Main Article Content

Guillermo Francisco Calviño-Santos
Profesor de Educación Artística
Spain
http://orcid.org/0000-0002-0725-2521
Biography
Vol. 2 No. 2 (2024), Articles, pages 5-24
DOI: https://doi.org/10.17979/ijaber.2024.2.2.11126
Submitted: Aug 2, 2024 Accepted: Sep 13, 2024 Published: Dec 26, 2024
Copyright How to Cite

Abstract

This paper explores the aesthetic collisions present in the building of the Faculty of Educational Sciences at USC as an artographic research involving students and the professor of the course " Processes and strategies in photography and contemporary art" in the Master's Degree in Research and Innovation in Specific Didactics for Early Childhood and Primary Education. The research methodology is based on static dérive following Guy Debord's model through photographic recording. The project phases include theoretical documentation on artistic drifting, the educational space as the third teacher, and visual perception inspired by Georges Perec's literary experiment "An Attempt at Exhausting a Place in Paris." Photography is implemented as an instrument to meticulously document what has been the students' academic habitat for five years. Subsequently, a collective photomontage is created where visual narratives are constructed through the interaction of textures, colors, geometric shapes, and subjective, emotional, and critical elements. The work is the result of the static drift that showcases textural journeys, echoes of space, ephemeral geometries, and chromatic explorations, revealing the secret language of the shared space.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Agra-Pardiñas, M. J. (2013). Historias en torno al arte y la educación artística: Notas para un posible diario. Tropelias &Companhia.

Alonso-Sánz, A. (2019). Una profesora flâneuse en París. Cartografías en la formación inicial de docentes. Arte, Individuo y Sociedad, 32(2), 363-386. https://doi.org/10.5209/aris.63670 DOI: https://doi.org/10.5209/aris.63670

Andrews, C. (2022). How to Do Things with Forms. The OuLiPo and Its Inventions. McGill-Queen´s University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9780228012429

Bachelard, G. (1958). The Poetics of Space. Penguin Books.

Bellos, D. (1993). Georges Perec. Harvill.

Bergera Serrano, I. (2019). Aprendiendo de la Farnsworth. Fotomontajes exploratorios y crítica visual. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, 24(37), 62-73. https://doi.org/10.4995/ega.2019.11085 DOI: https://doi.org/10.4995/ega.2019.11085

Bernstein, B. (1990). Class, Codes and Control. The Structuring of Pedagogic Discourse (Vol. IV). Routledge.

Bjurström, P. (2011). The space of the school as a changing educational tool. En J. Bengtsson (Ed.), Educational Dimensions of School Buildings (págs. 35-38). Peter Lang Verlag.

Brencea Caraghiosu, M. (2010). Relaciones visuales y configuraciones exteriores en la Universidad Laboral de Cheste. Proyecto FIn de Máster.

Calviño-Santos, G. (2019). Ver, observar, pensar. El proyecto fotográfico personal desde una perspectiva artográfica. [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad de Santiago de Compostela.

Camnitzer, L. (2021). Patologías del espacio: el lugar del artista. Atlántica. Revista de Arte y Pensamiento(59). https://www.revistaatlantica.com/patologias-del-espacio-el-lugar-del-artista/

Careri, F. (2004). Walkscapes. El andar como práctica estética = walking as an aesthetic practice (1ª ed.). Gustavo Gili.

Costa, X. (2014). Le grand jeu à venir: la ciudad de las situaciones. URBS. Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales, 199-206.

Etxepare Igiñiz, L., & García Nieto, F. (2021). El papel de la fotografía y el fotomontaje en el proyecto del Monumento a Aita Donostia (Jorge Oteiza y Luis Vallet). EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, 26(41), 242-253. https://doi.org/10.4995/ega.2021.14241 DOI: https://doi.org/10.4995/ega.2021.14241

Featherstone, D. (Dirección). (1995). David Hockney : joiner photographs [Película].

