Fernando de Herrera and Ruins Poetry: Reasons and Development of a Mediterranean Poetic System
DOI:
https://doi.org/10.17979/janus.2024.13.11055Keywords:
Fernando de Herrera, ruins poetry, algunas obras, versosAbstract
This article examines how Fernando de Herrera adopted in his lyrical poetry a model that he commented in Garcilaso de la Vega’s sonnet XXXIII and that he forged or at least contributed to consolidate in his Anotaciones a la poesía de Garcilaso (1580). We review what critics understand as ruins poetry in Golden Age poetry in general and in Herrera’s production in particular, after which we propose adapting Herrera’s corpus: in the first place, we propose to define it more precisely, reducing it in order to clarify what inspired Herrera, how he understood ruins poetry, and how he adapted it in different genres and stages of his career; in the second place, we propose to largen it metaphorically in order to analyze what moved Herrera to export to other contexts a system that he decisively contributed to shape.
References
Almeida, José, La crítica literaria de Fernando de Herrera, Madrid, Gredos, 1976.
Alonso, Dámaso, “Estas que me dictó rimas sonoras...”, en Estudios y ensayos gongorinos, Madrid, Gredos, 1960, pp. 312-323.
Álvarez, Javier, “Imágenes de la osadía en la lírica de Fernando de Herrera”, Calíope: Journal of the Society for Renaissance and Baroque Hispanic Poetry, 1 (2019), pp. 109-127. DOI: https://doi.org/10.5325/caliope.24.2.0109
Asensio, Eugenio, “El Brocense contra Fernando de Herrera y sus Anotaciones a Garcilaso”, El Crotalón, Anuario de Filología Española, 1 (1984), pp. 13-24.
Cabello Porras, Gregorio, “Del paradigma clásico a una apertura significacional en el motivo de las ruinas a través de la poesía de Fernando de Herrera”, en Ensayos sobre tradición clásica y petrarquismo en el Siglo de Oro, Almería, Universidad de Almería, 1995, pp. 39-63.
Campo, Agustín del, “Problemas de la ‘Canción a Itálica’”, Revista de Filología Española, 41 (1957), pp. 47-139. DOI: https://doi.org/10.3989/rfe.1957.v41.i1/4.1049
Candelas Colodrón, Manuel Ángel, “Lope de Vega y la de Troya”, Anuario de Lope de Vega, 12 (2006), pp. 57-66.
Cervantes, Miguel de, La Galatea, edición de Juan Montero, Francisco J. Escobar y Flavia Gherardi, Madrid, Real Academia Española, 2014.
Cetina, Gutierre de, Rimas, edición de Jesús Ponce Cárdenas, Madrid, Cátedra, 2014.
Codoñer, Carmen, “El modelo filológico de las Anotaciones”, en Las Anotaciones de Fernando de Herrera, Begoña López Bueno (ed.), Sevilla, Universidad de Sevilla, 1997, pp. 17-36.
Cortines, Jacobo, Itálica famosa. Aproximación a una imagen literaria, Sevilla, Diputación de Sevilla, 2010.
Coster, Adolphe, ed., Fernando de Herrera, Algunas obras de Fernando de Herrera, Paris, Honoré Champion, 1908a.
Coster, Adolphe, Fernando de Herrera (el Divino), Paris, Honoré Champion, 1908b.
Covarrubias Horozco, Sebastián de, Tesoro de la lengua castellana o española, edición de Ignacio Arellano y Rafael Zafra, Madrid, Iberoamericana, 2006.
Cuevas, Cristóbal, ed., Fernando de Herrera, Poesía castellana original completa, Madrid, Cátedra, 1985.
Cuevas, Cristóbal, “Teoría del lenguaje poético en las Anotaciones de Herrera”, en Las Anotaciones de Fernando de Herrera, Begoña López Bueno (ed.), Sevilla, Universidad de Sevilla, 1997, pp. 158-172.
Fasquel, Samuel, “La poesía burlesca de las ruinas”, en Actas del XVI Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas: nuevos caminos del hispanismo, Pierre Civil y Françoise Crémoux (eds.), vol. II, Madrid, Iberoamericana, 2010, p. 76 [CD-Rom].
