Main Article Content

Julia Espinosa Fajardo
a:1:{s:5:"es_ES";s:22:"Universidad de Sevilla";}
Spain
Vol. 9 No. 2 (2024), Special Issue, pages 02-32
DOI: https://doi.org/10.17979/arief.2024.9.2.10718
Submitted: May 6, 2024 Accepted: Jul 11, 2024 Published: Jul 30, 2024
Copyright How to Cite

Abstract

Since the Beijing Conference (1995), equality between women and men is recognised by the international community as a human rights issue and a necessary condition for development, social justice and peace. In the same vein, the 2030 Agenda emphasises the centrality of gender equality and the empowerment of women and girls in order to make progress towards sustainable development. However, the practices of international development cooperation have been very diverse in this area and have not always been transformative, maintaining and reproducing structural gender inequalities. Based on a systematic literature review, this article explores feminist evaluation - its principles and practical implications - as an evaluative approach with great potential to contribute to cooperation with a greater impact on equality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Amariles, F., Bustelo, M., Espinosa-Fajardo, J., Faúndez, A., Salinas, S. y Weinstein, M. (2015). Decálogo de evaluación con perspectiva de género. EvalGender+. https://www.globalevaluationinitiative.org/sites/default/files/2020-06/POSTER-Dec%C3%A1logo_G%C3%A9nero_Evaluaci%C3%B3n_2017.pdf

Alkin, M. C. y Vo, A. T. (2018). Evaluation essentials: From A to Z. 2ª Edición. Guilford Publications.

Bamberger, M. y Podems, D. (2002). Feminist evaluation in the international development context. New Directions for Evaluation, 96, 83-96. https://doi.org/10.1002/ev.68

Batliwala, S. (2011). Fortaleciendo el monitoreo y la evaluación por los derechos de las mujeres: Trece ideas para las organizaciones de mujeres. Association for Women's Rights in Development. https://www.awid.org/es/publicaciones/fortaleciendo-el-monitoreo-y-la-evaluacion-trece-ideas-para-los-organizaciones-de

Batliwala, S. y Pittman, A. (2010). Captando el cambio en la realidad de las mujeres. Association for Women's Rights in Development. https://www.awid.org/sites/default/files/atoms/files/captando_el_cambio_en_la_realidad_de_las_mujeres.pdf

Brisolara, S., Seigart, D. y Sengupta, S. (Eds.) (2014). Feminist Evaluation and Research: Theory and Practice. Guilford Press.

Brydges, C. Grandi, S. y Walter, E. (2022, 28 de septiembre). Operationalizing Feminist Evaluation: Lessons from Global Affairs Canada’s Experience (Ponencia). IDEAS Conference 2022 -Power of evaluation: Influencing decision making for a better and more equal world.

Bustelo, M. (2017). Evaluation from a gender+ perspective as a key element for (re)gendering the policymaking process. Journal of Women, Politics & Policy, 38 (1), 84-101. https://doi.org/10.1080/1554477X.2016.1198211

Cabezas Fernández, M. y Vega Solís, C. (2022). La reacción patriarcal. Neoliberalismo autoritario, politización religiosa y nuevas derechas. Bellaterra Edicions.

Chigateri, S. y Saha, S. (2016). A Resource Pack on Gender Transformative Evaluations. Institute of Social Studies Trust. https://bit.ly/3GSnlyx

Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics. University of Chicago Legal Forum, vol. 1, 139–167. https://chicagounbound.uchicago.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1052&context=uclf

Espinosa-Fajardo, J. (2016). La evaporación de los compromisos de género en la práctica del desarrollo. En Fundación Seminario de Investigation para la Paz (Ed.) El mundo que queremos. La Agenda 2030 (pp. 151-189). Mira Editores.

Espinosa-Fajardo, J. y Tamargo, M. C. (2015). ¿Cómo integrar un enfoque transformador de género en la evaluación de políticas públicas? Debates y propuestas. SinerGias, nº5, 77-96. FLACSO Argentina. https://www.somosiberoamerica.org/wp-content/uploads/2016/10/G%C3%A9nero-y-Desarrollo-inspiraciones-desde-Beijing.pdf

Espinosa Fajardo, J. (2013a). La evaluación sensible al género: Una herramienta para mejorar la calidad de la ayuda. En B. Leyra Fatou y A. M. Pérez Camporeale (Coords.) Cuadernos de género, nº 2, 113-124. ICEI.

