enseñanza y aprendizaje durante la pandemia del COVID-19 en una escuela rural chilena. Un estudio de casos. Polyphōnía. Revista de Educación Inclusiva, 7(1), 66-88. https://goo.su/rKy9

Castillo-Retamal, F., Sánchez-Quiroz, A., Montepil-Núñez, R., Quintana-Moya, L., Rojas-Román, M., & Villanueva-Carrasco, E. (2024). Assessment in Physical Education: perception of teachers from the school territory. Retos, 52, 610–622. https://doi.org/10.47197/retos.v52.101527

Colmenares, A., Castillo, N. & Ortiz, M. (2020). Evaluación del aprendizaje: significados construidos por los docentes en la escuela rural primaria. Voces de la Educación, 5(9), 89-118. https://hal.science/hal-02505973/

Contreras-Sánchez, N., Ropa-Carrión, B. & Alama-Flores, M. (2023). Educación integral holística: Un reto pendiente en el sistema educativo peruano. Revista Andina de Educación, 6(2), e200. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.1

Echavarría-Grajales, C. V., Vanegas-García, J. H., & González-Meléndez, L. (2021). La educación rural en clave de equidad y paz. Equidad y Desarrollo, 37, 145-167. https://doi.org/10.19052/eq.vol1.iss37.7

Ferrando Félix, S., Chiva-Bartoll, Óscar, & Peiró Velert, C. (2019). Realidad de la Educación Física en la Escuela Rural: una revisión sistemática (Reality of Physical Education in the Rural School: a systematic review). Retos, 36, 604–610. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.68766

Ginis, K. A. M., van der Ploeg, H. P., Foster, C., Lai, B., McBride, C. B., Ng, K., ... & Heath, G. W. (2021). Participation of people living with disabilities in physical activity: a global perspective. The Lancet, 398 (10298), 443-455. https://www.thelancet.com/pdfs/journals/lancet/PIIS0140-6736(21)01164-8.pdf

Ha, T., Dauenhauer, B., & Krause, J. (2022). Facilitating Alternative Assessment with Technology in Physical Education [Facilitando la Evaluación Alternativa con Tecnología en Educación Física]. Strategies, 35(2), 36-39. https://doi.org/10.1080/08924562.2022.2031379

Herrero-González, D., Manrique Arribas, J. C., & López-Pastor, V. M. (2021). Incidencia de la Formación Inicial y Permanente del Profesorado en la aplicación de la Evaluación Formativa y Compartida en Educación Física (Incidence of Pre-service and In-service Teacher Education in the application of Formative and Shared Assessment. Retos, 41, 533–543. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.86090

Joy, P., Zahavich, J. B. L., & Kirk, S. F. L. (2021). Cuerpos de género y participación en la educación física (EF): explorando las experiencias de estudiantes adolescentes y profesores de educación física en Nueva Escocia. Revista de Estudios de Género, 30(6), 663–675. https://doi.org/10.1080/09589236.2021.1937080

Lonergan, R., Cumming, T. & O'Neill, S. (2022). Exploring the efficacy of problem-based learning in diverse secondary school classrooms: Characteristics and goals of problem-based learning. International Journal of Educational Research, 112, 101945. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2022.101945

Mahoney, J. L., Weissberg, R. P., Greenberg, M. T., Dusenbury, L., Jagers, R. J., Niemi, K., Schlinger, M., Schlund, J., Shriver, T. P., VanAusdal, K., & Yoder, N. (2021). Systemic social and emotional learning: Promoting educational success for all preschool to high school students. American Psychologist, 76(7), 1128–1142. https://doi.org/10.1037/amp0000701

Mineduc. (2024). Propuesta mesa técnica de educación rural por un desarrollo integral y más oportunidades para los habitantes rurales. https://rural.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/22/2020/12/Mesa-Educacion-Rural-2020-FINAL.pdf

Minte, A., Sepúlveda, H., Jaramillo, R. & Díaz-Levicoy, Danilo. (2021). Evaluación en Educación Superior: características y demandas cognitivas de preguntas escritas. Revista de estudios y experiencias en educación, 20(44), 43-52. https://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v20.n43.2021.003

Miranda Guzmán, J. D. (2023). Estrategias pedagógicas y didácticas para la enseñanza de la Educación Física en entornos rurales. EDUCA. Revista Internacional Para La Calidad Educativa, 3(2), 235–253. https://doi.org/10.55040/educa.v3i2.72

Montoya Grisales, N. E., González Palacio, E. V., Jaramillo Montoya, L. F., Pérez Vélez, C., & Hurtado Vélez, H. (2023). La evaluación en la clase de Educación Física desde la percepción de los estudiantes de secundaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 68, 94-119. https://doi.org/10.35575/rvucn.n68a5

Moreno-Acero, I. D., Cooper Vanegas, C., Giraldo-Holguín, R. D. y Valero-Bejarano, A. (2024). Percepciones de las familias campesinas sobre retos, necesidades y expectativas en la educación. Revista Colombiana de Educación, 92, 233–257. https://doi.org/10.17227/rce.num92-17126