Freitas, G. (2020). Reconfigurações do conceito de flâneur pelas práticas artísticas do caminhar na artemídia contemporânea. Acta Poética, 41(2), 131-150. https://doi.org/10.19130/iifl.ap.2020.41.2.0008 DOI: https://doi.org/10.19130/iifl.ap.2020.2.879

Hillier, B., & Hanson, J. (1984). The social logic of space. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511597237

Huizinga, J. (1949). Homo ludens. A Study of the Play-element in Culture. (Ed. inglesa ed.). Routledge & Kegan Paul.

Internationale Situationniste. (1958, Diciembre). Théorie de la dérive. Internationale situationniste(2), 19-23.

Kaye, N. (2000). Site-specific art. Performance, place and documentation. Routledge.

Kemp, L., Nuernberg, A. H., & Zanella, A. V. (2013). Photographic in(ter)ventions in the city: Blind looks in focus. URBS. Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales, 3(2), 9-25.

Linares García, F. (2 de Julio de 2018). Recorta y pega: Los primeros usos del collage y representación de la arquitectura moderna. Estoa. Revista De La Facultad De Arquitectura Y Urbanismo De La Universidad De Cuenca, 7(13), 37-49. https://doi.org/10.18537/est.v007.n013 DOI: https://doi.org/10.18537/est.v007.n013.a03

McDonough, T. (Ed.). (2002). Guy Debord and the Situationist International. The MIT Press.

Mesías-Lema, J., & Vázquez López, N. (2021). Investigar con fotografía documental para el aprendizaje del urbanismo, el patrimonio y el espacio-tiempo contemporáneo. ArtsEduca(29), 39-60. https://doi.org/10.6035/Artseduca.2021.29.4 DOI: https://doi.org/10.6035/Artseduca.2021.29.4

Mountfort, P. (2021). Dérives: Street photography as post-/Situationist practice. Australasian Journal of Popular Culture, 10(1-2), 21-38. https://doi.org/10.1386/ajpc_00036_1 DOI: https://doi.org/10.1386/ajpc_00036_1

Perec, G. (1975). Tentative d'épuisement d'un lieu parisien. Christian Bourgois.

Perec, G. (1978). La VIe Mode d´Emploi. Hachette.

Perec, G. (1989). L´infra-ordinarie. Seuil.

Perniola, M. (2007). Los situacionistas. Historia crítica de la última vanguardia del siglo XX (2ª ed.). Acuarela & Machado.

Ramón, R., & Alonso-Sanz, A. (2021). La deriva paralela como método en la investigación basada en las artes. Arte, Individuo y Sociedad, 34(3), 935-954. https://doi.org/10.5209/aris.76203 DOI: https://doi.org/10.5209/aris.76203

Restrepo, J. C. (2022). Psicogeografía de la ciudad sin tiempo y sin horario convencional. Cronos y el territorio de la noche. Dearq(32), 15-24. https://doi.org/10.18389/dearq32.2022.03 DOI: https://doi.org/10.18389/dearq32.2022.03

Rivas, E., & Rivas, M. (Junio de 2021). Cartografiar a la deriva en los Asperones. SOBRE, 7, 38-48. https://doi.org/10.30827/sobre.v7i.20744 DOI: https://doi.org/10.30827/sobre.v7i.20744

Sailer, K. (2019). Corridors, classrooms, classification. The impact of shcool layout on pedagogy and social behaviours. En H. M. Tse, H. Daniels, A. Stables, & S. Cox (Edits.), Designing buildings for the future of schooling. Contemporary Visions for Education (págs. 131-165). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315148366 DOI: https://doi.org/10.4324/9781315148366-6

Van der Elsken, E. (1956). Een liefdesgeschiedenis in Saint Germain-des-Prés. De Bezige Bij.

Weschler, L. (2008). True to life. Twenty-five years of conversations with David Hockney. University of California Press.

Zambrano-Prado, P., & Casas-Ibáñez, A. (2023). Espacios educativos para el presente: diseño arquitectónico basado en la pedagogía Reggio Emilia. Estoa, 12(24), 174-190. https://doi.org/10.18537/est.v012.n024.a14 DOI: https://doi.org/10.18537/est.v012.n024.a14