Traveling political cultures: body and space in contemporary Ibero-American activism
Main Article Content
Abstract
Contemporary Ibero-American activism will be the central matter of this article. It will be analysed historically, since the nineties, and using the methodology of ethnographic fieldwork developed from 2008 to 2013. We will examine this timeframe along with the Ibero-American spatial frame, analysing social movements such as indigenous zapatism, Spanish 15M or Mexican #YoSoy132. We will use a qualitative and multisited fieldwork, as well as an analysis of network or digital activism. The main objective will be to understand how network movements work, their context of globalization and their mobility and circulation dynamics. Finally, we will pay attention to the political value of body and space, to conclude that new traveling political cultures redraw the modern limits of culture, politics and territory, and they produce a cultural and symbolic continuum.
Keywords:
Downloads
Metrics
Article Details
References
Abélès, M. (2004). La antropología política: nuevos objetivos, nuevos objetos. En A. Marquina
(Comp.), El ayer y el hoy: lecturas de antropología política. Hacia el futuro (pp 51-73).
Madrid: UNED.
Allen-Perkins, D. (2017). Is this what democracy looks like? De Zapatistas, muñecos e
indignados. En R.C. Cuenca, W. F. Gadea & D. Allen-Perkins (Eds.), Hacia una
(re)conceptualización de la democracia contemporánea (pp. 173-189). Sevilla: Fenix
Editora.
Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del
nacionalismo. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Appadurai, A. (1988). Putting Hierarchy in Its Place. Cultural Anthropology, 3(1), 36-49.
Appadurai, A. (Ed.) (2001). Globalization. Durham: Duke University Press.
Baggiolini, L. & Castro Rojas, S. (2016). Las redes de la política: universo narrativo, campañas
y microrrelato en twitter. InMediaciones de la Comunicación, 11, 159-180.
Beauvoir, S. (1998). El Segundo sexo. Madrid: Cátedra.
Butler, J. (2015). Notes Toward a Performative Theory of Assembly. Boston: Harvard University
Press.
Calle, Á. & Candón, J. (2013). Sindicalismo y 15M. En M. Cruells & P. Ibarra (Eds.), La
democracia del futuro. Del 15M a la emergencia de una sociedad civil viva (pp. 151-169).
Barcelona: Icaria.
Candón, J. (2013). Movimientos por la democratización de la comunicación: los casos del 15-M
y #Yosoy132. Razón y Palabra, 18(87), 370-386.
Cañedo, M. & Marquina, A. (Eds.) (2011). Antropología política. Temas contemporáneos.
Barcelona: Bellaterra.
Castells, M. (2003). La era de la información. Vol. II. El poder de la identidad. Madrid: Alianza.
Castells, M. (2012). Redes de indignación y esperanza. Los movimientos sociales en la era de
Internet. Madrid: Alianza.
Clifford, J. (1999). Itinerarios transculturales. Barcelona: Gedisa.
Cobarrubias, S. (2017). El Estado como instrumento irregularizador. Las políticas
extraterritoriales de inmigración y emigración. En A. López-Sala & D. Godenau
(Coords.), Estados de contención, estados de detención. El control de la inmigración
irregular en España (pp. 224-251). Barcelona: Anthropos.
Coleman, G. (2016). Las mil caras de Anonymous. Hackers, activistas, espías y bromistas.
Barcelona: Arpa.
Deleuze, G. & Guattari, F. (1994). Mil mesetas. Valencia: Pre-Textos.
Diz, C. (2016). Políticas y tácticas del cuerpo: retablos de la ciudad activista (Tesis doctoral).
Recuperado de http://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/16405
Diz, C. (2017). Los otros lugares de la política: activismo, centros sociales y democracia. En
R.C. Cuenca, W. F. Gadea & D. Allen-Perkins (Eds.), Hacia una (re)conceptualización de
la democracia contemporánea (pp. 143-161). Sevilla: Fenix Editora.
Escobar, A., Álvarez, S. & Dagnino, E. (2001). Política cultural y cultura política: una nueva
mirada sobre los movimientos sociales latinoamericanos. Bogotá: Taurus.
Esteban, M. L. (2004). Antropología del Cuerpo. Género, itinerarios corporales, identidad y
cambio. Barcelona: Bellaterra.
Evans-Pritchard, E. (1977). Los nuer. Barcelona: Anagrama.
