Main Article Content

Rubén Navarro Patón
Universidad de Santiago de Compostela
Spain
Ricardo Fernández Basadre
Spain
Ignacio Herrera-Vidal Núñez
Spain
Vol. 1 No. 2 (2015), Original papers, pages 141-155
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2015.1.2.1408
Submitted: Dec 18, 2015 Published: May 1, 2015
How to Cite

Abstract

The introduction of information technologies and communication technologies (ICTs) in education has become a challenge and controversy. Challenge because it requires specific training of teachers, and controversy because most schools using different devices, for example tablets or smartphones, are forbidden on campus. The main objective of this study was to explore the habits in the use of ICT by primary school children and their belief if this use facilitates their education, more specifically in the area of Physical Education. This research involved a total of 100 students (57 boys and 43 girls) aged between 6 and 12 years. For data collection, has been developed an ad hoc questionnaire consisting of 15 questions. As we've obtained outstanding results that students consider the use of ICT facilitates homework (67%), and when they are faced with the realization of activities such as orienteering or treasure hunt, 70% said that ICT would make them more attractive. Moreover, 81% of students in two last curses of primary have their own mobile phone. The most important conclusion for us is that technological advances should be used as pedagogical tools to improve and complement the different areas within the school curriculum and take advantage of the great reception they play in children and teenagers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Ausubel, D.P.; Novak, J.D. & Harrison, H. (1978). Educational Psychology, Brooklyn College, Nueva York, Estados Unidos.

Bartolomé, A. (2003). Video digital Comunicar. Revista científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 21, 39-47.

Basadre, R.; Herrera-Vidal, J.I.; Navarro, R. (2015). Innovación en la didáctica de la Educación Física. Propuesta práctica para la Educación Primaria. (Inédito)

Capllonch, M (2005). Las tecnologías de la información y la comunicación en la Educación Física de Primaria: Estudio sobre sus posibilidades educativas. Tesis doctoral, Universidad de Barcelona, España.

Drucker, P. (1969). The age of discontinuity; guidelines to our changing society: Harper and Row, New York, United States.

García, N. & Sánchez, S. (2014). Incorporación de dispositivos móviles a la educación física escolar. Revista Española de educación física y deportes, 5 pp. 79-86.

Gobierno de Galicia. Espazo Abalar. En línea: 2014_04_07_ABALAR_Resume_ Executivo_Vertical_CES. Pdf.

Guardia, F. J. (2002). Las Nuevas Tecnologías, la Educación Física y su integración en el tercer y cuarto nivel de concreción curricular. En actas del XX Congreso Nacional de Educación Física. (CD-ROM ed.). Universidad de Alcalá de Henares, Guadalajara, España.

Herrada, R.I. & Herrada, G. (2001). Adaptación de los estudios de magisterio al EEES: las TIC en los nuevos planes de estudio. Edutec: revista electrónica de tecnología educativa, 36, 122.

Instituto Nacional de Estadística (2013). INEbase [en línea]. [Madrid]: INE. http://www.ine.es/inebmenu/indice.htm

Jukes, I. & Dosaj, A (2006). Understanding digital children. Teaching and learning in the new digital landscape: InfoSavvy Group. Recuperado de http://edorigami.wikispaces.com/Understanding+Digital+Children+-+Ian+Jukes

Martínez, F. Prendes, M.P. (2003): ¿A dónde va la educación en un mundo de tecnologías? En Martínez, F. (comp.): Redes de comunicación en la enseñanza. Barcelona: Paidós.

Navarro, R. & García, P (2015). La utilización de los códigos QR en la formación inicial de profesorado de la mención de Educación Física. Una experiencia Práctica. (Inédito)

Navarro, R. (2008). Estudio del efecto de materiales audiovisuales de educación para la salud, sobre la prevención de accidentes en niños/as de primer ciclo de primaria. Tésis Doctoral: Universidad de Vigo.

Palomo, R., Ruiz, J. & Sánchez, J. (2005). Las TIC como agentes de innovación educativa: Consejería de Educación. Junta de Andalucía. Sevilla.

Querol, S. & García, J.M. (1998). Créditos variables de actividades en la naturaleza: la orientación y la escalada. Badalona, España: Paidotribo.

Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española (22.aed.). Recuperado de http://www.rae.es/rae.html

Silió, E. (24 de abril de 2014). Las oposiciones a profesor incluirán pruebas de idiomas y tecnologías. El País. Recuperado de: http://sociedad.elpais.com/sociedad/2014/04/24/actualidad/1398331360_994092.html