Main Article Content

José Mª Oliva
Universidad de Cádiz
Spain
http://orcid.org/0000-0002-2686-6131
Biography
Rosario Franco-Mariscal
Spain
Biography
María Luisa Almoraima Gil
Universidad de Cádiz
Spain
Vol. 2 No. 1 (2018), Research in science education, pages 1-17
DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2018.2.1.3197
Submitted: Nov 20, 2017 Accepted: Apr 3, 2018 Published: Sep 3, 2018
How to Cite

Abstract

In this work, we investigate he perceptions of science teachers about the effect of the University Access Tests in their teaching methodology and their evaluation practices. The study included 120 teachers with teaching experience, in science subjects of the second-year of secondary education. As data collection instruments, open and closed questionnaires were used, as well as semi-structured interviews, combining qualitative and quantitative methods of data analysis. Overall, an inhibitory effect is detected in the 2nd year of the secondary education of certain teaching resources and methodologies that are usually considered of interest in science learning, favoring instead traditional teaching approaches, with expository theoretical classes. Based on these results, we suggest a reformulation of the access tests and the convenience of addressing this problem within teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Acevedo, J.A. (2005). TIMSS y PISA. Dos proyectos internacionales de evaluación del aprendizaje escolar en ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2(3), 282-301.

Aydeniz, M. y Southerland, S. A. (2012). A national survey of middle and high school science teachers’ Responses to Standardized Testing: Is Science Being Devalued in Schools? Journal of Science Teacher Education, 23(3), 233-257.

Banet, E. (2007). Finalidades de la educación científica en Secundaria: opinión del profesorado sobre la situación actual. Enseñanza de las Ciencias, 25(1), 5-20.

Berliner, D. (2011). Rational responses to high stakes testing: The case of curriculum narrowing and the harm that follows. Cambridge Journal of Education, 41(3), 287-302.

Brockmeier, L. L., Green, R. B., Pate, J. L., Tsemunhu, R., & Bockenko, M. J. (2014). Teachers’ beliefs about the effects of high stakes testing. Journal of Education and Human Development, 3(4), 91-104.

Fensham, P. J. (2009). The link between policy and practice in science education: The role of research. Science Education, 93(6), 1076-1095.

Franco-Mariscal, R.; Oliva, J.Mª. y Gil-Montero, A. (2015). Análisis de contenido de las pruebas de acceso a la universidad en la asignatura de Química en Andalucía. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(3), 466-474.doi: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2015.v12.i3.05

Franco-Mariscal, R.; Oliva, J.Mª y Gil-Montero, M. L.A. (2016). Influencia de las Pruebas de Acceso de la Universidad en la motivación y estilos de aprendizaje del alumnado en Química. Comunicación presentada en el III Simposio Internacional de Enseñanza de las Ciencias SIEC 2016. Universidad de Vigo.

Gallego-Domínguez, C., y Murillo Estepa, P. (2016). Percepción del profesorado de secundaria sobre la importancia de las evaluaciones externas y sus consecuencias en los planes de mejora. Estudio de tres centros. In J. Gómez-Galán et al. (Eds.), I Congreso Internacional en Formación, Investigación e Innovación educativa, Libro de Actas. Universidad Metropolitana (UMET), San Juan (Puerto Rico). Sevilla: AFOE. Recuperado de: http://www.congreso-umet.org/download/Congreso-UMET_2016_Libro-de-actas.pdf

Gil Pérez, D. y Vilches, A. (2006). ¿Cómo puede contribuir el Proyecto PISA a la mejora de la enseñanza de las ciencias (y de otras áreas de conocimiento)? Revista de Educación, extraordinario, 341, 295-311.

Haas, N. S., Haladyna, T. M., & Nolen, S. B. (1989). Standardized testing in Arizona: Interview and written comments from teachers and administrators (Tech. Rep. No. 89-3). Phoenix, AZ: Arizona State University West Campus.

Harlen, W. (2005). Teachers' summative practices and assessment for learning–tensions and synergies. Curriculum Journal, 16(2), 207-223.

Linn, M.C. (1987). Establishing a research base for science education: challenges, trends and recommendations. Journal of Research in Science Teaching, 24(3), 191-216.

Nieda, J.; Cañas, A. y Martín-Díaz, Mª.J. (2004). Actividades para evaluar Ciencias en Secundaria. Madrid. Aprendizaje Antonio Machado Libros.

Oliva, J.Mª. y Acevedo, J.A. (2005). La enseñanza de las ciencias en Primaria y Secundaria hoy. Algunas propuestas de futuro. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2(2), 241-250.

Oliva, J. M., Franco-Mariscal, R., y Gil-Montero, M. L.A. (2016). ¿Qué aspectos de la competencia científica evalúan las Pruebas de Acceso a la Universidad en la asignatura de Química? Campo Abierto. Revista De Educación, 35(1), 233-245.

O'Shea, T. y Wideen, M. F. (1993). The impact of external examinations on science teaching. Paper presented at the National Association for Research in Science Teaching. April, Atlanta.

Prieto Ruz, T., Brero Peinado, V. y Blanco López, Á. (2002). La progresión en el aprendizaje de dominios específicos. Enseñanza de las Ciencias, 20(1), 3-14.

Ruiz de Gauna Gorostiza, J. G., Dávila Balsera, P., Etxeberria Murgiondo, J. y Sarausa Fernández, J. S. (2013). Pruebas de selectividad en matemáticas en la UPV-EHU. Resultados y opiniones de los profesores. Revista de educación, (362), 217-246.

Sanmartí, N. (2003). Evaluación externa, por qué y para qué. Alambique. Didáctica de las Ciencias Experimentales, 37, 9-18.

Smith, M. L. (1991). Put to the test: The effects of external testing on teachers. Educational Researcher, 20(5), 8-11.

Tamir, P. (1998). Assessment and evaluation in science education: opportunities to learn and outcomes. En B.J. Fraser and K.G. Tobin (Eds.), International Handbook of Science Education, (pp. 761-789). London: Kluwer Academic Publishers.