The Spanish classical theatre in the contemporary national scene: from the decline during the “Transición” to the current splendour
DOI:
https://doi.org/10.17979/janus.2017.0.06.10351Keywords:
Classical theatre, reception, performance, crisis, recoveryAbstract
This article recompiles for the first time the dispersed causes of the Spanish classical authors’ stage abandonment during the decade of the ’70s, their gradual recovery throughout the ’80s and the ’90s, and their artistic and social consolidation since the turn of the millennium. This paper discusses the reasons that influenced this process of recovery and takes stock of the theatre listings, from 1975 to the present, in order to highlight the current boom of Baroque theatre in Spain.
References
Berenguer, Ángel y Pérez, Manuel, Tendencias del teatro español durante la Transición política (1975-1982), Madrid, Biblioteca Nueva, 1998.
Brecht, Bertolt, “Intimidación por los clásicos”, ADE teatro. Revista de la Asociación de Directores de Escena de España, 103 (2004), pp. 3738.
Cantalapiedra, Fernando, El teatro español de 1960 a 1975. Estudio socioeconómico, Kassel, Reichenberger, 1991.
Doménech Rico, Fernando, “Un adusto paladín de Trento (Calderón y sus tópicos)”, ADE teatro: Revista de la Asociación de Directores de Escena de España, 83 (2000), pp. 65-77.
Doménech Rico, Fernando, “De la escena al manual. El canon moderno de Lope de Vega”, en El Siglo de Oro en la España contemporánea. Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, 2011, pp. 53-82. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964561763-003
Floeck, Wilfried, “El teatro español contemporáneo (1939-1993): Una aproximación panorámica”, en Teatro español contemporáneo: autores y tendencias, A. Toro y W. Floeck (coords.), Kassel, Reichenberger, 1995, pp. 1-46.
García Lorenzo, Luciano y Muñoz Carabantes, Manuel, “El teatro de Calderón en la escena española (1939-1999)”, Bulletin of Hispanic Studies, 77 (2000), pp. 421-434. DOI: https://doi.org/10.1080/00074900051082644
Gómez González, Javier, “Mapa de programación de los espacios escénicos asociados a la red (2012)”, Red Escena, http://www.redescena.net/descargas/proyectos/mapa_de_programacio&769;n___26_de_junio_de_20 13.pdf [13/12/2016]
Hormigón, Juan Antonio, Trabajo dramatúrgico y puesta en escena, vol. II. Madrid, Asociación de Directores Escena de España, 1991.
Huerta Calvo, Javier (ed.), Clásicos entre siglos. Cuadernos de Teatro Clásico, Madrid, Compañía Nacional de Teatro Clásico, 2006.
Mamet, David, Manifiesto, Barcelona, Seix Barral, 2011.
Maravall, José Antonio, Teatro y literatura en la sociedad barroca, Madrid, Seminarios y Ediciones, 1972.
Maravall, José Antonio, La cultura del Barroco: Análisis de una estructura histórica, Barcelona, Ariel, 1975.
Mascarell, Purificació, “Lope de Vega y la historia en los escenarios de los siglos XX y XXI”, Anuario Lope de Vega, 18 (2012), pp. 256-273. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/anuariolopedevega.29
Muñoz Carabantes, Manuel, “El teatro de Cervantes en la escena española entre 1939 y 1991”, Cuadernos de Teatro Clásico. Cervantes y el teatro, 7 (1992), pp. 141-195.
Oliva, César, “Adaptar a los clásicos, he ahí la cuestión”, en La Comedia, J. Canavaggio (ed.), Madrid, Casa de Velázquez, 1995, pp. 427-433.
Oliva, César, La última escena: teatro español de 1975 a nuestros días. Madrid, Cátedra, 2005.
Ruiz Ramón, Francisco, “Una anomalía sociocultural. La recepción hispana del teatro clásico español”, Criticón, 42 (1988), pp. 195-203.
Santa-Cruz, Lola y Puebla, Lola, “Festivales de España: una mancha de color en la España gris”, en Historia de los teatros nacionales (1960-1985), vol. II., A. Peláez (ed.), Madrid, INAEM-Ministerio de Cultura, 1995, pp. 189-208.
Serrano, Antonio, “El teatro del Siglo de Oro entre los años 1985-1990”, en En torno al teatro del Siglo de Oro: actas de las Jornadas VII-VIII celebradas en Almería, A. de la Granja et al. (eds.), Almería, Instituto de Estudios Almerienses, 1992, pp. 183-198.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Janus. Estudios sobre el Siglo de Oro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.