Espinosa, J. (2013b). Moving towards a gender-sensitive evaluation? Practices and challenges in international development evaluation. Evaluation, 19(2), 171-182. https://doi.org/10.1177/1356389013485195

Espinosa-Fajardo, Julia (2011). La evaluación en la encrucijada. Avances y retos en el marco de la cooperación internacional para el desarrollo. Revista Sistema, nº 220, pp. 215-237.

EvalPartners (2015). EvalAgenda 2020. Global Evaluation Agenda (2015–2020). https://evalpartners.org/evalagenda/evalagenda-2015-2020/

González, Lara y Murguialday, C. (2004). Evaluar con enfoque de género. Cuadernos Bakeaz, Nº 66.

Hankivsky, O. y Cormier, R. (2011.) Intersectionality and Public Policy: Some Lessons from Existing Models. Political Research Quarterly, 64 (1): 217–29. https://www.jstor.org/stable/41058335

Hankivsky, O., y Jordan-Zachery, J. S. (Eds.). (2019). The Palgrave handbook of intersectionality in public policy. Palgrave Macmillan.

Hay., K., Sudarshan, R.M. y Mendez, E. (2012). Why a Special issue on Evaluating Gender and Equity? Indian Journal of Gender Studies, 19 (2), 179-186. https://doi.org/10.1177/097152151201900201

Kabeer, N. (1994). Reversed Realities: Gender Hierarchies in Development Thought. Verso.

Kantola, J. y Lombardo, E. (2017). Gender and Political Analysis. Palgrave MacMillan.

La Barbera, M. (2016). Interseccionalidad, un “concepto viajero”: orígenes, desarrollo e implementación en la Unión Europea. Inter Disciplina, 4(8), 105-122. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2016.8.54971

Ligero Lasa, J.A., Espinosa Fajardo, J., Mormeneo, C. y Bustelo, M. (2014). Diferentes aproximaciones hacer una evaluación sensible al género y al enfoque basado en derechos para el desarrollo. MAEC. https://bit.ly/48ticbQ

Longwe, S.H. (1997). The evaporation of gender policies in the patriarchal cooking pot. Development in Practice, 7, 148-156.https://doi.org/10.1080/09614529754611

Marra, M. (2015). Cooperating for a more egalitarian society: Complexity theory to evaluate gender equity. Evaluation, 21(1), 32-46. https://doi.org/10.1177/1356389014564856

Murguialday, C.; Vázquez, N. y González, L. (2008). Un paso más: evaluación del impacto de género. Cooperacció y AECID. https://www.cooperaccio.org/un-paso-mas-evaluacion-del-impacto-de-genero/

Nandi, R. y Sudarshan, R. M. (Eds.). (2021). Recognizing Connectedness: The Practice of Feminist Evaluation. Zubaan.

NORAD (1997). Evaluación de proyectos de ayuda al desarrollo: Manual para evaluadores y gestores. Instituto Universitario de Desarrollo y Cooperación y Fundación Centro Español de Estudios de América Latina (CEDEAL).

OCDE (2023). Applying a human rights and gender equality lens to the OECD evaluation criteria. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9aaf2f98-en.pdf?expires=1712846887&id=id&accname=guest&checksum=78595F7BB2583AC859FE6A8DCD639AA5

OCDE (2022). Global Affairs Canada’s Approach to Feminist Evaluation Practices. https://www.oecd.org/development-cooperation-learning/practices/dynamic/dcd-best-practices/c4c3c81e/pdf/global-affairs-canada-s-approach-to-feminist-evaluation-practices.pdf

OCDE (2020). Mejores criterios para una mejor evaluación. OECD DAC Network on Development Evaluation. https://www.oecd.org/es/publications/2019/12/better-criteria-for-better-evaluation_f7a307eb.html