Fernández de Rota, A. (2014). Políticas del Sumak Kawsay. Diferencias con el neoliberalismo y
el welfare, desafíos en el escenario global. Revista de Antropología Experimental, 14, 1-
Fernández de Rota, A. (2016). Constitución y aporías del indigenismo global: cultura, raza y
soberanía. Reflexiones a partir del caso Mapuche. AIBR, Revista de Antropología
Iberoamericana, 11(2), 177-199.
Fernández Droguett, R. (2013). Manifestaciones estudiantiles en Chile. Un relato
autoetnográfico de la indignación. Revista de Antropología Experimental, 13, 101-112.
Ferrándiz, F. (2014). El pasado bajo tierra. Exhumaciones contemporáneas de la Guerra Civil.
Barcelona: Anthropos.
Foucault, M. (1988). Un diálogo sobre el poder. Madrid: Alianza.
Foucault, M. (1999). Estrategias de poder. Barcelona: Paidós.
Friedan, B. (2009). La mística de la feminidad. Madrid: Cátedra.
González de la Fuente, Í. (2010). Antropología de la participación política. Salamanca: Amarú.
Graeber, D. (2014). Somos el 99%. Una historia, una crisis, un movimiento. Madrid: Capitán
Swing.
Gupta, A. & Ferguson, J. (2008). Más allá de la ‘Cultura’: Espacio, identidad y las políticas de
la diferencia. Antípoda, 7, 233-256.
Gutiérrez, B. (06-07-2015). Cómo el 2011 global cambió las dinámicas sociales de América
Latina. #Códigoabierto_cc. Recuperado de: http://codigo-abierto.cc/como-el-2011-
global-cambio-las-dinamicas-sociales-de-america-latina/
Holloway, J. (2005). Cambiar el mundo sin tomar el poder. Buenos Aires: Vadell Hermanos.
Jurado. F. (2014). Nueva gramática política. De la revolución en las comunicaciones al cambio de
paradigma. Barcelona: Icaria.
Juris, J. (2008). Networking Futures. The Movements against Corporate Globalization. Durham:
Duke University Press.
Juris, J. & Khasnabish, A. (Eds.) (2013). Insurgent Encounters: Transnational Activism,
Ethnography, and the Political. Durham: Duke University Press.
Luque Baena, E. (1996). Antropología política. Ensayos críticos. Barcelona: Ariel.
Malkki, L. (1992). National Geographic: The Rooting of Peoples and the Territorialization of
National Identity among Scholars and Refugees. Cultural Anthropology, 7(1), 24-44.
Marcus, G. (2001). Etnografía en/del Sistema Mundo. El surgimiento de la etnografía
multilocal. Alteridades, 11(22), 111-27.
Mbembe, A. (2011). Necropolítica. Barcelona: Melusina.
Mead, M. (1998). Sexo y temperamento. Barcelona: Altaya.
Olivera, M. N. (2016). E-migrantes: espacios tecnológicos, geográficos y sociales. ¿Nuevos
actores y espacios de participación política? En A. Rivoir (Coord.), Tecnologías digitales
en sociedad (pp. 40-47). Montevideo: Universidad de la República.
Ortner, S. (1979). ¿Es la mujer con respecto al hombre lo que la naturaleza respecto a la
cultura? En O. Harris & K. Young (Comps.), Antropología y feminismo (pp. 109-131).
Barcelona: Anagrama.
Piñeiro Aguiar, E. (2016). Cuerpos políticos y políticas sobre el cuerpo en las dictaduras
latinoamericanas. Sinapsis, 2(9), 1-14.
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the horizon, 9(5), 1-6.
Rabinow, P. (2008). Marking Time. On the Anthropology of the Contemporary. Princeton:
Princeton University Press.
Roque, M. A. (2015). Los jóvenes en la Primavera Árabe. Ankulegi, Revista de Antropología
Social, 19, 11-25.
Sassen, S. (2003). Los espectros de la globalización. Buenos Aires: Fondo de Cultura
Económica.
Turner, T. S. (1992). Defiant Images: The Kayapo Appropriation of Video. Anthropology Today,
(6), 5-16.
Turner, V. W. (1990). La selva de los símbolos. Aspectos del ritual Ndembu. Madrid: Siglo XXI.
Urry, J. (2007). Mobilities. Massachussetts: Polity Press.
Valenzuela, J. M. (Coord.) (2015). Juvenicidio. Ayotzinapa y las vidas precarias em América
Latina y España. Barcelona: NED ediciones.
VV.AA. (2013). Cidades rebeldes. Passe Livre e as manifestações que tomaram as ruas do
Brasil. São Paulo: Boitempo.