Ferri Coll, José María, Las ciudades cantadas. El tema de las ruinas en la poesía española del Siglo de Oro, Alicante, Universidad de Alicante, 1995a.
Ferri Coll, José María, “El Superbi colli de Castiglione y la poesía española de ruinas en el Siglo de Oro”, en Relaciones culturales entre Italia y España, E. Giménez, J. A. Ríos y E. Rubio (eds.), Alicante, Universidad de Alicante, 1995b, pp. 53-61.
Fosalba, Eugenia, “Versión oficial de la Jornada de Túnez y desvío afectivo en el soneto XXXIII de Garcilaso”, en La poesía de ruinas en el Siglo de Oro, Antonio Sánchez Jiménez y Daniele Crivellari (eds.), Madrid, Visor, 2019, pp. 73-100.
Foulché-Delbosc, Raymond, “Notes sur le sonnet Superbi colli”, Revue Hispanique, 11 (1904), pp. 225-243.
Ferri Coll, José María, “Notes sur le sonnet Superbi colli (rectificaciones y suplemento)”, Boletín de la Biblioteca Menéndez Pelayo, 31 (1955), pp. 51-90.
Ferri Coll, José María, “Superbi colli” e altre saggi. Notas sobre la boga del tema en España, Roma, Carucci, 1963.
García Aguilar, Ignacio, Fernando de Herrera. Vida y literatura en la Sevilla Quinientista (1534-1597), Huelva, Universidad de Huelva, 2022.
Gargano, Antonio, “‘Y contemplo por vos la suma alteza”’ Amor y furor en Algunas obras de Fernando de Herrera”, en De Herrera. Estudios reunidos en el IV centenario de Versos (1619), Juan Montero y Pedro Ruiz Pérez (eds.), Sevilla, Universidad de Sevilla, 2021, pp. 23-52.
Gargano, Antonio, Con aprendido canto. Tradiciones poéticas y perspectivas ideológicas en el cancionero amoroso de Garcilaso de la Vega, Madrid, Iberoamericana, 2023. DOI: https://doi.org/10.31819/9783968695044
Gherardi, Flavia, “‘Estas de admiración reliquias dignas’: variaciones de un tópico en el ciclo A las ruinas de Roma del conde de Villamediana”, en La poesía de ruinas en el Siglo de Oro, Antonio Sánchez Jiménez y Daniele Crivellari (eds.), Madrid, Visor, 2019, pp. 139-156.
Góngora, Luis de, Fábula de Polifemo y Galatea, edición de Jesús Ponce Cárdenas, Madrid, Cátedra, 2010.
Herrera, Fernando de, Poesía castellana original completa, edición de Cristóbal Cuevas, Madrid, Cátedra, 1997.
Herrera, Fernando de, Anotaciones a la poesía de Garcilaso, edición de Inoria Pepe y José María Reyes, Madrid, Cátedra, 2001.
Herrera, Fernando de, Relación de la guerra de Cipre y suceso de la batalla naval de Lepanto, edición de Luis Gómez Canseco, Madrid, Cátedra, 2022.
Horacio Flaco, Quinto, Carmina / Odas, edición de Jaume Juan, Barcelona, Bosch, 1987.
Lara Garrido, José, “Notas sobre la poética de las ruinas en el Barroco”, Analecta Malacitana, 3 (1980), pp. 385-399.
Lara Garrido, “El motivo de las ruinas en la poesía española de los siglos XVI y XVII (Funciones de un paradigma nacional: Sagunto)”, Analecta Malacitana, 6 (1983), pp. 223-277.
