Main Article Content

Lorena Revuelta Revuelta
Facultad de Educación y Deporte. Universidad del País Vasco.
Nahikari Acebo García
Facultad de Educación y Deporte. Universidad del País Vasco.
Ana Zuazagoitia Rey-Baltar
Facultad de Educación y Deporte. Universidad del País Vasco.
Vol. 3 No. 2 (2017), Original papers, pages 272-285
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.2.1769
Submitted: Aug 1, 2016 Accepted: Feb 26, 2017 Published: Apr 30, 2017
How to Cite

Abstract

En este estudio se analiza la relación entre el apoyo parental para la actividad físico-deportiva y la actividad físico-deportiva de niños y niñas en edad escolar. Participaron en el estudio 195 niños/as de entre 10 y 12 años de la Comunidades Autónomas Vasca y cántabra. Los resultados indican que la percepción del apoyo parental se relaciona con una mayor frecuencia de actividad físico-deportiva y con la realización de sesiones de práctica más duraderas. No se encontraron diferencias ni en el nivel de actividad físico-deportiva ni en la percepción del apoyo parental en relación al sexo.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Adkins, S., Sherwood, N. E., Story, M., y Davis, M. (2004). Physical activity among African-American girls: The role of parents and the home environment. Obesity Research, 12, 38-45.

Allender, S., Cowburn, G., y Foster, C. (2006). Understanding participation in sport and physical activity among children and adults: A review of qualitative studies. Health Education Research, 21, 826-835.

Ara, I., Vicente-Rodríguez, G., Moreno, L., Gutin, B., y Casajus, J. (2009). La obesidad infantil se puede reducir mejor mediante actividad física vigorosa que mediante restricción calórica. Apunts Medicina de l´Esport(163), 111-118.

Bauer, K. W., Nelson, M. C., Boutelle, K. N., y Neumark-Sztainer, D. (2008). Parental influences on adolescents’ physical activity and sedentary behavior: Longitudinal findings from Project EAT-II. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 5(12), 1-2.

Beets, M. W., Vogel, R., Chapman, S., Pitetti, K. H., y Cardinal, B. J. (2007). Parent’s social support for children’s outdoor physical activity: Do weekdays and weekends matter? Sex Roles, 56(1-2), 125-131.

Brustad, R. J. (1993). Who will go out and play? Parental and psychological influences on children’s attraction to physical activity. Pediatric Exercise Science, 5, 210-223.

Duncan, S. C., Duncan, T. E., y Strycker, L. A. (2005). Sources and type of social support in youth physical activity. Health Psychology, 24, 3-10.

Eccles, J. S., y Harold, R. D. (1991). Gender differences in sport involvement: Applying the Eccles’ expectancy value model. Journal of Applied Sport Psychology, 3, 7-35.

Escalante, Yolanda; Backx, Karianne; Saavedra, José M.; García-Hermoso, Antonio; Domínguez, Ana M. (2011). Relación entre actividad física diaria, actividad física en el patio escolar, edad y sexo en escolares de educación primaria. Revista Española de Salud Pública, 85(5), 481-489.

Fredricks, J. A., y Eccles, J. S. (2005). Family socialization, gender, and sport motivation and involvement. Journal of Sport and Exercise Psychology, 27, 3-31.

Heitzler, C. D., Martin, S. L., Duke, J., y Huhman, M. (2006). Correlates of physical activity in a national sample of children aged 9-13 years. Preventive Medicine, 42, 254-260.

Hoefer, W. R., McKenzie, T. L., Sallis, J. F., Marshall, S. J., y Conway, T. L. (2001). Parental provision of transportation for adolescent activity. American Journal of Preventive Medicine, 21, 48-51.

Kohl, H. W., III, y Hobbs, F. (1998). Development of physical activity behaviors among children and adolescents. Pediatrics, 101, 549-554.

Kimiecik, J. C., y Horn, T. S. (1998). Parental beliefs and children´s moderate-to-vigoruos physical activity. Research Quarterly for Exercise and Sport, 69, 163-175.

King, K. A., Tergerson, J. L., y Wilson, B. R. (2008). Effect of social support on adolescents’ perceptions of and engagement in physical activity. Journal of Physical Activity and Health, 5, 374-384.

Laguna Nieto, M., Lara Hernández, M., y Aznar Lain, S. (2011). Patrones de Actividad Física en función del género y los niveles de obesidad en población infantil española. Estudio EYHS. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 621-636.

Lindsay, A. C., Sussner, K. M., Kim, J., y Gortmaker, S. (2006). The role of parents in preventing childhood obesity. Future of Children, 16(1), 169-186.

Loucaides, C. A., y Chedzoy, S. M. (2005). Factors influencing Cypriot children’s physical activity levels. Sport, Education and Society, 10, 101-118.

Luengo Vaquero, C. (2007). Actividad físico-deportiva extraescolar en alumnos de primaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 7(27), 174-184.

Nader, P. R., Bradley, R. H., Houts, R. M., McRitchie, S. L., y O’Brien, M. (2008). Moderate-to-vigorous physical activity from ages 9 to 15 years. JAMA, 300(3), 295-305.

Ornelas, I. J., Perreira, K. M., y Ayala, G. X. (2007). Parental influences on adolescent physical activity: A longitudinal study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 4(3).

Prochaska, J. J., Rodgers, M. W., y Sallis, J. F. (2002). Association of parent and peer support with adolescent physical activity. Research Quarterly for Exercise and Sport, 73, 206-210.

Revuelta, L., Zulaika, L. M., y Acebo, N. (s.f). Cuestionario de Apoyo Parental. Documento interno de trabajo del Grupo PSIKOR de investigación.

Roman Viñas, B., Serra Majem, L., Ribas Barba, L., Pérez-Rodrigo, C., y Aranceta Bartrina, J. (2006). Actividad física en la población infantil y juvenil española en el tiempo libre. Estudio enKid (1998-2000). Apunts Medicina de l´Esport, 151, 86-94.

Sallis, J. F., Prochaska, J. J., y Taylor, W. C. (2000). A review of correlates of physical activity of children and adolescents. Medicine y Science in Sports y Exercise, 32, 963-975.

Sharma, S. V., Hoelscher, D. M., Kelder, S. H., Day, R. S., y Hergenroeder, A. (2008). Psychosocial, environmental and behavioral factors associated with bone health in middleschool girls. Health Education Research, 24, 173-184.

Springer, A. E., Kelder, S. H., y Hoelscher, D. M. (2006, April 6). Social support, physical activity and sedentary behavior among 6th-grade girls: A cross-sectional study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 3(8).

Thompson, A. M., Humbert, M. L., y Mirwald, R. L. (2003). A longitudinal study of the impact of childhood and adolescent physical activity experiences on adult physical activity perceptions and behaviors. Qualitative Health Research, 13, 358-377.

Welk, G. J., Wood, K., y Morss, G. (2003). Parental influences on physical activity in children: An exploration of potential mechanisms. Pediatric Exercise Science, 15, 19-33.

Wilson, A. N., y Dollman, J. (2007). Social influences on physical activity in Anglo- and Vietnamese-Australian adolescent males in a single sex school. Journal of Science and Medicine in Sport, 10, 147-155.