Core inquiry-based teaching practices: analysis rubric and systemic network
Main Article Content
DOI:
https://doi.org/10.17979/arec.2025.9.1.11212Abstract
Analysis of core teaching practices is an emerging line of teacher education research that complements traditional approaches focused on the cognitive aspects of pedagogical content knowledge. Core teaching practices research focuses on the (often unconscious) teaching practices that lead to a particular educational approach. This article examines the core teaching practices involved in model-based, inquiry-based (MBI) teaching. The study uses a systemic network of core teaching practices for student expression and discussion of ideas and the development of data gathering, both of which are essential to generate the descriptive knowledge linked to inquiry. To help define the core teaching practices for these two phases of inquiry, the study also presents an achievement-based rubric as a tool for teacher training in the future.
Keywords:
Funding source:
Article Details
References
Amat González, A., Martínez-Chico, M., y Jiménez-Liso, M. R. (2022). Formación de maestras por implementación de secuencias en su propio contexto de aula: red sistémica para el análisis de las entrevistas pre-post. Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado. Continuación de La Antigua Revista de Escuelas Normales, 97(36.1). DOI: https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.1.91928
Ball, D. L., Sleep, L., Boerst, T. A., y Bass, H. (2009). Combining the development of practice and the practice of development in teacher education. Elementary School Journal, 109(5), 458-474. DOI: https://doi.org/10.1086/596996
Callera Pedroso, J. V. (2023). Práticas centrais de ensino na formação de professores de ciências: Uma revisão de escopo [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual Paulista]
Castillo Hernández, F. J., Jiménez-Liso, M. R., Martínez-Chico, M., y López-Gay, R. (2020). ¿Cuáles son los ingredientes imprescindibles para indagar en el aula? Aula de Innovación Educativa, 298, 26-30
Castillo Hernández, F. J., Jiménez-Liso, M. R., Martínez-Chico, M., y López-Gay, R. (2022). Ni flota ni se hunde: ¿es posible iniciar el modelo de fuerzas en educación primaria? Aula de innovación educativa, 312, 31-35
Crawford, B. A. (2007). Learning to teach science as inquiry in the rough and tumble of practice. Journal of Research in Science Teaching, 44(4), 613-642. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.20157
Garrido, A., y Couso, D. (2024). The IPM cycle: An instructional tool for promoting students' engagement in modeling practices and construction of models. Journal of Research in Science Teaching. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.21979
González-Herrera, M., Alcoba, C., García-Ruiz, J., Stefan-Stefan, A., y Jiménez-Liso, M. R. (2023). Evaluación de una secuencia de indagación sobre los huesos en la formación inicial de maestros. Ápice. Revista de Educación Científica, 7(1), 57-74. DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2023.7.1.9443
Grossman, P. L. (2018). Teaching core practices in teacher education. Harvard Education Press
Grossman, P., Compton, C., Igra, D., Ronfeldt, M., Shahan, E., y Williamson, P. W. (2009). Teaching practice: A cross-professional perspective. Teachers College Record, 111(9), 2055-2100. DOI: https://doi.org/10.1177/016146810911100905
Harlen, W. (2010). Principles and big ideas of science education. In Association for Science Education
Jiménez-Liso, M. R. (2020). Aprender ciencia escolar implica aprender a buscar pruebas para construir conocimiento (indagación). Enseñando ciencia con ciencia, 53-62
Jiménez-Liso, M. R., Delgado, L., Castillo-Hernández, F. J., y Baños, I. (2021). Contexto, indagación y modelización para movilizar explicaciones del alumnado de secundaria. Enseñanza de las Ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas, 39(1), 5-25. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3032
Kennedy, M. M. (1999). The role of preservice teacher education. Teaching as the Learning Profession: Handbook of Teaching and Policy
Kirillov, A. V., Tanatova, D. K., Vinichenko, M. V., y Makushkin, S. A. (2015). Theory and practice of time-management in education. Asian Social Science, 11(19), 193- 204. DOI: https://doi.org/10.5539/ass.v11n19p193
Korthagen, F. A. J. (2007). The gap between research and practice revisited. Educational Research and Evaluation, 13(3), 303–310. DOI: https://doi.org/10.1080/13803610701640235
Lehesvuori, S., y Ametller, J. (2021). Exploring coherence and authorship in pedagogical link-making in science. International Journal of Science Education, 43(17). DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2021.1991599
Lopes Cardozo, T. A. (2023). Walking the talk: autoethnographic reflections on co- creating regenerative education within international development studies. Third World Quarterly, 44(7), 1625-1642. DOI: https://doi.org/10.1080/01436597.2023.2197206
López-Banet, L., Perales, F. J., y Jímenez-Liso, M. R. (2021). STEAM views from a need: the case of the chewing gum and pH sensopill (Miradas STEAM desde la necesidad: el caso de la sensopíldora chicles y pH). Infancia y Aprendizaje, 44(4), 909-941. DOI: https://doi.org/10.1080/02103702.2021.1927505
Luzón Quintana, L. M. (2024). Mejora de mis prácticas clave de enseñanza a través de la implementación y evaluación de sensopíldoras en educación secundaria (Trabajo de Fin de Máster). Universidad de Almería
Manzano Sánchez, L. (2024). Docentes de secundaria en formación inicial y sus prácticas clave de búsqueda de pruebas al implementar secuencias de enseñanza basadas en indagación (Trabajo de Fin de Máster). Universidad de Almería.
