Main Article Content

Paz Battaner Arias
Universitat Pompeu Fabra
Spain
Vol. 29 (2023), Articles, pages 7-24
DOI: https://doi.org/10.17979/rlex.2023.29.1.9764
Submitted: Jun 8, 2023 Published: Jan 10, 2024
How to Cite

Abstract

The use of dictionaries, both monolingual and bilingual, has always worried teachers and lexicographers. Knowing what is consulted in a dictionary is a matter of both the acquisition and the development of competence in a language by its speakers, and knowing in what aspects these linguistic resources could be improved by lexicography. In this line of research, the big data offered today by search engines of digitized dictionaries consulted on the Internet offer objective and quantified knowledge of the record left by their users. This article analyzes numerical and lexical data from the specific queries collected in the month of April 2022 in the DLE (RAE-ASALE).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

AZORÍN FERNÁNDEZ, D. (2000): «¿Para qué usan el diccionario los escolares? Reflexiones a propósito de una encuesta», en Stephan Rhustaller y Josefina Prado, coords., Tendencias en la Lexicografía Española Actual, Huelva, Universidad de Huelva, pp. 75-100.

BATTANER, P. (1994): «L’ús dels diccionaris escolars», Caplletra, 17, pp. 109-124.

BATTANER, P. (2002): «Investigación en Didáctica de la lengua y de la literatura y la consolidación del Área de Conocimiento», Revista de Educación, 328, pp. 59-80.

BATTANER, P. (2020): «¿Qué sabemos de los usuarios del Diccionario de la Lengua Española en línea?», en Real Academia Española, Crónica de la lengua española 2020, Madrid, Espasa, pp. 286-301.

BATTENBURG, J. D. (1991): English monolingual learners’ dictionaries. A user orientedstudy, Tubingen, Max Niemeyer.

IBRAIM, A. H. y M. ZALESSKY, coords. (1989): «Enquête: L’Usage des dictionnaires», en Lexiques, número especial de Le Français dans le monde, pp. 24-30.

SANTAMARÍA PÉREZ, I. y D. AZORÍN FERNÁNDEZ (2017): «El diccionario monolingüe en el aula», en M. J. Domínguez Vázquez y M. T. Sanmarco Bande, coords., Lexicografía y didáctica. Diccionarios y otros recursos lexicográficos en el aula, Peter Lang, pp. 109-131.