Main Article Content

Ramón Chacón Cuberos
Universidad de Granada
Spain
Biography
Félix Zurita Ortega
Universidad de Granada
Spain
Biography
Manuel Castro Sánchez
Universidad de Granada
Spain
Biography
Marta Linares Manrique
Universidad de Granada
Spain
Biography
Vol. 3 No. 1 (2017), Original papers, pages 3-15
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.1.1728
Submitted: Jun 24, 2016 Accepted: Aug 21, 2016 Published: Sep 27, 2016
How to Cite

Abstract

Children’s violent behaviour represents a phenomenon of great concern because it is related to situations of anxiety, depression or consumption of harmful substances. Since sport practice and physical activity have expanded in recent decades in younger sectors, it is interesting to know the relationship between this practice and the violent behaviour that occurs in children of school age. In this sense, a non-experimental, descriptive and cross sectional study was developed on a sample of 564 students of primary education in the province of Granada, aged between 8 and 12 years old (=10.74, SD=1.22). As main objective, this study aims to define and establish relationships between levels of physical activity and the types of violent behaviour. The employed instruments were an Ad Hoc questionnaire for recording sociodemographic variables and those related to physical activity and the "Scale of violent behaviour at School" (Little et al., 2003). The results showed that two thirds of schoolchildren performed more than three hours per week of physical activity at least three times a week. Studying violent behaviour, statistics showed that relational aggression is more usual than direct aggression, and that the reactive type is the most common. Furthermore, students who did physical activity were exposed to situations of manifest aggression of type pure and relational aggression of type instrumental.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Castro, M., Martínez, A., Zurita, F., Chacón, R., Espejo, T. y Cabrera, A. (2015). Uso de videojuegos y su relación con conductas sedentarias en una población escolar y universitaria. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 6(1), 40-51.

Cerezo, F. y Méndez, I. (2013). Agresores en bullying y conductas antisociales. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education. 3(1), 5-14.

Chacón-Cuberos, R., Martínez-Martínez, A., Castro-Sánchez, M., Espejo-Garcés, T., Valdivia-Moral, P. A. y Zurita-Ortega, F. (2015). Relación entre bullying, género y actividad física: estudio en escolares de la provincia de Granada. TRANCES, 7(6), 791-809.

Chacón, R., Arufe, V., Cachón, J., Zagalaz, M. L., y Castro, D. (2016). Estudio relacional de la práctica deportiva en escolares según el género. SporTK, 5(1), 85-92.

De Hoyo, M. y Sañudo, B. (2007). Motivos y hábitos de práctica de actividad física en escolares de 12 a 16 años en una población rural de Sevilla. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 7(26), 87-98.

Díaz-Aguado, M. J., Martínez, R. y Martín, J. (2013). El acoso entre adolescentes en España. Prevalencia, papeles adoptados por todo el grupo y características a las que atribuyen la victimización. Revista de Educación, 362, 348-379.

Elgar, F. J., Pickett, K. E., Pickett, W., Craig, W., Molcho, M., Hurrelmann, K. y Lenzi, M. (2013). School bullying, homicide and income inequality: a cross-national pooled time series analysis. International Journal of Public Health, 58(2), 237-245.

Espejo, T., Cabrera, A., Castro, M., López, J. F., Zurita, F. y Chacón, R. (2015). Modificaciones de la obesidad a través de la implementeación de herramientas físico-posturales en escolares. Retos, 28, 78-83.

Estévez, E. (2005). Violencia, Victimización y Rechazo Escolar en la Adolescencia. Universitat de Valencia: Servei de publicacions.

Greenfield, P. M. (2014). Mind and media: The effects of television, video games, and computers. Psychology Press: New York.

Gutiérrez, R., Benítez, J. L., Machado, C. y Justicia, F. (2012). Estudio de las atribuciones hacia el maltrato entre iguales del alumnado agresor frente al no agresor, mediante el Cuestionario SCAN-Bullying. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(2), 545-568.

Lois, L. y Rial, T. (2016). Hábitos alimentarios y de actividad física de alumnado de Educación Primaria: estudio descriptivo de un colegio de Pontevedra. Sportis, 11(1), 77-92.