OIT (2020). Guidance Note 3.1: Integrating gender equality in monitoring and evaluation. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_mas/---eval/documents/publication/wcms_165986.pdf

ONU Mujeres (2020). Buenas prácticas en evaluaciones sensibles al género. https://bit.ly/3NyvwUo

ONU Mujeres (2015). Cómo gestionar evaluaciones con enfoque de género. Manual de evaluación. https://www.unwomen.org/es/digital-library/publications/2015/4/un-women-evaluation-handbook-how-to-manage-gender-responsive-evaluation

ONU Mujeres y División de Estadística del Departamento de Asuntos Económicos y Sociales de las Naciones Unidas (2023). El progreso en el cumplimiento de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Panorama de género 2023. https://www.unwomen.org/es/digital-library/publications/2023/09/progress-on-the-sustainable-development-goals-the-gender-snapshot-2023

Patton, M. Q. (2012). Developmental evaluation for equity-focused evaluations. En UNICEF (Ed.) Evaluation for equitable development results (pp. 102-114). UNICEF.

Podems, D. (2018). Making Feminist Evaluation Practical. eVALUation Matters, Fourth Quarter. https://bit.ly/3v9zyw8

Podems, D. (2014). Feminist Evaluation for Nonfeminist. En Brisolara, S., Seigart, D. y Sengupta, S. (Eds.) Feminist Evaluation and Research: Theory and Practice (pp. 113-142). Guilford Press.

Podems, D. (2010). Feminist Evaluation and Gender Approaches: There’s a Difference? Journal of Multidisciplinary Evaluation, 14 (6), 1-17. https://doi.org/10.56645/jmde.v6i14.199

Rao, A. y Kelleher, D. (2005). Is there life after gender mainstreaming? Gender and Development, 13(2), July, 57-69. https://genderandsecurity.org/projects-resources/research/there-life-after-gender-mainstreaming

Seigart, D. y Brisolara, S. (2002). Feminist evaluation: Explorations and experiences. New directions for evaluation, 96.

Sielbeck-Bowen, K.A., Brisolara, S., Seigart, D., Tischler, C y Whitmore, E. (2002). Exploring Feminist Evaluation: The Ground from Which We Rise. New Directions for Program Evaluation 96, 3–8. https://doi.org/10.1002/ev.62

Stephens, A., Lewis, Ellen D. y Reddy, S. (2018a) Inclusive Systemic Evaluation for Gender Equality, Environments and Marginalized Voices. ONU Mujeres. https://bit.ly/3RPo7Tk

Stephens, A., Lewis, Ellen D. y Reddy, S (2018b) “Towards an Inclusive Systemic Evaluation for the SDGs: Gender equality, Environments and Marginalized voices (GEMs)”. Evaluation 24(2), 220-236. https://doi.org/10.1177/135638901876609

Sudarshan, R. M., y Nandi, R. (Eds.). (2018). Voices and Values: The Politics of Feminist Evaluation. Zubaan.

UNEG (2011) (en prensa). Integración de los derechos humanos y la igualdad de género en la evaluación. Hacia una guía del UNEG. https://dds.cepal.org/redesoc/publicacion?id=2112

UNICEF (2019). UNICEF Guidance on Gender Integration in Evaluation. Evaluation Office and Gender Section. https://www.unicef.org/evaluation/media/1221/file/UNICEF%20Guidance%20on%20Gender.pdf

UNODC (2023). Gender Responsive Evaluations in the work of UNODC. https://www.unodc.org/documents/evaluation/HumanRights-GenderEquality/Guidance_Note_for_Evaluators_Gender-responsive_Evaluations.pdf

Vargas Trujillo, Elvia y Gambara D’errico, Hilda (Coords.) (2010). Guía para la evaluación de iniciativas para el desarrollo. Derechos humanos y género. Editorial Catarata.

Wyatt, A.; Podems, D.; Durieux, M.; Evans, K. (2021). Feminist Approaches to Monitoring, Evaluation & Learning: Overview of Current Practices. Equality Fund & Genesis. https://equalityfund.ca/wp-content/uploads/2021/09/Feminist-MEL-Research-Overview-Paper-FINAL-1.pdf