Marcos García, J. A. (2012). Análisis de interacciones para la detección dinámica y el soporte de roles participativos en entornos CSCL aplicando técnicas basadas en SNA [Tesis doctoral, Universidad de Valladolid]. UVaDOC. Recuperado de: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/965
Martínez-Chico, M., López-Gay Lucio-Villegas, R., Jiménez-Liso, M. R., y Acher, A. (2013). Demandas de maestros en activo y materiales curriculares para la enseñanza de las ciencias. Revista de Investigación en la Escuela, 80, 35-48.
Martínez-Chico, M., Jiménez-Liso, M. R., López-Gay, R., y Romero, M. (2018). Inquiry and modeling in pre-service teacher training to improve scientific, epistemic, pedagogical knowledge, and emotional self-regulation. In O. Finlayson, E. McLoughlin, S. Erduran, y P. Childs (Eds.), Research, Practice and Collaboration in Science Education (Proceedings of ESERA 2017) (pp. 1763–1772). Dublin City University. Recuperado de: https://www.dropbox.com/scl/fi/9cqt7rdmly75mm9tp3s15/Part_13_eBook.pdf?rlkey=nfe007g37bobzlho8ecy3r4th&e=1&dl=0
Matsumoto-Royo, K., y Ramírez-Montoya, M. S. (2021). Core practices in practice- based teacher education: A systematic literature review of its teaching and assessment process. In Studies in Educational Evaluation, 70, 101065. DOI: https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101047
Mortimer, E. F., y Scott, P. H. (2003). Meaning making in secondary science classrooms. Open University Press.
Müller Araya, M., y García Matte, M. de los Á. (Eds.). (2017). Manual sistema de prácticas. Pontificia Universidad Católica de Chile.
Olaz Capitán, Á. (2023). Observación participante: el invisible arte de investigar. Ediciones Díaz de Santos.
Osborne, J., y Dillon, J. (2008). Science education in Europe: Critical reflections. Nuffield Foundation, January.
Phillips, L. M., y Norris, S. P. (2009). Bridging the gap between the language of science and the language of school science through the use of adapted primary literature. Research in Science Education, 39, 313-319. DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-008-9111-z
Plomp, T. (2010). Introduction to Educational Design Research: An Introduction. Educational Design Research. Proceedings of the seminar conducted at the East China Normal University, Shanghai (PR China), November 23-26, 2007
Rivero, A., y Jiménez-Liso, M. R. (2021). Prácticas clave en la formación de docentes de ciencias. Aproximaciones para un debate necesario. XI Congreso Internacional Sobre Investigaciones En Didáctica de Las Ciencias.
Sánchez Pascual, N. (2024). Mejora de prácticas clave de enseñanza de las ciencias en secundaria. Focalización en la expresión de ideas y su organización para la puesta en común (Trabajo de Fin de Máster). Universidad de Almería.
Schaffalitzky, C. (2024). Dialogic teaching. En S. Klausen y M. Mard (Eds.), Developing a didactic framework across and beyond school subjects (pp. 61-73). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003367260-8
Scott, P. H., Mortimer, E. F., y Aguiar, O. G. (2006). The tension between authoritative and dialogic discourse: A fundamental characteristic of meaning making interactions in high school. Science Education, 90(4), 605-631. https://doi.org/10.1002/sce.20131
Tang, K. S. (2022). Material inquiry and transformation as prerequisite processes of scientific argumentation: Toward a social-material theory of argumentation. Journal of Research in Science Teaching, 59(6), 969-1009. Recuperado de: https://doi.org/10.1002/tea.21749
Walker, R. (1983). La realización de estudios de casos en educación: Ética, teoría y procedimientos. En Nuevas reflexiones sobre la investigación educativa (pp. 42-82). Narcea.
Windschitl, M. (2003). Inquiry Projects in Science Teacher Education: What Can Investigative Experiences Reveal about Teacher Thinking and Eventual Classroom Practice? Science Education, 87(1), 112-143. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.10044
Windschitl, M., Thompson, J., y Braaten, M. (2008). Beyond the scientific method: Model-based inquiry as a new paradigm of preference for school science investigations. Science Education, 92(5), 941-967. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.20259
Windschitl, M., Thompson, J., y Braaten, M. (2018). Ambitious Science Teaching. Harvard Education Press.
Zembal-Saul, C. (2017). Minding the Research–Practice Gap: Promising Approaches for Continuous Innovation in Science Teacher Education.

