Main Article Content

Antonio Rojas Sampedro
Faculty of Education Sciences. University of Santiago de Compostela
Spain
https://orcid.org/0000-0003-4600-6558
Vol. 26 (2022), Miscellany, pages 137-159
DOI: https://doi.org/10.17979/srgphe.2022.26.0.9243
Submitted: Aug 8, 2022 Published: Aug 8, 2022
How to Cite

Abstract

During the final decades of the Franco regime and subsequent Transition to democracy, people in Spain found themselves with increasing access to social spaces in which to convert their anti-Franco sentiment into actions or simply to seek change for a more democratic society. These spaces emerged around the increasingly influential university, labour and citizens movements in the country, and by processes of community participation became spaces of civic education for an ‘invisible transition’ by the people, in which critical questioning of the prevailing reality marked a first step towards transforming it. This article examines the process in the light of Freire’s theory of social pedagogy and the dialogical processes of community social awareness, action and reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Agostini, Nilo. “Conscientização e Educação: ação e reflexão que transformam o mundo.” Proposições 3 (2018): 187-206.

Balfour, Sebastian. La dictadura, los trabajadores y la ciudad: el movimiento obrero en el área metropolitana de Barcelona (1939-1988). Valencia: Edicions Alfons el Magnànim,1994.

Bordetas, Iván. “El movimiento vecinal en el tránsito de la resistencia a la construcción de alternativas.” Historia del presente: Movimiento vecinal y cambio político 16 (2010): 43-61.

Bordetas, Iván. Nosotros somos los que hemos hecho esta ciudad. Autoorganización y movilización vecinal durante el tardofranquismo y el proceso de cambio político. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 2012.

Borja, Jordi. Qué son las asociaciones de vecinos. Barcelona: La Gaya Ciencia, 1977.

Caride, Jose Antonio. “Las identidades de la Educación Social.” Cuadernos de pedagogía, 321 (2003): 48-51.

Caride, Jose Antonio. Las fronteras de la Pedagogía Social: perspectivas científica e histórica. Barcelona: Gedisa, 2005.

Carrillo-Linares, Alberto. “¿Y nosotros qué?: el movimiento estudiantil durante la transición política española”. En La sociedad española en la Transición: Los movimientos sociales en el proceso democratizador, editado por Rafael Quirosa-Cheyrouze, 221-235. Madrid: Biblioteca Nueva, 2011.

Carrillo-Linares, Alberto. “Movimiento estudiantil antifranquista, cultura política y transición política a la democracia”. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea 5 (2006): 149-170.

Carrillo-Linares, Alberto. “Universidades y transiciones políticas: el caso español en los años 60-70”. Espacio, Tiempo y Educación, vol. 2, 2 (2015): 49-75.

Carrillo-Linares, Alberto. “Sin corbata y con melena: imágenes y representaciones de los estudiantes sesentayochistas”. En Globalizing the student rebellion in the long `68, coordinado por Andrés Payá Rico, José Luis Hernández Huerta, Antonilla Cagnolati, Sara González Gómez y Sergio Valero Gómez, 63-73. Salamanca: FahrenHouse, 2018.

Castells, Manuel. Ciudad, democracia y socialismo: la experiencia de las Asociaciones de vecinos en Madrid. Madrid: Siglo XXI, 1977.

Castells, Manuel. Crisis urbana y cambio social. Madrid: Siglo XXI, 1981.

Castells, Manuel. La ciudad y las masas: sociología de los movimientos sociales urbanos. Madrid: Alianza, 1986.

Castells, Manuel. “Productores de ciudad: el movimiento ciudadano de Madrid”. En Memoria ciudadana y movimiento vecinal: Madrid, 1968-2008, editado por Vicente Pérez Quintana e Pablo Sánchez León, 21-32. Madrid: Los Libros de la Catarata, 2008.

Cobo, Pedro. “Las asociaciones de cabezas de familia como cauce de representación: un fallido intento de apertura del régimen franquista”. Espacio, Tiempo y Forma. Serie V: Historia Contemporánea, 14 (2001): 437-488.

De Gabriel, Narciso. “Movimientos sociales y educación.” Historia de la educación, 37 (2018): 27-35.

De Godoy, Joselaine Andréia e Soares, Marela. “Paulo Freire e os movementos sociais: uma análise da conjuntura brasileira.” Educación XXVI, 50 (2017): 47-61.

Doménech, Xavier. “Orígenes. En la protohistoria del movimiento vecinal bajo el franquismo.” Historia del presente: movimiento vecinal y cambio político, 16 (2010): 27-41.

Domènech, Xavier. Cambio político y movimiento obrero bajo el franquismo: lucha de clases, dictadura y democracia (1939-1977). Barcelona: Icaria, 2011.

Ellwood, Sheelagh. “La clase obrera bajo el régimen de Franco”. En España en crisis: La evolución y decadencia del régimen de Franco, editado por Paulo Preston, 265-302. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1978.

Fernández-Montesinos, Andrea. “Los primeros pasos del movimiento estudiantil.” CIAN: Revista de historia de las universidades, vol. 12, 1 (2009): 13-31.

Freire, Paulo. Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI, 1975.

Freire, Paulo. La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI, 1980.

Hernández Sandoica, Elen., Ruiz Carnicer, Miguel Ángel e Baldó, Marc. Estudiantes contra Franco (1939-175): oposición política y movilización juvenil. Madrid: La Esfera de los Libros, 2007.

Laraña, Enrique. “Los movimientos sociales y la transición a la democracia en España”. En La sociedad española en la Transición: Los moviemientos sociales en el proceso democratizador, editado por Rafael Quirosa-Cheyrouze, 63-77. Madrid: Biblioteca Nueva, 2011.

Maravall, Jose María. Dictadura y disentimiento político: obreros y estudiantes bajo el franquismo. Madrid: Alfaguara, 1978.

Martínez i Muntada, Ricard. “Movimiento vecinal, antifranquismo y anticapitalismo.” Historia, Trabajo y Sociedad, 2 (2011): 63-90.

Nadal, Antonio. “El movimiento universitario y la represión.” En La universidad española bajo el régimen de Franco (1939-1975), editado por Juan José Carreras y Miguel Ángel Ruiz, 455-467. Zaragoza: Institución Fernando el Católico, 1991.

Padierna, M.ª del Pilar. “Educación y movimientos sociales”. Pampedia, 6 (2009): 13-27.

Pérez Serrano, Gloria. Pedagogía social-educación social: construcción científica e intervención práctica. Madrid: Narcea, 2003.

Quirosa-Cheyrouze, Rafael. “El protagonismo de la sociedad en la conquista de la democracia”. En La sociedad española en la Transición: Los moviemientos sociales en el proceso democratizador, editado por Rafael Quirosa-Cheyrouze, 13-25. Madrid: Biblioteca Nueva, 2011.

Ruiz Carnicer, Miguel Ángel. El Sindicato Español Universitario (SEU), 193-1965. La socialización política de la juventud universitaria en el franquismo. Madrid: Siglo XXI, 1996.

Sánchez Ortíz, Emilio José. De la Fábrica al Barrio. Cuando la calle volvió a ser nuestra: el movimiento obrero y vecinal en Montornès del Vallès en el tardofranquismo y la transición. 1960-1980. Barcelona: Universidade Autónoma de Barcelona, 2016.

Sartorius, Nicolás. El resurgir del movimiento obrero. Barcelona: Laia 1976.

Saz, Ismael. “Y la sociedad marcó el camino. O sobre el triunfo de la democracia en España (1969-1978).” En La sociedad española en la Transición: Los moviemientos sociales en el proceso democratizador, editado por Rafael Quirosa-Cheyrouze, 29-42 . Madrid: Biblioteca Nueva, 2011.

Terrón, Aida e Viñao, Antonio. “Educación, movimiento obrero y sindicalismo (España, siglo XX)”. Historia de la educación: Revista interuniversitaria, 37 (2018): 69-114.

Tuñón de Lara, Manuel. Variaciones del nivel de vida en España. Madrid: Península, 1965.

Vega García, Rubén. Las huelgas de 1962 en Asturias. Gijón: Trea, 2002.

Ysàs, Pere. Disidencia y subversión: la lucha del régimen franquista por su supervivencia,1960-1975. Barcelona: Crítica, 2004.

Ysàs, Pere. “¿Una sociedad pasiva? Actitudes, activismo y conflictividad social en el franquismo tardío.” Ayer, 68 (2007): 31-57.