Main Article Content

Kilian Benavent-Tolosa
Catholic University of Valencia
Spain
David Parra-Camacho
University of Valencia
Spain
Silvia Daudén-Camps
University of Valencia
Spain
Carlos Pérez-Campos
Catholic University of Valencia
Spain
https://orcid.org/0000-0002-8996-2411
Vol. 11 No. 3 (2025), Original papers, pages 1-26

DOI:

https://doi.org/10.17979/sportis.2025.11.3.11539
Submitted: 2024-12-26 Published: 2025-07-01
Copyright How to Cite

Abstract

The main objective of this study was to analyse the impact of physical education enjoyment, self-efficacy, motivation and perception of the environment after an 8-session pilota valenciana intervention with three pedagogical models. 60 students (32 boys and 28 girls) from 2nd year of ESO from School in Xàtiva, Valencia (Spain), participated. The selection was made through non-probabilistic sampling, selecting the students who met the inclusion criteria and a pretest and posttest questionnaire of 71 items was used: enjoyment (SSI, 8 items), motor self-efficacy (10 items), motivation (AMPET, 32 items) and perception of the environment (PeerMCYSO, 21 items). The intervention applied three pedagogical models: Cooperative Learning (2nd ESO A), TGfU (2nd ESO B) and Sports Education (2nd ESO C). Results showed that Cooperative Learning improved task climate (16.8%), active participation (12.5%) and reduced boredom (8%). TGfU increased self-perceived motor competence (14.3%), engagement (18.9%) and motor self-efficacy (11.7%). Sport Education increased enjoyment (15.2%), motor competence (13.4%) and engagement (18.2%), but reduced task climate (12.1%). These findings highlighted the importance of adapting pedagogical approaches to students' needs and the educational context. Cooperative Learning was useful in fostering a cooperative climate. TGfU was effective in improving motor self-efficacy and motivation, promoting understanding-based learning. Finally, Sport Education in women improved satisfaction, increasing anxiety and perceived competitiveness.

Article Details

References

Aguilar Gómez, A. (2023). Motivación y actividad física de los padres e índice de masa corporal de futbolistas infantiles: Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 9(3), 467–489. https://doi.org/10.17979/sportis.2023.9.3.9575

Arufe-Giráldez, V., Sanmiguel-Rodríguez, A., Ramos-Álvarez, O., & Navarro-Patón, R. (2023). News of the pedagogical models in physical education—A quick review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(3), 2586. https://doi.org/10.3390/ijerph20032586

Arumí-Prat, J., & Martín-Horcajo, M. (2016). Estudio etnográfico del nivel de cooperación en un equipo infantil de baloncesto. Apuntes. Educación Física y Deportes, 123, 53-60. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es. (2016/1).123.06

Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Bracho-Amador, C., y Pérez-Quero, F. J. (2012). Versión española del Sport Satisfaction Instrument (SSI) adaptado a la Educación Física. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 377-395. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.4037

Batez, M., Petrušič, T., Bogataj, Š. y Trajković, N. (2021). Efectos de un programa de enseñanza basado en el modelo de enseñanza de juegos para la comprensión sobre las habilidades y el disfrute del voleibol en estudiantes de secundaria. Sostenibilidad, 13 (2), 606. https://doi.org/10.3390/su13020606

Bundu, P. y Saman, A. (2023). Efecto de la enseñanza de modelos de responsabilidad personal y social (TPSR) y de enseñanza de juegos para la comprensión (TGfU) con autoeficacia en los resultados del aprendizaje de la Educación Física, el deporte y la salud. Revista asiática de educación y estudios sociales, 46 (4), 45-56. https://doi.org/10.9734/ajess/2023/v46i41009

Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. psychometrika, 16(3), 297-334. https://doi.org/10.1007/BF02310555

Diloy-Peña, S., Sevil-Serrano, J., Abós, Ángel, Sanz-Remacha, M., & García-González, L. (2022). Diferencias entre el modelo técnico-tradicional y el modelo comprensivo en la motivación y compromiso de jóvenes deportistas: un estudio transversal (Differences between the technical traditional model and the Teaching Games for Understanding model on mo. Retos: nuevas tendencias en Educación Física, deporte y creación, 44, 421–432. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.88787

