Main Article Content

  • Jorge Abellán Hernández
Jorge Abellán Hernández
Vol. 1 No. 3 (2015), Original papers, pages 207-219
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2015.1.3.1414
Submitted: Dec 18, 2015 Published: Sep 1, 2015
How to Cite

Abstract

The present paper aims to study the attitudes towards disability of future physical education teachers. For this purpose two questionnaires were administered and the results were compared by gender (male and female), the participants' experience in dealing with people with disabilities and the particants’ course level (third or fourth grade). The results show that students in the Minor in Physical Education have a very positive attitude towards disability. Men obtain a more positive attitude in RICE variable, also is observed the trend of the previous contact with people with disabilities positively affects attitudes towards disability. Finally higher values in CG variable will be obtained by students of fourth grade.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Ahmmed, M., Sharma, U. y Deppeler, J. (2012). Variables affecting teachers’ attitudes towards inclusive education in Bangladesh. Journal of Research in Special Educational Needs, 12 (3), 132-140.

Carberry, H., Waxman, B. y Mckain, D. (1981). An in-service workshop model for class teachers concerning mainstreaming of the learning disabled child. Journal of Learning Disabilities, 14(1), 26-28.

De Boer, A., Pijl, S.P. y Minnaert, A. (2011). Regular primary schooltearcher’s attitudes towards inclusive education: a review of the literature. International Journal of Inclusive Education, 15 (3), 331-353.

Felipe, C. y Garoz, I. (2014). Actividad físico-deportiva en programas de cambio de actitudes hacia la discapacidad en edad escolar: Una revisión de la literatura. Cultura_Ciencia_Deporte, 9(27), 199-210.

Gómez, V., e Infante, M. (2004). Actitudes de los estudiantes de educación hacia la integración de personas con discapacidad y hacia la educación multicultural. Cultura y Educación, 16 (4), 371-383.

González, J y Baños, L.M. (2012). Estudio sobre el cambio de actitudes hacia la discapacidad en clases de actividad física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12 (2), 101-108.

Martínez, M.A. y Bilbao, M.C. (2011). Los docentes de la universidad de Burgos y su actitud hacia las personas con discapacidad. Revista Española sobre la Discapacidad intelectual Siglo Cero, 42 (4), 50-78.

Meegan, S. y MacPhail, A. (2006). Irish physical educators’ attitude toward teaching students with special educational needs. European Physical Education Review, 12(1), 75-97.

Mestre, J. M., Guil, M. R., Marcilla, A., Aguilar, M. y González, D. (1996). El nivel de información como determinante de las actitudes hacia la deficiencia mental en familiares de deficientes mentales. Revista de Educación Especial, 22, 17-25.

Molina, J. P. y Valenciano, J. (2010). Creencias y actitudes hacia un profesor de educación física en silla de ruedas: un estudio de caso. Revista de Pedagogía del Deporte, 19 (1), 137-149.

Polo, M. T., Fernández, C. y Díaz, C. (2011). Estudio de las actitudes de estudiantes de Ciencias Sociales y Psicología: relevancia de la información y contacto con personas discapacitadas. Universitas Psychologica, 10(1), 113-123.

Reina, R. (2003). Propuesta de intervención para la mejora de actitudes hacia personas con discapacidad a través de actividades deportivas y recreativas. Lecturas de Educación Física y Deporte, 9.

Santana, P. y Garoz, I. (2013). Actitudes hacia la discapacidad e intervención docente desde el deporte adaptado. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 13 (49), 1-17.

Suriá, R. (2011). Análisis comparativo sobre las actitudes de los estudiantes hacia sus compañeros con discapacidad. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 23, 197-216.

Suriá, R., Bueno, A. y Rosser, A. (2011). Prejuicios entre los estudiantes hacia las personas con discapacidad: reflexiones a partir del caso de la Universidad de Alicante. Alternativas: cuadernos de trabajo social, 18, 75-90.

Verdugo, M. A., Jenaro, C. y Arias, B. (1995). Actitudes sociales y profesionales hacia las personas con discapacidad: Estrategias de evaluación e intervención. En M. A. Verdugo (Dir.), Personas con discapacidad. Perspectivas psicopedagógicas y rehabilitadoras. (pp. 79-135). Madrid. Siglo.