Main Article Content

María Fernández-Rivas
Universidad Pontificia de Comillas, Madrid. Facultad de Ciencias Humanas y Sociales.
Spain
María Espada Mateos
Facultad de CC. Actividad Física y Deporte. Universidad Politécnica de Madrid
Spain
Vol. 3 No. 3 (2017), Original papers, pages 542-553
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.3.2051
Submitted: May 8, 2017 Accepted: Jul 9, 2017 Published: Aug 29, 2017
How to Cite

Abstract

This research analyse how Physical Education teacher´s attitude is facing Students with Special Educational Needs regarding to qualifications, age and sex characteristics. The methodology is quantitative and transversal, and the sample is made up 40 teachers of Community of Madrid, which teach in the stage of primary and secondary schools. The results obtained therefrom have been subjected to a bi-variable analysis of the contingency table, resulting in a moderate relationship between the variable attitude with age (Ø= .449), sex (Ø= .411) and qualification (Ø= .422), and it is always that Ø= .25- .5. It reaches the conclusion that it exists difficulties with carrying out diversity outreach. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Alvarez, M., Castro, P., Campo, M. A., & Martino, E. (2005). Actitudes de los maestros ante las necesidades educativas especiales. Revista Psicothema, 17(4), 601–606.

Barroso, E. (1991). Respuesta educativa ante la diversidad. Salamanca: Amarú.

Cea D´ancona, M. A. (2001). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.

Durán, D., & Sanz, A. (2007). Dificultades del profesorado de Educación Física de educación secundaria ante el alumno con discapacidad. Revista Internacional Médica de Ciencias de Actividad Física Y Deporte, (27), 203–231.

Fernández, J. E. R., Ruiz, A. C., & Patón, R. N. (2017). Formación del profesorado de Educación Física en atención a la diversidad en educación primaria. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 3(2), 323-339.

Fernández, R. S., Sanchis, L. R., Puchalt, J. M., Ros, C. R., & Ruiz, J. M. (2016). Inclusión en las aulas de Educación Física. Estudio de casos. Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 2(3), 496-514.

García, M., & Otros. (1991). Actitudes de los maestros hacia la integración. Siglo Cero. Federación Española de Deportes, (138).

Hernández, F. J. (1995). Torpeza motriz: un modelo para la adecuación curricular. Barcelona: EUB.

Hernández, F. J., & Hospital, V. (1999). Educación Física Especial: actitud y formación de los docentes en Secundaria en la ciudad de Barcelona. Educación Física Y Deportes, (56), 48–56.

Jiménez, M. L. (2006). Normativa relacionada con la escolarización de los acnee: de la institucionalización tradicional a la actual inclusión educativa de este colectivo. DOCES, (3).

Lora, J. (1991). La educación corporal. Barcelona, España: Paidotribo.

Molina, J., & Marqués, C. (2009). Experiencia docente en Educación Física y alumnos con necesidades educativas especiales: estudio de correlación. Retos. Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte Y Recreación, (16), 16–21.

Rizzo, T. L., & Vispoel, W. P. (1991). Phisical Educator´ attributes and attitudes toward teaching students with handicap. APAQ, 1, 4–24.

Sierra Bravo, R. (2001). Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Madrid: Thomson.

Sola, T. (1997). La formación inicial y su incidencia en la educación especial. En Sanchez, A. Y Torres.

Verdugo, M. A. (1994). Actitudes hacia las personas con minusvalía. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales.