Artist’s book in spanish language teaching and in multiple literacies in multilingual and multicultural context
Main Article Content
Abstract
This paper aims to highlight the potential of the arts in the integral development of people and as a transversal tool in the curriculum, its contribution to training in multiple literacies, to the understanding and use of different codes and its possibilities for approaching the learning of a new language.
The theoretical framework includes contributions from the postmodern discourse and its repercussions on arts education and educational epistemology. Interrelationships are established between the arts, album-books, the artist's book and cultural references exemplified, especially, in female artists and also in three male artists, who express in their work diversity, possibilities of individual and collective transformation, different codes, including the word and the alphabet, collaborative creations, self-portraits and appropriationism.
Finally, a proposal is made for an interdisciplinary didactic intervention based on arts for teaching Spanish in a multicultural school context of Secondary Education: the creation of an artist's book related to the self-portrait. It is articulated in a language and creation project in which a book-album is read, its links with the arts are explored and it is nourished by proposals from the selected artists to capture knowledge and experiences in the final creation of the artist's book. As final considerations we can point out that the realisation of the project made it possible for the students to find sources and channels to develop their creativity, to represent aspects of their identity and experience, as well as to learn a new language and the intercultural encounter between people of different languages and cultures.
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Aguirre, I. (2015). Hacia una narrativa de la emancipación y la subjetivación desde una educación del arte basada en la experiencia. Docencia, 20 (57), 4-‐15.
Aguirre, I. (2012). Hacia una nueva narrativa sobre los usos del arte en la escuela infantil. Instrumento: R. Est. Pesq. Educ. Juiz de Fora, v. 14, n. 2, jul./dez. 2012 v. 14 n. 2 (2012): Número temático - Arte, Cultura Visual e Educação.
Banks, J.A; y Banks, C.A. (1989). Multicultural education. Issues and perspectives. Allyn and Bacon.
Caeiro, M. (2018). Aprendizaje basado en la creación y Educación Artística: proyectos de aula entre la metacognición y la metaemoción. Arte, individuo y sociedad, 30(1).159-177. DOI: https://doi.org/10.5209/ARIS.57043
https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/57043/52918
Caeiro, M. (2020). Describiendo las metodografías: crear, aprender e investigar biográficamente desde la educación artística. Artseduca. 27, 20-35.
https://doi.org/10.6035/Artseduca.2020.27.2 DOI: https://doi.org/10.6035/Artseduca.2020.27.2
Camps, A. (1996). Proyectos de lengua, entre la teoría y la práctica. Cultura y Educación 8(2). 43-57 https://doi.org/10.1174/113564096763277715 DOI: https://doi.org/10.1174/113564096763277715
Cassany, D. (2021). COVID-‐19 y letrismo. Textos. Didáctica de la Lengua y la Literatura. 92, 69‐74. Graó.
Circular de atención educativa al alumnado con incorporación tardía al sistema educativo español. https://www.educastur.es/-/circulares-curso-2018-2019.-alumnado-de-incorporaci%C3%B3n-tard%C3%ADa
Consejo de Europa (2020). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Volumen complementario. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco_complementario/mcer_volumen-complementario.pdf
Delaunay, S. (1969). Alfabeto. Gustavo Gili (2011).
Derrida, J. (1989). La desconstrucción en las fronteras de la filosofía. La retirada de la metáfora. Paidós.
Dewey, J (2008) El arte como experiencia. Paidós
Efland, A.; Freedman, K.; Stuhr, P. (2003). La educación en el arte posmoderno. Paidós.
Eisner, E. (2002). El arte y la creación de la mente. El papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Paidós.
Escribano, A. (2020). El libro de artista como recurso didáctico innovador y su potencial terapéutico. Tercio Creciente (Monográfico extraordinario, III). Págs. 137-166. DOI: https://doi.org/10.17561/rtc.extra3.5705
Foucault (1969). Arqueología del saber. S. XXI.
