Human and divine women. A rhetorical analysis of the descriptio puellae in the poetry of sor Juana Inés de la Cruz
DOI:
https://doi.org/10.17979/janus.2024.13.11011Keywords:
Sor Juana, rhetoric, feminist, poetry, descriptio puellaeAbstract
The poetry of Sor Juana Inés de la Cruz has been analyzed by critics from multiple perspectives. However, in the last decades, the desire to rescue her figure has overlooked sometimes the convenience of maintaining certain philological rigor. In this work we review the excellent rhetorical construction of some of the compositions in which the Décima Musa describes women, that is to say, the descriptio puellae, through two spheres: the human and the divine. The principal objective of this paper is to outline, through the rhetorical analysis of this literary topic, a philological approach that insists on the poetic value of Sor Juana’s poetry and clears up the inaccuracies of biographical nature that have been drawn historically from such praises.
References
Aguirre, Ángel María, “Elementos afronegroides en dos poemas de Luis de Góngora y Argote y en cinco villancicos de Sor Juana Inés de la Cruz”, en Atti del Convegno di Roma [Associazione ispanisti italiani]: 15-16 marzo 1995, 1, 1996, pp. 295-312.
Arellano Ayuso, Ignacio, “Hermetismo y hermenéutica. Una nota sobre el romance 51 de Sor Juana Inés de la Cruz y la otredad”, Janus: estudios sobre el Siglo de Oro, 11, (2022), pp. 321-334. DOI: https://doi.org/10.51472/JESO20221118
Chamorro Cesteros, Andrea, “De la Descriptio puellae y sus perversiones. La écfrasis erótica en la poesía de Jerónimo de Barrionuevo”, Tonos Digital, 41 (II), (2021), pp. 1-24.
Cruz, sor Juana Inés de la, Obras completas. Vol. I. Lírica personal, edición de Alfonso Méndez Plancarte y Alberto G. Salceda, México, F. C. E., 1995a.
Cruz, sor Juana Inés de la, Obras completas. Vol. II. Villancicos y letras sacras, edición de Alfonso Méndez Plancarte y Alberto G. Salceda, México, F. C. E., 1995b.
Cruz, sor Juana Inés de la, Neptuno alegórico, edición de Vincent Martin y Electa Arenal, Madrid, Cátedra, 2009.
Guillén, Claudio, Teorías de la historia literaria, Madrid, Espasa Calpe, 1989.
Manero Sorolla, María Pilar, “Los cánones del retrato femenino en el Canzionere. Difusión y recreación en la lírica española del Renacimiento”, Cuadernos de Filología Italiana, número extraordinario, (2005), pp. 247-260.
Mata Induráin, Carlos, “La mujer en la comedia burlesca del Siglo de Oro”, en Damas en el tablado: XXXI Jornadas de Teatro Clásico. Almagro 1, 2 y 3 de julio de 2008, Felipe B. Pedraza Jiménez, Rafael González Cañal y Almudena García González (eds.), Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, 2009, pp. 283-299.
Muñiz Muñiz, María de las Nieves, “La ‘descriptio puellae’. Tradición y reescritura”, en El texto infinito: tradición y reescritura en la edad media y el renacimiento, Cesc Esteve i Mestre (aut.), 2014, pp. 151189.
Paz, Octavio, Sor Juana Inés de la Cruz o las trampas de la fe, Barcelona, Seix Barral, 1982.
Quevedo, Francisco de, Poesía varia, edición de James O. Crosby, Madrid, Cátedra, 2005.
Real Academia Española, Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.7 en línea]. https://dle.rae.es [05/01/2024].
Sabat de Rivers, Georgina, Estudios de literatura hispanoamericana. Sor Juana Inés de la Cruz y otros poetas barrocos de la Colonia, Barcelona, PPU, 1992.
Sánchez Manzano, María Asunción, “Algunos preceptos de la teoría de la imitación y la renovación del léxico en el estilo renacentista”, SILVA. Estudios de Humanismo y tradición clásica, 3, (2004), pp. 333-349.
Saracho Villalobos, José Tomás, “La descriptio puellae y el retrato poético, génesis y análisis de la obra de Catalina Clara Ramírez de Guzmán”, Revista de Estudios Extremeños, tomo LXIX, n.º 3, (2013), pp. 1503-1546.
Showalter, Elaine, “Towards a feminist poetics” en Twentieth-Century Literary Theory, K. M. Newton (ed.), Palgrave, London, 1979.
Showalter, Elaine, “Feminist Criticism in the Wilderness”, Critical Inquiry, vol. 8, 2, Writing and Sexual Difference, (1981), pp. 179-205. DOI: https://doi.org/10.1086/448150
Téllez-Pon, Sergio, Un amar ardiente. Poemas a la virreina. Sor Juana Inés de la Cruz, Flores raras, 2017.
Tena Morillo, Lucía, “Y en cada verso un hechizo”. La métrica en la lírica personal de Sor Juana Inés de la Cruz, Cáceres, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura, 2021.
Tena Morillo, Lucía, “La polifonía en la lírica de Sor Juana Inés de la Cruz” en La construcción de imaginarios: Historia y cultura visual en Iberoamérica (1521-2021), Ester Prieto Ustio (ed.), Santiago de Chile, Ariadna ediciones, 2022, pp. 211-236.
Trillini, Matteo, “La Descriptio puellae en el petrarquismo italiano y español: los ejemplos de Giusto de’ Conti y Garcilaso de la Vega”, Revista de Filología Románica, 34(2), (2017), pp. 267-280. DOI: https://doi.org/10.5209/RFRM.58350
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Janus. Estudios sobre el Siglo de Oro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.