Lara Garrido, “La poética de las ruinas en el Siglo de Oro”, Analecta Malacitana, 41 (2020), pp. 9-117. DOI: https://doi.org/10.24310/analecta.v41i.13080
López Bueno, Begoña, “Tópica literaria y realización textual: unas notas sobre la poesía española de las ruinas en los Siglos de Oro”, Revista de Filología Española, 66 (1986), pp. 59-74. DOI: https://doi.org/10.3989/rfe.1986.v66.i1/2.463
López Bueno, Begoña, “De poesía lírica y poesía mélica: sobre el género “canción” en Fernando de Herrera”, en Hommage à Robert Jammes, François Cerdan (ed.), Toulouse, Presses Universitaires du Mirail, 1994, vol. II, pp. 721-738. DOI: https://doi.org/10.4000/books.pumi.918
López Bueno, Begoña, “Las Anotaciones y los géneros poéticos”, en Las Anotaciones de Fernando de Herrera, Begoña López Bueno (ed.), Sevilla, Universidad de Sevilla, 1997, pp. 183-199.
Macrí, Oreste, Fernando de Herrera, traducción de María Dolores Galvarriato, Madrid, Gredos, 1959.
Montero Delgado, Juan, “Castelvetro, Aristóteles y Herrera en la respuesta al Prete Jacopín (y va de plagios)”, Archivo Hispalense, 69 (1986), pp. 15-26.
Montero Delgado, Juan, La controversia sobre las Anotaciones herrerianas, Sevilla, Ayuntamiento de Sevilla, 1987.
Montero Delgado, Juan, “Don Juan Fernández de Velasco contra Fernando de Herrera: de nuevo sobre la identidad de Prete Jacopín”, en Siglos dorados: homenaje a Agustín Redondo, Pierre Civil (ed.), vol. II, Madrid, Castalia, 2004, pp. 997-1008.
Montero Delgado, Juan, “Las Anotaciones de Herrera a Garcilaso como texto polémico: aspectos materiales, editoriales y autoriales”, Calíope: Journal of the Society for Renaissance and Baroque Hispanic Poetry, 26 (2021), pp. 1-18. DOI: https://doi.org/10.5325/caliope.26.1.0001
Montero Delgado, Juan, “Burlas y configuración autorial en las polémicas literarias del XVI: Fernando de Herrera contra Prete Jacopín”, en La burla en el Siglo de Oro: teatro, literatura y artes, Francesco Cotticelli, Flavia Gherardi y Carlos Mata Induráin (eds.), New York, Idea, 2023, pp. 137-155.
Morel-Fatio, Alfred, “Histoire d’un sonnet”, Revue d’Histoire Littéraire de la France, 1 (1894), pp. 97-102.
Morel-Fatio, Alfred, “Histoire de deux sonnets”, en Études sur l’Espagne, Paris, Bouillon, 1904, III, pp. 141-161.
Morros, Bienvenido, ed., Garcilaso de la Vega, Obra poética y textos en prosa, Barcelona, Crítica, 1995.
Mortier, Roland, La poétique des ruines en France. Ses origines, ses variations de la Renaissance à Victor Hugo, Genève, Droz, 1974.
Navarro Durán, Rosa, ““Estas que...” y la caducidad”, en Manojuelo de estudios literarios ofrecidos a José Manuel Blecua Teijero por los profesores de enseñanza media, Felipe B. Pedraza Jiménez, Pedro Provencio Chumillas y Milagros Rodríguez Cáceres (ed.), Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia, 1983, pp. 85-91.
Nieto Jiménez, Lidio y Manuel Alvar Ezquerra, “Apuntes para la historia de la lexicografía hispano-inglesa”, Revista de Filología Española, 82 (2002), pp. 319-343. DOI: https://doi.org/10.3989/rfe.2002.v82.i3/4.158
Núñez Rivera, Valentín, “Garcilaso según Herrera. Aspectos de crítica textual en las Anotaciones”, en Las Anotaciones de Fernando de Herrera: doce estudios, Begoña López Bueno (ed.), Sevilla, Universidad de Sevilla, 1997, pp. 107-134.
Orozco Díaz, Emilio, Temas del Barroco, Granada, Universidad de Granada, 1947.
Patérculo, Veleyo, Historia romana, edición de María Asunción Sánchez Manzano, Madrid, Gredos, 2001.