Dyson, B., Griffin, L. L., & Hastie, P. (2004). Educación deportiva, juegos tácticos y aprendizaje cooperativo: Consideraciones teóricas y pedagógicas. Búsqueda, 56(2), 226-240. https://doi.org/10.1080/00336297.2004.10491823

Fernández-Río, J. (2014, July). Aportaciones del modelo de responsabilidad personal y social al aprendizaje cooperativo. In Actas del IX Congreso Internacional de Actividades Físicas Cooperativas (pp. 18-32). https://www.researchgate.net/profile/.pdf

García-Calvo, T., Leo, F. M., González-Ponce, I., Sánchez-Miguel, P. A., Mouratidis, A., & Ntoumanis, N. (2014). Climas motivacionales percibidos creados por el entrenador y por los compañeros y sus asociaciones con la cohesión del equipo y la satisfacción del atleta: evidencia de un estudio longitudinal. Revista de Ciencias del Deporte, 32(18), 1738-1750. https://doi.org/10.1080/02640414.2014.918641

García, R., Sánchez, M., & López, P. (2019). "Efectos de la práctica de la Pilota Valenciana en la salud física y mental de los estudiantes". Journal of Sport and Salud, 14(3), 78-92. https://doi.org/10.58727/jshr.94166

González-Víllora, S., Sierra-Díaz, M. J., Pastor-Vicedo, J. C., & Contreras-Jordán, O. R. (2019). La forma de aumentar la competencia motriz y deportiva entre los niños: El modelo de alfabetización deportiva contextualizada. Fronteras de la Fisiología, 10, 569. https://doi.org/10.3389/fphys.2019.00569

Hastie, P. A., y Buchanan, A. M. (2000). Enseñar la responsabilidad a través de la educación deportiva: perspectivas de una coalición. Investigación trimestral para el ejercicio y el deporte, 71(1), 25-35. https://doi.org/10.1080/02701367.2000.10608877

Hernández-Álvarez, J. L., Velázquez-Buendía, R., Martínez-Gorroño, M. E., Garoz-Puerta, I. y Tejero-González, C. (2011). Escala de Autoeficacia Motriz: propiedades psicométricas y resultados de su aplicación a la población escolar española. Revista de Psicología del Deporte, 20 (1), 13-28. https://ddd.uab.cat/pub/revpsidep/19885636v20n1/19885636v20n1p13.pdf

Hernandez-Gandara, A., & Cañabate-Ortiz, D. (2020). Role-playing y diálogo como protagonistas en la evaluación entre iguales: una experiencia de aprendizaje cooperativo. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 6(2), 182–203. https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.2.6041

Herrero-González, D., López-Pastor, V. M., & Manrique-Arribas, J.C. (2020). La Evaluación Formativa y Compartida en contextos de Aprendizaje Cooperativo en Educación Física en Primaria. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(44), 213-222. https://doi.org/10.12800/ccd.v15i44.1463

Llorca, V. (2018). "La Pilota Valenciana como seña de identidad cultural". Ponencia presentada en el Congreso Internacional de Deporte y Cultura en la Comunidad Valenciana. Valencia, España. http://hdl.handle.net/10234/175779

MacPhail, A., Gorely, T., Kirk, D., & Kinchin, G. (2008). Experiencias infantiles de diversión y disfrute durante una temporada de educación deportiva. Investigación trimestral para el ejercicio y el deporte, 79(3), 344-355. https://doi.org/10.1080/02701367.2008.10599498

Menéndez-Santurio, J. I., & Fernández-Río, J. (2016). Violencia, responsabilidad, amistad y necesidades psicológicas básicas: efectos de un programa de Educación Deportiva y Responsabilidad Personal y Social. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 245-260. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.15269

Merino, R. G., & Mora, J. L. (2022). La hibridación de los modelos pedagógicos de aprendizaje cooperativo y educación aventura como estrategia didáctica para la mejora de la convivencia y la gestión de conflictos en el aula: una experiencia práctica desde las clases de Educación Física y tú. Retos: nuevas tendencias en Educación Física, deporte y recreación, (43), 1037-1048. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.86289

