Main Article Content

Guadalupe Gómez Abeledo
Universidad Técnica Luis Vargas Torres Esmeraldas
Ecuador
Vol. 7 No. 2 (2017), Articles, pages 31-44
DOI: https://doi.org/10.17979/relaso.2017.7.2.3057
Submitted: Sep 17, 2017 Accepted: Dec 19, 2017 Published: Dec 20, 2017
How to Cite

Abstract

The behavioral transformation of each human being before another with more power is reflected asymmetrically in the "deal". The process by which we end up dominating or dominated is what we are dealing with in this study, because there are as many ways to exercise power as to deal with and so many of resisting it, combating it, assimilating it, obeying it ... as cracks or not having the cadence of your speech and practice. We will analyze a reality of asymmetric power that occurs in Galicia (Spain). Ethnography has facilitated, through direct contact with people for two years, a knowledge that directed interviews and participant observation clarify. If, as we propose, the problems of group discrimination seek a social order that benefits one group over another, this is not possible without the ideological support that deserves privileges to one of the groups. In order to investigate the ethnography we have been the most appropriate methodology, since its objective is to analyze the beliefs and values that guide the behavior of the people as social beings. We have called "coexisting diglossia" to the reality seen and that we define to serve as a plot drill. Diglossia is explained from linguistics and refers to when two languages coexist in the same territory but only one of them holds political and social power. When we speak of coexisting diglossia we do it of the successive practices of dominion and resistance / assimilation over a time. The result of coexistence within an asymmetric power, in coexistent diglossia, is an identity profile empowered or self-deprecated that defines the humans of the territory. The consequences are observable after a careful analysis, but the process that has conquered them is of great interest because it may shed light on how to reverse a process of maltreatment: interculturality as utopia. We understand utopia as a step forward in the relationship, in the treatment, go beyond the symmetrical relationship, enjoy it and build new interwoven spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Álvarez, J. M. D. (2006). Fundamentación de la moral y diferencias normativo-culturales: una aproximación fenomenológica. Anuari de la Societat Catalana de Filosofia, 153-167.

De Rota, J. A. F. (2000). Del objeto etnográfico como vida a la vida como espectáculo. In Anales de la Fundación Joaquín Costa (No. 17, pp. 205-216).

De Rota, J. A. F. (1992). La antropología gallega a debate. In Anales de la Fundación Joaquín Costa (No. 9, pp. 123-146).

Díaz Álvarez, J. M. (2004). Fundamentación de la moral y diferencias normativo-culturales: una aproximación fenomenológica. Anuari de la Societat Catalana de Filosofia, (17).

Dietz, G. (2013). Comunidad e interculturalidad entre lo propio y lo ajeno. Hacia una gramática de la diversidad. Baronnet, B. & Tapia, U.(coords.). Educación e interculturalidad: política y políticas, 177-199.153-167.

Galanes, Y. (2017). Memorias dun neno labrego: revisitando la literatura de la emigración a través de la traducción. transfer, 12(1-2).

Galeano, E. (2000). El libro de los abrazos. Madrid. Siglo XXI.

Gramsci, A. (1978). El concepto de hegemonía en Gramsci. México: Ediciones de Cultura Popular.

Gutiérrez, O. E. V., & López, L. I. L. (2017). El lenguaje, umbral de integración en la docencia (Ensayo crítico)/Language, the threshold of integration in teaching (Critical essay). Diálogos sobre educación, (14).

De Sousa Santos, B. (2009) Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social. DF. CLACSO. Siglo XXI.

De Sousa Santos, B. (2009). Más allá del pensamiento abismal: de las líneas globales a una ecología de saberes. 2009, 31.

De Sousa Santos, B. (2011). Epistemologías del sur. Utopía y praxis latinoamericana, 16(54).

Del Olmo, M. 2010. “Introducción”. En Dilemas éticos en antropología. Las entretelas del trabajo de campo etnográfico, editado por Margarita del Olmo. Madrid: Trotta. Pgs. 9-11.

Méndez, P., & Lucas, R. (2014). Metáforas y articulaciones para una pedagogía crítica sobre la interseccionalidad. Quaderns de Psicologia, 16(1), 0055-72.

Minda, P. (2017) Medicina Tradicional Esmeraldeña como Patrimonio Cultural Inmaterial. Quito. Editorial Abya-Yala

Miranda, M. D. C. S., Rui, M., & Kazantzakis, N. Contrastes culturales entre lo urbano y lo rural. Continuando una vieja amistad… Universidad y Cine, 11.

Monge Martínez, F. (2003). Encuentros (polémicos) en el Pacífico entre viajeros ilustrados y nativos.

Pardo, J. C. S. (2007). Una propuesta de análisis geohistórico de las aldeas tradicionales gallegas. Cuadernos de Estudios Gallegos, 54(120), 103-134.

Piñeiro, E. (2009) Lo Olvidado, lo Aprendido, lo Integrado. Sobre saberes Migrantes. Revista de Antropología Experimental Nº 9, 2009. Texto 11. Pgs. 153-167.

Piñeiro, E. (2015) Observación Participante. Una Introducción. Número Especial 1 Revista San Gregorio. Metodología de la Investigación. 2015. Pgs. 80-89.

Rivas, M. (2012). Una espía en el reino de Galicia. Aguilar.

Saco, A. (2010). Desarrollo rural despoblación en Galicia: escenarios y desarrollos de futuro. Ager. Revista de estudios sobre despoblación y desarrollo rural, (9).

Urteaga, E. (2016). Blanchet, Philippe (2016): Discriminations: combattre la glottophobie. Paris: Textuel. 192 páginas.

Veronelli, G. A. (2016). About the coloniality of language. Universitas Humanística, (81), 33-58.

Viana, L. D. G. (2003). La aldea fantasma: problemas en el estudio del folklore y la cultura popular contemporáneos. Revista de dialectología y tradiciones populares, 58(1), 29-46.

Vilas, X. S. N. (2012). Memorias dun neno labrego (Vol. 1). Editorial Galaxia.