Pedraza Jiménez, Felipe B., ed., Lope de Vega Carpio, Huerto deshecho, en La vega del Parnaso, vol. II, Felipe B. Pedraza Jiménez y Pedro Conde Parrado (dirs.), Ciudad Real, Universidad de Castilla-La Mancha, 2015, pp. 95-134.
Plutarco, Vidas paralelas IV. Arístides - Catón. Filopemén - Flaminio. Pirro - Mario, edición de Juan M. Guzmán Hermida y Óscar Martínez García, Madrid, Gredos, 2008.
Posada, Adolfo R., “El Coloso de Rodas: un paradigma autónomo en la poesía de ruinas del Siglo de Oro”, en La poesía de ruinas en el Siglo de Oro, Antonio Sánchez Jiménez y Daniele Crivellari (eds.), Madrid, Visor, 2019, pp. 177-196.
Real Academia Española, Diccionario de la lengua española, 23.ª edición, versión 23.7 en línea < https://dle.rae.es > [consulta: 24/4/2024].
Romojaro, Rosa, Lope de Vega y el mito clásico, Málaga, Universidad de Málaga, 1998.
Ruiz Pérez, Pedro, “La lírica de Herrera: mito y circunstancia”, Glosa, 7-8 (1996-1997), pp. 49-71.
Ruiz Pérez, Pedro, “De la teoría a la práctica: modelos y modelización en Algunas obras”, en Las Anotaciones de Fernando de Herrera: doce estudios, Begoña López Bueno (ed.), Sevilla, Universidad de Sevilla, 1997a, pp. 239-261.
Ruiz Pérez, Pedro, Libros y lecturas de un poeta humanista. Fernando de Herrera (1534-1597), Córdoba, Universidad de Córdoba, 1997b.
Ruiz Pérez, Pedro, “Locus fictus: la invención de las ruinas y la mirada subjetiva”, en La poesía de ruinas en el Siglo de Oro, Antonio Sánchez Jiménez y Daniele Crivellari (eds.), Madrid, Visor, 2019, pp. 35-58.
Sáez, Adrián J., “‘Amable y desierta arquitectura’: las ruinas en la poesía de Quevedo”, en La poesía de ruinas en el Siglo de Oro, Antonio Sánchez Jiménez y Daniele Crivellari (eds.), Madrid, Visor, 2019, pp. 157-176.
Sánchez Jiménez, Antonio, “Panorama interior: poesía de ruinas en Lope de Vega”, en La poesía de ruinas en el Siglo de Oro, Antonio Sánchez Jiménez y Daniele Crivellari (eds.), Madrid, Visor, 2019, pp. 113-138.
Simmel, George, “Les ruines: un essai d’esthétique”, en La parure et autres essais, traducción de Michel Collomb, Philippe Marty y Florence Vinas, Paris, Maison des sciences de l’homme, 1998, pp. 111-118.
Stefan, Silvia-Alexandra, “‘Mirad enhoramala lo que decís’. Crítica, censura y deslegitimación en las ‘Observaciones del licenciado Prete Jacopín’”, Hipogrifo, 9 (2021), pp. 999-1021. DOI: https://doi.org/10.13035/H.2021.09.02.67
Vega, Garcilaso de la, Poesía, edición de Ignacio García Aguilar, Madrid, Cátedra, 2020.
Vitali, Noelia, “Ruinas”, en Misceláneas ejemplares. Algunas claves para leer la colección de novelas cervantinas, Alicia Parodi y Noelia Vitali (eds.), Buenos Aires, Eudeba, 2013, pp. 175-180.
Vranich, Stanko B., “La evolución de la poesía de las ruinas en la literatura española de los siglos XVI y XVII”, en Actas del VI Congreso de la AIH, A. M. Gordon y E. Rugg (eds.), Toronto, University of Toronto Press, 1980, pp. 765-768.
Vranich, Stanko B., Los cantores de las ruinas en el Siglo de Oro, Ferrol, Esquío, 1981.
Wardropper, Bruce, “The Poetry of Ruins in the Golden Age”, Revista Hispánica Moderna, 35 (1969), pp. 295-305.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Janus. Estudios sobre el Siglo de Oro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.