Muntaner-Guasp, J. J., & Forteza-Forteza, D. (2021). Impacto del aprendizaje cooperativo en la inclusión del alumnado en educación secundaria. La educación en Red. Realidades diversas, horizontes comunes. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1236

Ntoumanis, N. y Vazou, S. (2005). Clima motivacional entre iguales en el deporte juvenil: desarrollo y validación de mediciones. Revista de Psicología del Deporte y el Ejercicio, 27, 432-455. https://doi.org/10.1123/jsep.27.4.432

Pasno, A. I. (2024). Sentirse bien significa hacer el bien: la apreciación del cuerpo como predictor de la actividad física, el estado físico y la motivación. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 10(3), 709–734. https://doi.org/10.17979/sportis.2024.10.3.11083

Pérez, A., & Martínez, J. (2020). Impacto de la práctica de la Pilota Valenciana en el desarrollo integral de los estudiantes. Revista de Educación Física y Deporte, 25(2), 45-56. https://doi.org/10.17533/udea.efyd

Pérez-Pueyo, Á., Hortigüela-Alcalá, D., Fernández-Río, J., Calderón, A., García-López, L. M., & González-Víllora, S. (2021). Modelos pedagógicos en Educación Física: Qué, cómo, por qué y para qué. Universidad de León. https://doi.org/10.55166/reefd.v0i413.425

Perlman, D. (2012). La influencia del Modelo de Educación Deportiva en la actividad física en clase de un alumnado motivado. Revista Europea de Educación Física, 18(3), 335-345. https://doi.org/10.1177/1356336X12450795

Pizarro, D., Cosín, J., González-Cutre, D., González-Fernández, F. T. y Práxedes, A. (2024). Influencia del modelo ludotécnico y los juegos didácticos para la comprensión en la motivación de los jugadores de hockey patines. Apunts Educación Física y Deportes, 157, 31-39. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es. (2024/3).157.04

Puente-Maxera, F., Méndez-Giménez, A., & Martínez de Ojeda, D. (2020). Sports Education and Introduction to Invasion Sports in Early Primary Education. Apunts. Educación Física y Deportes, 140, 23-30. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es. (2020/2).140.04

Robertson, S. (2016). Investigación de la relación entre la enseñanza de juegos para la comprensión y el disfrute, la autoeficacia y las intenciones de inscribirse de los estudiantes de Educación Física de la escuela secundaria. http://hdl.handle.net/10464/10104

Ruiz, L. M., Moreno, J. A., Ramón, I., y Alias-García, A. (2015). Motivación de Logro para Aprender en Educación Física: adaptación de la versión española del Test AMPET [ 1]. Revista Española de Pedagogía, (260), 157–176. https://www.jstor.org/stable/24711245

Sánchez-Gómez, R., Devís-Devís, J., & Navarro-Adelantado, V. (2014). El modelo Teaching Games for Understanding en el contexto internacional y español: una perspectiva histórica. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/23779

Santos, S., Jiménez, S., Sampaio, J., & Leite, N. (2017). Efectos del programa de entrenamiento basado en el deporte Skills4Genius en el comportamiento creativo. PloS uno, 12(2), e0172520. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0172520

Sentandreu-Sebastian, R., Agulló-Calatayud, V., & Sentandreu-Sebastian, G. (2018). La pilota valenciana como herramienta de inclusión social. http://hdl.handle.net/10550/67824

Serrano, M. C., & Pérez, J. A. G. (2022). Efecto de los dominios de acción motriz sobre las emociones del alumnado en la enseñanza de los deportes. EmásF: revista digital de Educación Física, (74), 197-215. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8213120

Wallhead, T. L., & Ntoumanis, N. (2004). Efectos de una intervención de educación deportiva en las respuestas motivacionales de los estudiantes en Educación Física. Revista de enseñanza de la Educación Física, 23(1), 4-18. https://doi.org/10.1123/jtpe.23.1.4