Giráldez, A. (2011). Leer para aprender en artes. El desarrollo de la competencia lingüística con y a través de las artes. Ministerio de Educación. https://www.libreria.educacion.gob.es/libro/leer-es-noviembre-2011-crear-leer-arte-leer-para-aprender-en-arte_181123/
Huerta, R. (2008). Museo Tipográfico Urbano. Paseando entre las letras de la ciudad. PUV.
Huerta, R. (2016). Alfabetos en series. Creación artística a partir de derivas gráficas urdidas con letras. Tropelías: Revista de Teoría de La Literatura y Literatura Comparada, (26), 17–28. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2016261411 DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2016261411
Huerta, R. (2019). Arte para primaria. Editorial UOC.
Huerta, Ricard (2019) “Las letras del alfabeto como imaginario visual inclusivo en la formación de docentes en Educación Primaria”. Revista Matéria-Prima. Vol. 7 (2), 20-40.
Huerta, R. (2022).El alfabeto latino como estímulo para la alfabetidad visual. Diseño, formación del profesorado y derivas tipográficas urbanas. Revista KEPES, 19 (25), 363-391. https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.25.13 DOI: https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.25.13
Instituto Cervantes (2006). Plan Curricular del Instituto Cervantes. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/niveles/01_objetivos_relacion_a1-a2.htm
Kahlo, F. Museo Frida Kahlo https://www.museofridakahlo.org.mx/
Kitchengs Gómez, K. V. (2019) Entre los márgenes del libro y el arte. Los límites difusos del libro de artista. El Ornitorrinco Tachado: Revista de Artes Visuales, 10, pp. 9-19. DOI: https://doi.org/10.36677/eot.v0i10.13000
La máquina Magritte.[exposición]. (2021-2022) Museo Thyssen. Madrid. https://www.museothyssen.org/exposiciones/maquina-magritte
Lazaga, Noni. (2021). La práctica artística colaborativa en tiempos de Covid-‐19: Calisueñagramas, en: Battaner, E. y López Iniesta, J (Eds.). Humanidad e Incertidumbre. ASRI. 19, 87-95. http://www.eumed.net/rev/asri/
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, pp. 122868-122953. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf
López Fernández Cao, M. (2002). La educación artística y la equidad de géneros: un asunto pendiente. Arte, individuo y sociedad. Anejo, 1, 145‐171.
Lyotard, J.F. (1987). La condición postmoderna. Informe sobre el saber. Cátedra.
Maffei, G.; Maderuelo, J. (2014). ¿Qué es un libro de artista? Ediciones La Bahía y Talleres Lafuente. Catálogo de la exposición “¿Qué es un libro de artista?”, organizada y producida por la Autoridad Portuaria de Santander y el Archivo Lafuente. Desde el 14 de agosto al 8 de enero de 2015.
Mihindou, M. (2008) La lengua sacudida. [Exposición virtual] Casa África. Madrid https://www.youtube.com/watch?v=hI8WnTjUj9Y
Muñiz, A. (2020). Mujeres, innovación y didáctica de la Educación Artística: fortaleciendo la interculturalidad y multiculturalidad en las aulas del s. XXI. En Gázquez, J. J; Molero, M.; Martos, Á.; Barragán, A.;
Simón, M.; Sisto, M.; Del Pino, R.; Tortosa, B. (Coords.).(2020) Innovación docente e investigación en arte y humanidades: avanzado en el proceso de enseñanza – aprendizaje. Dikynson. (pp.1273-1284).
O´Keffee, G. (2021). [exposición virtual] https://www.museothyssen.org/thyssenmultimedia/visitas-virtuales/inmersivas/georgia-okeeffe
Peeters, C. Museo del Prado. https://www.museodelprado.es/coleccion/artista/peeters-clara/c5fd7572-797d-4e5b-a20b-333b47099012
Sáez, J. (2007). La merienda del señor verde. Ekaré.
UNESCO (2005). Protección y Promoción de la Diversidad de las Expresiones Culturales https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000142919_spa
UNESCO (2008). Directrices de la UNESCO sobre la educación intercultural. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000147878_spa
Xiuzhen, Y. (s. f.) Pace Gallery https://www.pacegallery.com/artists/yin-xiuzhen/