Main Article Content

Daniel Sanz Martín
Estudiante de Doctorado en la Universidad Complutense de Madrid
Spain
Vol. 3 No. 1 (2017), Original papers, pages 100-122
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.1.1738
Submitted: Jun 27, 2016 Accepted: Dec 4, 2016 Published: Dec 4, 2016
How to Cite

Abstract

International recommendations advised children and youth to practice at least 60 minutes/day of moderate-to-vigorous physical activity (MVPA). The aims of the present research are: 1) Knowing the degree of compliance with the recommendations of a group of 71 students of 1st and 2nd ESO of the municipality of Soria; 2) Describing the time and energy expenditure (EE) of practice of MVPA according to the gender and age of participants, the time of the day (morning and afternoon) and the day of the week (weekday and weekend). A descriptive behavioural epidemiological study was designed in which 171 students wrote a previously designed physical activity (PA) diary along a week. The sample selected was 71 students. The obtained data were gathered on an Excel table, they were analyzed considering count of minutes/day of MVPA and the durations of EE in MVPA and they were compared using Student´s T-test for independent samples. The results obtained show that 1.4% of the students achieve international recommendations, boys accomplish higher levels of duration and EE than girls and students of 1st course accomplish higher levels than students of 2nd ESO, at any time of the day and at day of the week. The main conclusion of the study is the existence of lower levels of compliance of the international recommendation about MVPA. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Organización Mundial de la Salud. (1946). Constitución de la Organización Mundial de la Salud. Ginebra: Organización Mundial de la Salud.

Rodés, J., Piqué, J. M., & Trilla, A. (Dir.) (2007). Libro de la Salud del Hospital Clínic de Barcelona y la Fundación BBVA. Bilbao: Fundación BBVA.

Bouchard, C., Blair, S. N., & Haskell, W. L. (Ed.) (2013) (2nd ed.). Physical Activity and Health. Champaign: Human Kinetics.

Mendoza, R. (1990). Concept of healthy lifestyle and their determinants. En 2nd. European Conference on Health Education (Warsaw, 7-9 June 1990), pp.13.

Sánchez, F. (1996). La AF orientada hacia la salud. Madrid: Biblioteca Nueva.

Department of Health and Human Services, U.S. (2008). 2008 Physical Activity Guidelines for Americans. Be active, healthy and happy! Hyattsville, MD: US Department of Health and Human Services. Recuperado de: http://health.gov/paguidelines/pdf/paguide.pdf

Eime, R. M., Young, J. A., Harvey, J. T., Charity, M. J., & Payne, W. R. (2013). A systematic review of the psychological and social benefits of participation in sport for children and adolescents: informing development of a conceptual model of health through sport. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 10(98). doi: 10.1186/1479-5868-10-98

Kokkinos, P. (2012). Physical Activity, Health Benefits and Mortality Risk. ISRN Cardiology 718789. doi:10.5402/2012/718789

Muñoz, J., & Delgado, M. (coord.) (2010). Guía de recomendaciones para la promoción de AF. Sevilla: Conserjería de Salud, Junta de Andalucía.

Reiner, M., Niermann, C., Jekauc, D., & Woll, A. (2013). Long-term health benefits of physical activity – a systematic review of longitudinal studies. BMC Public Health, 13: 813. doi: 10.1186/1471-2458-13-813

Caspersen, C. J., Powell, K. E., & Christenson, G. M. (1985) Physical Activity, Exercise, and Physical Fitness: Definitions and Distinctions for Health-Related Research. Public Health Reports, 100(2), 126-131.

Strath, S. J., Kaminsky, L. A., Ainsworth, B. E., Ekelund, U., Freedson, P. S., Gary, R. A., … Swartz, A. M. (2013). Guide to the Assessment of Physical Activity: Clinical and Research Applications: A scientific Statement From the American Heart Association. Circulation 128(20), 2259-2279. doi: 10.1161/01.cir.0000435708.67487.da

Veiga, O. L., & Martínez, D. (2006). AF saludable. Guía para el profesorado de Educación Física. Ministerio de Sanidad y Consumo. Madrid: Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición Subdirección General de Coordinación Científica.

