Analysis and first conclusions about the lexical forms mostly searched in the DLE
Main Article Content
Abstract
The use of dictionaries, both monolingual and bilingual, has always worried teachers and lexicographers. Knowing what is consulted in a dictionary is a matter of both the acquisition and the development of competence in a language by its speakers, and knowing in what aspects these linguistic resources could be improved by lexicography. In this line of research, the big data offered today by search engines of digitized dictionaries consulted on the Internet offer objective and quantified knowledge of the record left by their users. This article analyzes numerical and lexical data from the specific queries collected in the month of April 2022 in the DLE (RAE-ASALE).
Keywords:
Downloads
Article Details
References
AZORÍN FERNÁNDEZ, D. (2000): «¿Para qué usan el diccionario los escolares? Reflexiones a propósito de una encuesta», en Stephan Rhustaller y Josefina Prado, coords., Tendencias en la Lexicografía Española Actual, Huelva, Universidad de Huelva, pp. 75-100.
BATTANER, P. (1994): «L’ús dels diccionaris escolars», Caplletra, 17, pp. 109-124.
BATTANER, P. (2002): «Investigación en Didáctica de la lengua y de la literatura y la consolidación del Área de Conocimiento», Revista de Educación, 328, pp. 59-80.
BATTANER, P. (2020): «¿Qué sabemos de los usuarios del Diccionario de la Lengua Española en línea?», en Real Academia Española, Crónica de la lengua española 2020, Madrid, Espasa, pp. 286-301.
BATTENBURG, J. D. (1991): English monolingual learners’ dictionaries. A user orientedstudy, Tubingen, Max Niemeyer.
IBRAIM, A. H. y M. ZALESSKY, coords. (1989): «Enquête: L’Usage des dictionnaires», en Lexiques, número especial de Le Français dans le monde, pp. 24-30.
SANTAMARÍA PÉREZ, I. y D. AZORÍN FERNÁNDEZ (2017): «El diccionario monolingüe en el aula», en M. J. Domínguez Vázquez y M. T. Sanmarco Bande, coords., Lexicografía y didáctica. Diccionarios y otros recursos lexicográficos en el aula, Peter Lang, pp. 109-131.