Moreno Morales, G. A., & Patiño Galvis, W. G. (2022). Educación física rural: diseño de una propuesta didáctica pertinente para el contexto. Fundación Universitaria. http://hdl.handle.net/11371/4401

Mula Falcón, J., Cruz Gonzalez, C., & Caballero, K. (2023). Los sistemas de evaluación docente y su impacto en el profesorado universitario. Una revisión sistemática. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 31(121). https://doi.org/10.1590/s0104-4036202300310401

Muonde, M., Olorunsogo, T., Osareme, J., Maduka, C. & Omotayo, O. (2024). Global nutrition challenges: A public health review of dietary risks and interventions. World Journal of Advanced Research and Reviews, 21(1), 1467-1478. https://doi.org/10.30574/wjarr.2024.21.1.0177

Nuñez Muñoz, C. G., González-Niculcar, B., Peña Ochoa, M. A., & Ascorra Costa, P. E. (2022). Análisis de facilitadores y barreras en educación rural en Chile: Inclusión en un país segregado. Athenea Digital. Revista De Pensamiento E investigación Social, 22(2), e2654. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2654

Olague, M. Z., & Cañadas, L. (2021). Finalidades de los procesos de evaluación y calificación en Educación Física. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 14(29). https://doi.org/10.25115/ecp.v14i29.4398

Oliver-Álvarez, M., & Martos-García, D. (2023). La evaluación tradicional y sus consecuencias. Un caso en la Educación Física hegemónica. Cultura, Ciencia y Deporte, 18(58), 27-49. https://doi.org/10.12800/ccd.v18i58.1976

Opstoel, K., Chapelle, L., Prins, F. J., De Meester, A., Haerens, L., van Tartwijk, J., & De Martelaer, K. (2020). Personal and social development in physical education and sports: A review study. European Physical Education Review, 26(4), 797-813. https://doi.org/10.1177/1356336X19882054

Ormazábal Valladares, V., Hernández Montes, L., & Zúñiga Arbalti, F. (2023). El juego como herramienta de aprendizaje en educación superior. Revista electrónica de investigación educativa, 25. https://doi.org/10.24320/redie.2023.25.e26.4952

Otero-Saborido, F. M., Vázquez-Ramos, F. J., Cenizo-Benjumea, J. M., & González-Jurado, J. A. (2021). Analysis of the assessment in Physical Education curricula in Primary Education [Análisis de la evaluación en los currículos de Educación Física en Educación Primaria]. Sport, Education and Society, 26(8), 903-916. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1804349

Pérez, J. R. P. & Albarrán, L. (2023). La educación física en la sociedad contemporánea. EmásF: revista digital de educación física, 81, 32-45. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8867136

Pérez-Pueyo, Ángel, Hortigüela Alcalá, D., Casado Berrocal, O., Heras Bernardino, C., & Herrán Álvarez, I. (2022). Análisis y reflexión sobre el nuevo currículo de educación física. Revista Española De Educación Física Y Deportes, (463(3). https://doi.org/10.55166/reefd.vi463(3).1073

Ramirez Rendon, B. E. (2024). Prácticas pedagógicas en Educación Física en el contexto rural: reflexiones y aportes. Revista Social Fronteriza, 4(3), e43269. https://doi.org/10.59814/resofro.2024.4(3)269

Riquelme Brevis, H. & Sandoval Obando, E. (2021). Prácticas de movilidad y desempeño laboral del profesorado rural en la Región de La Araucanía, Chile. Revista Transporte Y Territorio, 24, 32-55. https://doi.org/10.34096/rtt.i24.10226

Rojo-Ramos, J., Manzano-Redondo, F., Adsuar, J. C., Acevedo-Duque, Á., Gomez Paniagua, S., & Barrios-Fernandez, S. (2022). Spanish physical education teachers’ perceptions about their preparation for inclusive education. Children, 9(1), 108. https://www.mdpi.com/2227-9067/9/1/108

Rueda, M., González-Peño, A., Franco, E., & Coterón, J. (2024). La percepción del profesorado sobre la situación de la docencia en Educación Física en educación secundaria: un estudio cualitativo (Teachers’ perceptions of the teaching situation in Physical Education in secondary education: a qualitative study). Retos, 51, 912–922. https://doi.org/10.47197/retos.v51.99207

Taylor, S. J. & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación (Vol. 1). Barcelona: Paidós.

Teraoka, E., & Kirk, D. (2022). Exploring physical education teachers’ awareness of observed teaching behaviour within pedagogies of affect. Physical Education and Sport Pedagogy, 29(1), 38–50. https://doi.org/10.1080/17408989.2022.2028761

Tieken, M. & Montgomery, M. (2021). Challenges Facing Schools in Rural America. State Education Standard, 21, 6-11. https://eric.ed.gov/?id=EJ1286832

UNESCO. (2023). Evaluación para mejorar los resultados del aprendizaje. Informe UNESCO. https://www.unesco.org/es/learning-assessments

Yaguana Castillo, Y., & Placencia Tapia, M. (2021). Formación en valores para una educación integral desde la perspectiva del aprendizaje basado en servicio. Disputatio, 10(19), 87-98. https://www.studiahumanitatis.eu/ojs/index.php/disputatio/article/view/yaguana-values