Chillón, P. (2005). Efectos de un programa de intervención de educación física para la salud en adolescentes de 3º de ESO (Tesis Doctoral). Recuperado de: http://0-hera.ugr.es.adrastea.ugr.es/tesisugr/15379425.pdf

Serra, J. R. (2006). Estudio epidemiológico de los niveles de AF en los estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Apunts. Educación física y deportes 8 (1), 25-34.

Aznar, S., & Webster, T. (2006). AF y Salud en la Infancia y la Adolescencia. Guía para todas las personas que participan en su educación. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo y Ministerio de Educación y Ciencia.

Pancorbo, A. E., & Pancorbo, E. L. (2011). AF en la prevención y tratamiento de la enfermedad cardiometabólica. La dosis del ejercicio cardiosaludables. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad. Consejo Superior de Deportes.

Ridley, K., Ainsworth, B. E., & Olds, T. S. (2008). Development of compendium of energy expenditures for youth. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 45(5), 1-8.Supl.

Active Healthy Kids Australia. (2014). Is Sport Enough? The 2014 Active Healthy Kids Australia Report Card on physical activity for children and young people. Adelaide: Active Healthy Kids Australia.

Canadian Society for Exercise Physiology (CSEP). (2012) Canadian Physical Activity Guidelines. Canadian Sedentary Behaviour Guidelines. Your Plan to Get Active Every Day. Canadá: CSEP. Recuperado de: http://www.csep.ca/en/guidelines/get-the-guidelines

Sirard, J. R., & Pate, R. R. (2001). Physical Activity Assessment in Children and Adolescents. Sports Med. 31(6), 439-454.

Centers for Disease Control and Prevention. (2014). Physical Activity Diary. Recuperado de: http://www.cdc.gov/healthyweight/pdf/Physical_Activity_Diary_CDC.pdf

Collins, P. J., Wijndaele, K., Corder, K., Westgate, K., Ridway, C. L., Dunn, V., … Brage, S. (2014). Levels and patterns of objectively-measured physical activity volume and intensity distribution in UK adolescents: the ROOTS study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 11(23). doi: 10.1186/1479-5868-11-23

Moreno, C., Ramos, P., Rivera, F., Sánchez-Queija, I., Jiménez-Iglesias, A., García-Moya, I., & Fuchs, N. (2013). Los estilos de vida y la salud de los adolescentes españoles a lo largo de la primera década del milenio. El estudio Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) 2002-2006-2010. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Social e Igualdad.

Peiró-Velert, C., Valenciano, J., Beltrán-Carrillo, V., & Devís-Devís, J. (2014). Variabilidad de la AF en adolescentes españoles de 17-18 años en función del tipo de jornada y época del año. Revista de Psicología del Deporte 23(2), 347-354.

Ramos, P., Jiménez-Iglesias, A., Rivera, F., & Moreno, C. (2016) Evolución de la práctica de la AF en los adolescentes españoles. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la AF y el Deporte 16(62), 335-353.

Reigal, R., Videra, A., Parra, J. L., & Juárez, R. (2012). Actividad físico deportiva, autoconcepto físico y bienestar psicológico en la adolescencia. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación 22, 19-23.

Bisquerra, R. (coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Dishman, R. K., Heath, G. W., & Lee, I. (2013). Physical Activity Epidemiology (2ª edición). Champaign: Human Kinetics.

Delgado, M., & Tercedor, P. (2002). Estrategias de intervención en educación para la salud desde la Educación Física. Barcelona: INDE.

Estudio Predimed Plus. (2016). Registro Diario de AF. Recuperado de: http://predimedplus.com/documentos/PREDIMEDPLUS13_GRUPO_INTERVENCION_INTENSIVA/II_PP13_DM_Material_Actividad_Fisica/II_PP13_Actividadfisica_registrodiario.pdf

Ramos, P., Rivera, F., Moreno, C., & Jiménez-Iglesias, A. (2012). Análisis de clúster de la actividad física y las conductas sedentarias de los adolescentes españoles, correlación con la salud biopsicosocial. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 99-106.

Abarca-Sos, A., Zaragoza, J., Generelo, E., & Julián, J.A. (2010). Comportamientos sedentarios y patrones de actividad física en adolescentes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10(39), 410-427.

Ramírez, E., Fernández, E., & Blández, J. (2013). Levels of physical activity in spanish adolescents (aged 12 to 14) measured by accelerometry. Journal of Human Sport & Exercise. 8(2), 401-411.