Little, T. D., Henrich, C. C., Jones, S. M. y Hawley, P. H. (2003). Disentangling the “whys” from the “whats” of aggressive behaviour. International Journal of Behavioral Development, 27(1), 122-133.

McPherson, L., Atkins, P., Cameron, N., Long, M., Nicholson, M. y Morris, M. E. (2015). Children’s Experience of Sport: What Do We Really Know? Australian Social Work, 69(3), 1-12.

Monjas, R., Ponce, A. y Gea, J. M. (2015). La transmisión de valores a través del deporte. Deporte escolar y deporte federado: relaciones, puentes y posibles transferencias. Retos, 28, 276-284.

Moreno, D., Estévez, E., Murgui, S. y Musitu, G. (2009). Reputación social y violencia relacional en adolescentes: el rol de la soledad, la autoestima y la satisfacción vital. Psicothema, 21, 537-542.

Moreno, D., Ramos, M. J., Martínez, B. y Musitu, G. (2010). Agresión manifiesta y ajuste psicosocial en la adolescencia. SUMMA Psicológica, 7(2), 45-54.

Muros, J. J., Cofre-Bolados, C., Salvador-Pérez, S., Castro-Sánchez, M., Valdivia-Moral, P. y Pérez-Cortés, A. (2016). Relación entre nivel de actividad física y composición corporal en escolares de Santiago (Chile). Journal of Sport and Health Research, 8(1), 65-74.

Murray, J., Farrington, D. P. y Sekol, I. (2012). Children’s antisocial behaviour, mental health, drug use and educational performance after parental incarceration: a systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138(2), 175-210.

Pelegrín, A., Garcés de los Fayos, E. J. y Cantón, E. (2010). Estudio de conductas prosociales y antisociales. Comparación entre niños y adolescentes que practican y no practican deporte. Informació Psicologica, 99, 64-78.

Rose, A. L., Swenson, L. P. y Waller, E. M. (2004). Overt and relational aggression and perceived popularity: Developmental differences in concurrent and prospective relations. Developmental Psychology, 40, 378-387.

Ruíz, R., Riuró, M. y Tesouro, M. (2015). Estudio del bullying en el ciclo superior de primaria. Educación XX1, 18(1), 345-368.

Schmeck, K., Müller, S. S., Foelsch, P. A. y Kirstin, G. (2013). Evaluación del desarrollo de la identidad en la adolescencia (AIDA). Revista de Psicopatología y Salud Mental del Niño y del Adolescente, 21, 19-30.

Sicilia, A., González-Cutre, D., Artés, E. M., Orta, A., Casimiro, A. J. y Ferriz, R. (2014). Motivos de los ciudadanos para realizar ejercicio físico: un estudio desde la teoría de la autodeterminación. Revista Latinoamericana de Psicología, 46(2), 83-91.

Sonderlund, A. L., O’Brien, K., Kremer, P., Rowland, B., De Groot, F., Staiger, P., … y Miller, P. G. (2014). The association between sports participation, alcohol byuse, aggression, and violence: A systematic review. Journal of Science and Medicine in Sport, 17(1), 2-7.

Vilariño, M., Amado, B. G. y Alves, C. (2013). Menores infractores: un estudio de campo de los factores de riesgo. Anuario de Psicología Jurídica, 23(1), 39-45.

Vilches, J. M. (2015). Centros especializados y normalizados de secundaria: relación entre autoestima, agresividad, victimización y calidad de vida en estudiantes de Granada capital. Tesis doctoral: Universidad de Granada.

Warburton, D. E., Nicol, C. W. y Bredin, S. S. (2006). Health benefits of physical activity: the evidence. Canadian Medical Association Journal, 174(6), 801-809.

Zurita, F., Vilches, J. M., Padial, R., Pérez, A. J. y Martínez, A. (2015). Conductas agresivas y de Bullying desde la perspectiva de actividad física, lugar de residencia y género en adolescentes de Granada. Revista Complutense de Educación, 26(3), 527-542.