"Renewableenergy". A didacticunit in "El Mundo de Pandora"
Main Article Content
Abstract
The subject "Scientific Culture", created with the last reform, is unprecedented in the previous curricula of Compulsory Secondary Education, although it contemplates contents of the old subject "Technology". In any case, we think it can have great educational value because it offers opportunities such as working in groups, strengthening competences, or infecting our students with curiosity to ask what it is, what it is for, where it comes from, how it do it. We believe that we must put into play, in the basic education of a citizen, a forgotten characteristic of students: imagination. Through a novel of our own making, we place students in a destroyed world. In this situation, the protagonists will need knowledge to survive and these will learn with the development of our proposal. To solve some situations, the characters will build utensils, devices, machines, using the project methodology. In this work, we founded and developed an innovative didactic unit destined to Compulsory Secondary Education: "Renewable energies".
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Acevedo, J.A. (2006). Modelos de relaciones entre Ciencia y Tecnología: Análisis social e histórico. Rev. Eureka Enseñanza y Divulgación Científica, 3(2), 198-219.
Acevedo, J.A., Vázquez, A. y Manassero, M.A. (2003) Creencias sobre la tecnología y sus relaciones con la ciencia. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 2 (3), 353-376.
Balibrea, A. (2007). Programación de Tecnología on line. Disponible en: http://www.elmundodepandora.org
Balibrea, A. (2009). El Mundo de Pandora. Murcia: Ed. Diego Marín.
Balibrea, A. (2010). Videojuego de la Tecnología. Disponible en: http://www.elmundodepandora.org
CARM (2015). Decreto n.º 220/2015, de 2 de septiembre de 2015, por el que se establece el currículo de la Educación Secundaria
Obligatoria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. Boletín Oficial de la Región de Murcia, 3 de septiembre de 2015, Número 203, Página 31133.
García Carmona, A. y Criado, A. (2010). La competencia social y ciudadana desde la educación científica: una experiencia en torno a la energía nuclear. Investigación en la Escuela, 71, 25-38.
Guruceaga, A. y González, F. (2011). Un módulo instruccional para un aprendizaje significativo de la energía. Enseñanza de las Ciencias, 29(2), 175-190.
Jiménez, M.P. y Gallástegui, J.R. (1997). ¡Ahorremos energía! En la obra del Proyecto ACES: Aprendiendo Ciencias en Educación Secundaria, pp. 325-364. Santiago de Compostela: Serv. Publicaciones de la Universidad.
PEAPT (2012). Situación de la Tecnología en la LOMCE. Análisis y propuestas de modificaciones. Disponible en: https://aptandalucia.files.wordpress.com/2012/10/situaciontecnologialomce-peapt2.pdf.
Pro, A. (2015). La energía: uso, consumo y ahorro energético en la vida cotidiana. Barcelona: Graó.
Rodríguez, J. (2011). Diseño, aplicación y evaluación de una propuesta didáctica para trabajar la energía en Educación Primaria. Tesis Doctoral. Universidad de Murcia.
Sanmartín, J. (1990). La ciencia descubre. La industria aplica. El hombre se conforma. Imperativo tecnológico y diseño social. En M. Medina y J. Sanmartín (Eds.): Ciencia, Tecnología y Sociedad (pp. 168-180). Barcelona: Anthropos.